Gå till innehåll

[LÖST] SLI-problem med Vista 64-bitar


Lo PimP

Recommended Posts

Hej jag har försökt att söka efter detta problem, men inte hittat något, det jag har problem med är Vistas 64 bitars system & mina grafikkort (2X GeForce 8600 GTS SLI), Jag har precis lagt in vista på datorn (Hade xp pro 32 bitars förut) allt fungerar toppen förutom SLI funktionen, det ena fungerar som det ska men det andra grafikkortet finns där men är inte tillgängligt, det blir en konflikt på något sätt, jag får upp följande

"Den här enheten orsakar en resurskonflikt. (Kod 12)

Om du vill använda den här enheten, måste du inaktivera en av de andra enheterna på det här systemet."

Har även ett meddelande under "RESURSER" och det är:

"Det går inte att hitta tillräckligt mycket lediga resurser för den här enheten. Om du vill använda den här enheten, måste du inaktivera någon annan enhet på systemet."

Testade bara på skoj att inaktivera en annan enhet men jag har fortfarande samma meddelande, jag har dom senaste drivrutinerna för båda själva Vista samt för grafikkorten, har gått in i BIOS och sagt åt systemet att det INTE är ett PnP, samt att jag har 2 st grafikkort, skulle tydligen göra att jag själv skulle få tilldela IRQ plats för enheten men det fungerar inte heller.

Detta problem är störigt eftersom SLI har ju fungerat förut med XP 32 bitars, någon som har några idéer  ???, jag har inga  :-  tacksam för svar. det måstre finnas någon som har haft/har samma/liknande problem som mig !?

(Drivrutin på grafikorten är Nvidas 7.15.11.6371 & Video BIOS versionen på korten är 60.84.18.00.08)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör också 2x8600GT i SLI. Jag hade lite strul med SLI-byglingen innan Vista såg den.

Koppla loss SLI-byglingen mellan korten.

Se till att båda korten dyker upp och att deras fyra portar finns enligt Bildskärmsinställningar.

Koppla sedan in SLI-bryggan igen och starta upp så märker Windows SLI-möjligheten och kommer

upp med en skylt nere till höger som rekommenderar att du kopplar korten i SLI.

Klicka upp nVidias kontrollpanel och klicka i SLI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett snabbt svar, toppen.

Jag försökte med det du skrev, jag har fortfarande ett "!" i enhetshanteraren, och jag får samma medelande att det har en konflikt.

Se till att båda korten dyker upp och att deras fyra portar finns enligt Bildskärmsinställningar.

Båda korten finns där jag kan välja upplösning på ett (1) av korten det andra är liksom "dött" har en upplösning på 800*600 på det kortet som har "!" och jag kan inte justera eller ändra något på det. Det som står åxå under bildskärmsinställningar ang. korten är:

1. Generic PnP Monitor på NVIDIA GeForce 8600 GTS

2. (Standardbildskärmen) på NVIDIA GrForce 8600 GTS

Det är alltså 2an som jag har ett "!" på enligt Enhetshanteraren samt att jag INTE kan ändra upplösning mm. på det kortet.

Vad händer om jag byter plats på korten, kan ju inte ha någon betydelse, ??? jag har ju inte rört dom & dom har ju fungerat för en vecka sedan när jag hade XP.

Fler förslag, känner att jag slår huvudet i väggen.

eller har jag något fel någonstans ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på kortet med utropstecknet och välj att Avinstallera det.

Sedan får Windows hitta det på nytt.

EDIT:  Har du någon annan enhet där som du inte känner igen ?

          någon enhet som stulit grafikkortets adresser/resurser ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det som är problemet är att jag vill ändra IRQ nr jag har 18 på ena och på det som är galet så har jag plats 3  :o ::)

SLI.jpg

Har provat att avinstallera & om installera det igen, men det trillar dit på samma plats, ska prova att ta bort "bryggan" och se om det hjälper. BTW går det överhuvudtaget att ändra IRQ nr (PCI) plats på Vista???

Återkommer när jag har provat......

EDIT: 00:20 nej jag har samma problem som ovan, samma plats mm. jag hittar hur man kan ändra IRQ, men det går ju inte, det är ju "grå-suddat" eller vad man ska kalla det för, finns det några intällningar man måste ändra på (& vart isf) för att kunna ändra detta, förutom i BIOS där man måste tala om att det inte är ett OP PnP eller?? det är ju skitstörigt..skulle verkligen vilja tilldela det IRQ 19 eller 17, sen ska det vara klart..... :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.... vad säger man......jag ger upp, har fan letat & sökt på nätet, verkar som att jag INTE är ensam med detta problem, verkar heller inte att någon har löst det heller, förutom en som kopplade loss IDE kabeln!?? ska det behöva vara så?? hahahaha nä FFS, funderar skarp på att gå tillbaka till XP 32 bitars, var en kort & intensiv period av Vista.

Du ska ett STORT tack för hjälpen/bollandet med idéer Waxinator löser någon problemet eller kanske har löst det, så posta det här så vi andra åxå kan njuta av SLIn  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du hittat på nätet men...

Om detta är ett specifikt Vista-problem så borde det vara ett missförstånd från Windows sida

avseende informationen från BIOS.

Vissa moderkort kräver BIOS-uppgraderingar för att Vista skall fungera bra.

Har du kontrollerat om där finns någon uppdaterad version till ditt moderkort ?

Där finns en inställning i BIOS om man har ett "Plug-and-play OS" vilket innebär att Windows

självt kollar vilken hårdvara som finns, i stället för att lita på den information som BIOS anger.

...men jag hade inte givit upp med Vista innan jag gjort följande:

1. Uppdatera BIOS om möjligt.

2. Återställa BIOS till standardinställningar (F5)

3. Köra med ett enda kort på ena och andra PCI-Ex16 platsen. Kolla med Enhetshanteraren.

4. Växla kort och prova andra modulen i båda slotten. Kolla igen...

5. Därefter köra med två kort utan SLI-bygeln.

6. Till sist om båda korten fungerar, prova med SLI-bygeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen!! SLIn tillbax  ;D

sli%20funka.jpg

Jag var tvungen av någon kontig anledning att Uppdatera "extra" funktionerna i BIOS, flash mm. för att få stil med detta , jag hade den senaste versionen av BIOS, men jag tänkte att det kan ju inte skada att försöka, när alla uppdateringar var klara så blev jag MINST sagt förvånad över att SLI funktionen kom i Nvidias kontrollpanel, (Kod 12) är nu borta och allt lirar som det ska, SLI mässigt i alla fall.

Tack igen för råd Waxinator, utan dig så hade jag gett upp  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...