Gå till innehåll

Hårddisk intern/extern


Recommended Posts

Jag har en extern hårddisk (Iomega 320 GB) som har gåt sönder. Det är inget fel på själva hårddisken men USB anslutningen.

På min dator har jag en 40 GB hårddisk. När jag öppnar min externa hårddisk-låda och när jag öppnar min dator så ser hårdiskarna lika ut, samma anslutningar och så. Nu undrar jag om jag skulle kunna ta ut hårddisken från min Iomega hårddisk-låda och ta ut hårddisken ur min dator och byta ut dom,alltså så att jag kopplar in den 320GB Iomega hårddisken in i min dator så att det blir en intern hårddisk?

Det jag tror är att det går ,men jag är inte säker, jag tror så för att dom ser ut lika och är samma form, storlek och har alla samma anslutingar. OM det går, och jag gör det, då finns det ingen windows på den hårdisken,men går det att fixa så att jag installerar windows på den hårdisken och använder den som en intern hårdisk alltså?

Lite komplicerat blev det, men ja gör mitt bästa för att förklara  :-

Tack i förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går aldeles utmärkt! Men varför ta bort den 40GB-disk du har i datorn?.... låt windows vara kvar där det är, och använd 320GB-disken som en ren lagringsdisk! Jag utgår då ifrån att det finns plats för mer än en disk i datorlådan! Det blir i princip samma sak, som om den externa disken forfarande fungerade.... med den skillnaden att du inte kan ta den med dig, lika enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@JohanF

Meningen e inte att jag ska göra något med den 40GB disken utan att jag har en stor disk i min dator, alltså en 320GB disk ;p o den 40GB ska ja inte använda mer ju :P

@e-son

det är en liten dator där bara en hårddisk får plats och en cd/dvd-läsare så darför är det den ända lösnignen om jag vill ha en störe hårdisk ;p

men sen när jag lägger in den och startar datorn, då kommer det ju inte fungera? alltså menar, ingen windows är ju instasllerad på disken, men om jag sätter på så att den botar från skivan sen stopar in skivan samtidigt så installerar jag en windows, kommer det fungera så?

föresten, om jag lägger in den kommre den fungera lika ? menar kommer den va en bit segare eller något sånt? för jag vet att båda hårddiskarna har något något 7200 varv i sekunden, alltså tror jag att dom kommer jobba lika, men vet ej, det är/var en USB hådisk så ja vet inte :P

tack båda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer att fungera på samma sätt som i dag, om du byter hårddisk och istället installerar windows på 320GB-disken! På länken nedan, finns lite hjälp för att installera!

http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...4&Itemid=58

jag vet hur man installerar windows, men om ja kopplar in den hårdisken och så, sen ja kör vanligt med en boot-windows skiva så kommer det allt vanligt då med installationen, så som med en vanlig hårdisk? tack för all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp Brkie, du har varit på rätt spår hela vägen.

Diskarna är av samma typ och kan ersätta varandra.

Att din 320GB disk hittills har styrts via en USB-kontroller i stället för via PC'ns interna IDE-kontroller

spelar ingen roll så länge som anslutningskontakterna passar.

Om där finns någon bygling i den befintliga 40GB-diskens kontaktsida, så bör 320-disken också få

denna bygling överförd så "Master,Slave eller CableSelect" -valen ej konfliktar med CD-läsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp Brkie, du har varit på rätt spår hela vägen.

Diskarna är av samma typ och kan ersätta varandra.

Att din 320GB disk hittills har styrts via en USB-kontroller i stället för via PC'ns interna IDE-kontroller

spelar ingen roll så länge som anslutningskontakterna passar.

Om där finns någon bygling i den befintliga 40GB-diskens kontaktsida, så bör 320-disken också få

denna bygling överförd så "Master,Slave eller CableSelect" -valen ej konfliktar med CD-läsaren.

Jag kopplade över den andra nyss, det du nämnde med bygling, tror det e den lilla "klämman" som sitter där bakom som man ska stoppa in i en av 4/5 platser. på min 40 GB hårddisk stod den längst ut till höger, men jag kopplade in den 320GB håddisken så som den var, installerade windows, när jag ska starta den står det "NTLDR saknas, tryck ned en tangent för omstart". jag flyttade den "klämman" till den andra kanten och försökte samma sak igen, fick samma resulatat igen. jag har lite filer på den 320GB håddisken, så det är just darför jag vill koppla in den.När jag skulle installera windowsen formaterade jag inte om utan installerade direkt på parion C: och sen när jag tryckte det frågade den om jag ska ha FAT32 eller ändra till NTFS något sånt, minns ej exakt vad det stod. försökte dom båda också ,men fick ändå samma resultat med felmeddelandet "NTLDR saknas, tryck ned en tangent för omstart"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kopplade över den andra nyss, det du nämnde med bygling, tror det e den lilla "klämman" som sitter där bakom som man ska stoppa in i en av 4/5 platser. på min 40 GB hårddisk stod den längst ut till höger...

Oftast finns en ettikett eller så är det ingraverat i höljet, vilka stift som skall byglas för Master/Slave/CS. Första bootbara disken skall vara Master.

Men om hårddisken och CD-spelaren inte delar kabel till moderkortet så bör bygeln inte spela

någon större roll.

... men jag kopplade in den 320GB håddisken så som den var, installerade windows, när jag ska starta den står det "NTLDR saknas, tryck ned en tangent för omstart". När jag skulle

installera windowsen formaterade jag inte om utan installerade direkt på parion C: .

