Gå till innehåll

Guide: Nätverk mellan XP och Vista + Vista och Vista


Recommended Posts

I Vista heter arbetsgruppen WORKGROUP som standard och i XP heter den MSHOME.

Inte för att det är så viktigt men i XP Pro är det WORKGROUP eller ARBETSGRUPP som är standard.  ;D

edit: Ser bra ut annars.

går det att surfa som vanligt om man gör ett nätverk mellan 2 eller flera datorer?

Ja (det går ju lyckas att få till det så det inte går också).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej !

Jättebra med en guide det här verkar svårt.

Jag kani nte heller få till en arbetsgrupp som fungerar mellan mina två XP datorer och min nya vistadator.

Mina två XPdatorer fungerar fint och har kontakt med varandra jag kan också se vistadatorn på båda XP datorern men inte öppna den. På vistadatorn kan jag inte se någon av XP datorerna men jag kan se D-link DI 624.

jag blir galen - har provat allt på listan pingat och haft mig.

Vad göra - det måste vara det här med dela mappar på vista som jag inte fattar. Hur gör jag när jag skall dela ut en mapp jag kan ju inte lägga tillnätverket som ny användare? hur får XP datorernalösenord???

Varför måste dom ha det?? Jag har bara ett konto på varje dator.

Punkt nummer 11 förstår jag inte riktigt.

Vilket konto är det som skall ha lösenord? Måste jag ange det då varje gång jag öppnar datorn? Nej så krångligt kan det väl inte vara??

11. Inget blankt lösenord!

Du kan som standard inte ha blanka lösenord om du ska använda nätverksresurser eftersom det är en inbyggd säkerhetsfunktion från och med Windows XP. Se till att ditt konto har ett lösenord.

Snälla hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har även försökt installera LLTD-komponenten på min laptop med xpsp3

installerat.Då LLTD verkar vara integrerat i sp3 så visas inte xp datorn korrekt

i vistas nätverkskarta, det är förmodligen nån blockering via brandvägg. Nån

som har mer ideer om detta och löst det? :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
Har totat ihop en liten grundläggande guide för hur man får nätverk, delade mappar och skrivare, mellan Vista och Vista eller Vista och XP att fungera. Tack till Anders Pettersson (Venoms) för bidrag till artikeln!

http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...view&id=617

Hej!

Jag får inte denna länken att fungera? http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...view&id=617

Mv LasseG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

:(

Stenis, väldigt bra guide - men punkt 10 är ett frågetecken.

Har två NASar som inte syns i två av våra Vistadatorer - men i tre andra (plus två XP). Inte heller går det att koppla in en videokamera (står "sätt in en skiva i enheten" så idiotiskt som bara mircosoft kan få till det). NASarna syns som webikoner, dvs det går att logga in på dem via nätverket, men de syns inte som diskar/datorer och går därmed inte att använda.

Sjukt fel som jag inte har fått någon hjälp med från vare D-link, min datorhandlare eller nåonstans på nätet..... Är numera helt desperat och det här verkar som en framkomlig väg - men jag hittar inte hur jag ska göra. det du Stenis skriver om i punkt 10 finns inte på mina datorer såsom jag letar i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du Vista Home så har du inte denna kontrollpanel. Istället kan du från sökfältet i Vistas startmeny skriva regedit.exe och sedan gå till HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetControlLsa och där ändra värdet för LMCompatibilityLevel från 3 till 1. Detta är samma sak som jag beskriver i texten. Borde uppdatera guiden vid tillfälle! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...