Guest Naturguiden Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 Hur kan man placera en hårddisk i lådan plant/upp & ner/på kortsidan/på långsidan/lutande?? Hur bör man definitivt inte placera en hårddisk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 Hur kan man placera en hårddisk i lådan plant/upp & ner/på kortsidan/på långsidan/lutande?? Disken bör placeras liggande. Det är därför som samtliga datorlådor har liggande fack... : Hur bör man definitivt inte placera en hårddisk Fel ! ...eller botten upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lasseska Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 Nja inte samtliga, i min nuvarande låda stående på långsidan, förra lådan stående på kortsidan Finns nog fler varianter. Många USB diskar står ju på långsidan. Ställ dom som det passar tycker jag. Att hålla dom svala är nog viktigare än placering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanF Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 det spelar nog ingen större roll, det viktiga är att den sitter stabilt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 det spelar nog ingen större roll, det viktiga är att den sitter stabilt. Det är för diskaxelns infästning, lagertyp och viktavlastning som disken skall placeras på tänkt sätt. Lagret slits ut snabbare om disken står på kant. Men det kanske inte spelar någon roll... eller ?! Jag har försökt hitta något fabrikat / modell som har stående diskinfästningar men hittar ingen. (bortsett från om man lägger ner en stående modell) Vilken låda har du Lasseska ? P.S. Jag har sett diskservrar med stående diskar... :-[ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanF Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 Jag har sett men minns inte vad det var för dator nu bara... I brist på annat tar jag en bild på ett internt kabinett där diskarna sitter på höjden. ;D ett annat exempel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lasseska Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 Här är min låda med plats för 2 st stående på sidan diskar. Jag jobba med en dator förra veckan där hårdisken satt fastskruvad i fronten stående, har för mig att det var en HP maskin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted June 10, 2008 Share Posted June 10, 2008 JohanF, dina boxar diskvalifiseras härmed ;D Lasseska din box är en kompromiss på grund av brist på utrymme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanF Posted June 11, 2008 Share Posted June 11, 2008 JohanF, dina boxar diskvalifiseras härmed ;D Haha. Dagens första skratt. Bara för det så tar vi en till.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted June 11, 2008 Share Posted June 11, 2008 Haha. Dagens första skratt. Bara för det så tar vi en till.... JohanF !! Du fuskar !! > Jag skrev att datalådor... inte disklådor! ...Det är därför som samtliga datorlådor har liggande fack... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanF Posted June 11, 2008 Share Posted June 11, 2008 Jag har sett vanliga lådar där disken sitter på höjden, jag vet tex att Compaq hade det på nån modell. Disken satt på höjden skuvad från framsidan och ATA kontakten satt uppåt. Du fuskar !! > Jag skrev att datalådor... inte disklådor! Det är ju "datalådor", det rymms mycket data i en sån. : edit: Dell's optiplex borde nästan räknas med tanke på att de är byggda för att man ska kunna ställe dom både liggande och stående, och ställer man den upp så står disken på höjden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lasseska Posted June 11, 2008 Share Posted June 11, 2008 Jag har sett vanliga lådar där disken sitter på höjden, jag vet tex att Compaq hade det på nån modell. Disken satt på höjden skuvad från framsidan och ATA kontakten satt uppåt. Ja just det, det var en Compac. Jag skrev HP i mitt tidigare inlägg. Det optimala är väl att diskarna bör monteras liggande, men som sagt det finns alla varianter även på märkesdatorer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted June 12, 2008 Share Posted June 12, 2008 Nu har jag själv hittat ett missfoster till datorlåda med stående diskar... ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanF Posted June 12, 2008 Share Posted June 12, 2008 Missforster va det, sen har ju Silverstone en låda som heter Sugo också och det säger en del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Naturguiden Posted June 12, 2008 Share Posted June 12, 2008 OK nu har jag fått reda på det jag ville tack så mycket men jag skall inte bygga en severhall... skall visa bild på hur det blev senare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts