Gå till innehåll

Tips till min nya dator som jag tänkt bygga ihop


Recommended Posts

Har då tänkt mig att bygga en dator i sommar och här är en lista på några saker jag har kommit fram till och vill gärna ha tips.

Chassi: Thermaltake Xaser VI VG4000BWS Full Tower

Nätaggregat: Thermaltake Toughpower 1500W W0218

Moderkort: XFX 790i Ultra Motherboard

Processor: Intel Core 2 Extreme QX9770 3.2GHz

Grafikkort: NVIDIA GeForce 9800 GX2 (2x?)

Internminne: (DDR3?)

Hårdiskar: Western Digital VelociRaptor WD3000GLFS 300GB 10000rpm 16MB cache SATA och 2x 1TB hårddiskar.

Ljudkort:

Nätverkskort: Integrerat i moderkortet

CD/DVD Läsare:

CD/DVD Brännare:

Diskettstation:

Tangentbord:

Mus:

Skärm:

Högtalare: Creative Gigaworks S750 7.1 eller Logitech Z-5500 5.1

Operativsystem: Windows Vista Ultimate 64-Bit

Antivirus/Brandvägg: F-Secure Internet Security 2008

Kylsystem: Fläktar eller vatten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa

Ska du lägga så mkt pengar så köp mkort med ddr3 minne och 2 mindre 10000varvs som du kör i raid...Och för att sänka kostnaden betydligt så behöver ju du inte den absolut senaste processorn och så stora diskar tex...tror inte det blir ngn sådan megaskillnad men du sparar 5000 spänn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fjamsetramsa: Faktist tänkt på ett moderkort som stöder DDR3 minnen och eventuellt 3 stycken 1TB hårddiskar. Angående processorn så finns det nån likadan som klarar dom senaste spelen på högsta upplösningen och grafiken? Även kanske 1 år frammåt i tiden också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kanske låter dumt i era öron men datorprylar är fruktansvärt dyra när dom är nya och sen efter några år bara rasar priserna.

Denna datorn jag har är rätt nyköpt och kostade 5000. Den är helt tyst och är liten och har Geforce 8 och en dubbelkärnig proccessor på ynka 1.6 ghz.

Men den kan ändå köra de senaste spelen på hyffsad grafik.

Okej kanske inte Crysis på något mer än Low men det spelet har ju inte änns utvecklarna själva fått upp i full fps :D.

Jag menar att en dator som inte har dom värsta sakerna, men ändå är rätt ny kostar mycket mindre och din nya dator kommer kanske vara värst i några år men sen kommer den vara lika lite värd som min sketna dator är nu.

Spel som FarCry 1 som ändå har rätt bra grafik och är kul kan jag lixom köra på ultrahöga inställningar utan lagg.

Jag menar att det hela tiden kommer nya spel som behöver bättre datorer men om man inte bryr sig om det så har man ändå rätt många spel som är lite halvgamla.

Men skit i vad jag tycker ;D Om du vill ha en värsting så köp vad du vill :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

al6: Hehe, du har helt rätt att datorn inte hänger med i så många år men eftersom jag har av intresse av det här så vill jag bygga en och ha en "värstingdator".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

waxinator: Jag är inte så förtjust i Radeon korten och har ingen aning varför... Gillar helt enkelt bara Nvidia mer. Så jag tror det blir ett eller två Nvidia kort för tillfället.

peolund: Såklart, det släpps ju nya grafikkort hela tiden ju(!) Och du har helt rätt i det, det är askul. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intels Extreme proppar är extremt dyra också, jag hade nog hellre köpt en Q9550 och bytt den om det skulle behövas sen. visserligen är den "bara" på 2,83ghz men det skiljer 6500kr på priset också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JohanF: Håller med om att det är lite dyrt med 11.000 till 14.000kr för en processor som kommer at behövas byta ett tag framöver. Och den du nämner klarar den av alla spelen i dagens läge på höga upplösningar och grafikinställningar?

Sen så är AMD något bra då? och ungefär hur mycket ghz ska man ha egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja en sån räcker, Q9450 funkar också bra (kostar ytterligare 2000 mindre ca.)

En av dessa hade jag nog köpt:

AMD Phenom 9850 Black Edition Quad-Core 2.5 GHz Boxed, 4MB Cache, Socket AM2+

Intel Core2 Quad Q9450 2.66GHz Socket  LGA775, 1333MHz, 12MB, BOXED m/fläkt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns den någon "informationssida" på internet man kan läsa på om vad för saker en processor ska ha och hur man ska tänka när man köper en och hur man räknar osv osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis... skillnaden äe 'Extremt' liten  :D

Notera dock minnestyp och FSB klockningarna med tanke på moderkortsval.

(FSB: 1600 MHz, 1333 MHz och 1066 MHz).

Moderkorten till persondatorer har endast tillgång till max 2GB minnesmoduler ännu,

så därför står det 4*2GB=8GB max. Det är igentligen bara servrar som hanterar mer minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du ser i min profil så kör jag 8GB minne.

Jag har alltid gynnat/gillat AMD processorer så jag kan väldigt lite om Intel's...

Beroende på vilka summor du vill lägga, samtidigt som du mest skall köra spel, så föreslår jag

en snabb dubbelprocessor på 3GHz. Man får betala orimligt mycket för det lilla extra är utöver.

Ska du litta på topp så är det ju QX9770 som gäller, men förnuftet säger att QX9650 duger lika bra.

I spel så är det ju i huvudsak grafikkorten som utför det största arbetet så det är där man skall satsa.

Det visar sig att fler än två grafikprocessorer ger väldigt lite extra förutom effekt/värme/hål i fickan...

Diskaccess är också viktigt så VelocyRaptor disk är intressant som systemdisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

waxinator: Vad är det du gillar hos AMD som gör att du använder det? Om jag istället väljer AMD får jag en lika bra processor då som klarar av spel osv?

Vad är fördelen med ett grafikkort och vad är fördelen med två grafikkort??

Även tänkt mig en Velociraptordisk som systemdisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I början så gillade jag AMD för dess tekniska nytänkande. De utvecklade processorns sätt att

arbeta i stället för Intel's allt högre och högre klockning. Sedan var AMD David i kampen mot den

store Goliat så jag kände mere för den lille AMD. Tekniken Cool'n Quiet tar ner värme och effekt

på ett smartare sätt jämfört med Intel's stegvisa småjusterande. Med AMD så sjönk även Intel's priser.

Skall du ha en lågeffekt trimningsbar och prisvärd dubbelprocessor idag så är nog ändå Intel's

Core 2 Duo E6850 & E8500-processorena de mest prisvärda.

AMD Phenom's 4 kärnor 2.6GHz är kapabel men känns inte så rapp och Athlon 64 X2 6400+

2 kärnor 3.2GHz är ganska energi krävande. Så valet är svårt... jag valde Phenom 9850 till sist.

Jag kör idag två SLI-kopplade nVidia 8600GT eftersom de var fläktlösa, billiga, trimbara och gav

bra poäng i 3DMARK06. Jag kommer troligast att köpa ett ATI HD 4870 inom ett par veckor.

Det ger mig dubbla prestandan. Jag orkar inte vänta till hösten då HD4870x2 kommer ut.

Jag ogillar högt fläktbrus och konstant hög temperatur och väljer därför bort nVidia's värstingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen kunskap om "trimmning" av processorer alls men det verkar ok?

Så om jag köper en lite billigare processor så kan jag "trimma" den och så slipper jag köpa det värsta för att kunna spela?

Vad menas med dubbel och trippel processor egentligen?

Är det "bättre" att köra två eller tre stycken Nvidia kort från serie 8 än ett Nvidia kort från serie 9?

HUr många GHz ska jag egentligen ha och kan jag tillexempel ha två stycken processorer?

Många frågor men det är ju vad forumet är till för. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen kunskap om "trimmning" av processorer alls men det verkar ok?

Så om jag köper en lite billigare processor så kan jag "trimma" den och så slipper jag köpa det värsta för att kunna spela?

Där finns olika forum för Trimning/Tuning/Tweeking och beroende på moderkortsleverantör så finns

ibland program därifrån. T.ex nTune från nVidia för både processor och grafik justeringar.

Vad menas med dubbel och trippel processor egentligen?

I processorkapseln du köper finns ett eller två chip som var för sig kan ha flera processorkärnor.

Detta är effektivare och smidigare än att placera ut flera processorhållare på moderkortet.

Är det "bättre" att köra två eller tre stycken Nvidia kort från serie 8 än ett Nvidia kort från serie 9?

Skillnaden mellan 8'an och 9'an är liten. Det är mest ett sätt att dryga ut modellprogrammet...

Därför kan det vara billigare att köpa 8'or och få nästan 9'ors prestanda.

Hur många GHz ska jag egentligen ha och kan jag tillexempel ha två stycken processorer?

Att endast tala om GHz är som att prata varvtal på en motor... det säger inte mycket om motoreffekten.

Inom en processortyp så är högre klockning bättre. Hittills har program hållit sig till en procesor och

då har det varit bättre med högre klockning på ett fåtal kärnor (2*3.2 GHz).

Nya spel kan utnyttja flera kärnor samtidigt så därför kan 4*2.6 GHz vara lika bra eller bättre.

Så en dubbelprocessor bör ligga över 3.0 GHz. Men jag har kört 2*2.64 GHz med de senaste spelen

utan problem. Det har i stället varit grafikkorten som begränsat bildkvaliten och bilder/sek (fps).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det nu gäller nätverkskort så har jag läst att det finns kort som ger spel företräde och då gör att dom går snabbare på internet. Men vet inte om det är direkt nötvändigt...

Iallafall så undrar jag om jag måste köpa ett "dyrt" nätverkskort för att kuna använda internet nästan fullt ut eller om det räcker med ett nätverkskkort för några hundra kronor?

Kommer att ha 24Mbit bredband.

Och vad är det man ska tänka på där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...