Disken saknar riktigt bootblock därför hittas inte NTLDR. Anledningen är att du inte tillät windows

att initiera din disk. Det kan kanske fixas i efterhand:

http://www.tinyempire.com/notes/ntldrismissing.htm

jag har lite filer på den 320GB håddisken, så det är just darför jag vill koppla in den.

Om det bara rör sig om lite filer då är det bättre att du tillfälligt kopplar loss CD-spelarens

flatkabel och låter 320 låna den. Starta upp ditt gamla system och för över de filer du vill spara.

Sedan formaterar du och gör en riktig Windows installation på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det bara rör sig om lite filer då är det bättre att du tillfälligt kopplar loss CD-spelarens

flatkabel och låter 320 låna den. Starta upp ditt gamla system och för över de filer du vill spara.

Sedan formaterar du och gör en riktig Windows installation på disken.

jag börjar med deta, Flatkabeln är den långa,platta kabeln, jag har plats mer bara en CD-läsare och en Hårddisk i min dator, jag stängde av datorn, öppnade den, drog ut FLAT KABELN från CD-Läsaren och kopplade in den i den nya Hårddisken. Så nu har jag en flatkabel som är inkopplad i hårddisken, en flatkabel som är inkopplad i den nya hårddisken, och en smal kabel som är inkopplad i CDläsaren som fortsätter till den gammla hårddisken. Jag satte på datorn, går in på "den här datorn", där finns bara min gammla hårddisk, inte den nya, och jag hade en skiva i CDläsaren och nu när jag ska starta CDskivan så står det "sett in en disk i enhet J:".

alltså kopplade in min flatkabel men går ändå inte.

På tal om den bygeln, mordekortet har en kabel som går till CD-spelaren, som sedan fortsätter till hårddisken. Jag vet inte vilken jag ska välja, på den nya hårddisken finns det en ettiket som vissar vilken som är vilken ,altså;

I I I I  (platser för bygeln)

Om jag sätter bygeln i den första hålet så är resultatet: Master = ON, Cable = OFF

Om jag sätter bygeln i den andra hålet så är resultatet: Cable select.

Dom andra två hålen står det inget om  ???.

Och hur bygeln står på den gammla hårddisken kan jag inte förklara för att det finns ingen ettikett som förklarar det :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan... glömde skriva att din disk behöver väl ström också...

så flytta även över strömsladden från CD'n. till nya disken.

Utan bygel så blir den nog Slav.

Men sätt den som Master (eller CS) eftersom huvuddisken skall vara Master..

Flatkabelkontakten har en styrning på ena långsidan så du inte sätter kontakten upp-och-ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan... glömde skriva att din disk behöver väl ström också...

så flytta även över strömsladden från CD'n. till nya disken.

Utan bygel så blir den nog Slav.

Men sätt den som Master (eller CS) eftersom huvuddisken skall vara Master..

Flatkabelkontakten har en styrning på ena långsidan så du inte sätter kontakten upp-och-ner.

Så, fick igång det till sist, men nu e de slut.

Jag tog bort min vanliga hårddisk, la in den nya och skulle formatera, den hitar ingen hårddisk när jag startar datorn. När jag startar datorn ska det stå typ att ny hårddisk är hittad och om ja vill spara inställningarna, nu kommer det inget sånt, känns som att hela hårddisken har dött bara, känner inte av att den fungerar där inne  :-  provade ändå formatera den, men när jag kommer till formaterings platsen står det att det inte finns någon hårddisk inkopplad till datorn :s vet ej, tror den har dött :/ haha konstigt och sorligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Så nu har du haft båda diskarna inkopplade samtidigt och fört över dina filer till gamla disken !?

2. Sedan har du flyttat den nya disken till den gamlas plats och även anslutet strömmen ?!?

    Du har kontrollerat att flatkablarna sitter i och rättvända (även i moderkortet).

3. Du har även kopplat in CD-läsaren med sina gamla kablar ?!?

4. Du stoppar upp med <Delete> (eller vad som anges på skärmen) för att gå in i BIOS.

    Ser du nu disken och CD-spelaren här ?

5. När nu båda enheterna fungerar så startar du installationen genom att boota på CD'n.

6. När du svarat på några frågor så väljer du disk för installationen. Det är här du formaterar disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Så nu har du haft båda diskarna inkopplade samtidigt och fört över dina filer till gamla disken !?

2. Sedan har du flyttat den nya disken till den gamlas plats och även anslutet strömmen ?!?

    Du har kontrollerat att flatkablarna sitter i och rättvända (även i moderkortet).

3. Du har även kopplat in CD-läsaren med sina gamla kablar ?!?

4. Du stoppar upp med <Delete> (eller vad som anges på skärmen) för att gå in i BIOS.

    Ser du nu disken och CD-spelaren här ?

5. När nu båda enheterna fungerar så startar du installationen genom att boota på CD'n.

6. När du svarat på några frågor så väljer du disk för installationen. Det är här du formaterar disken.

Jag hade båda diskarna inkopplade då jag kopplade ut CD-spelaren, det fungerade.

Jag kopplade ut den 320GB disken och kopplade tbx CD-spelaren för att bränna filerna, så som det stod här;

http://www.tinyempire.com/notes/ntldrismissing.htm

det fungerade.

Jag kopplade ut den gammla disken (40GB disken) och kopplade in den 320GB disken, jag startar datorn vanligt, kommer fram den blåa skärmen att datorn ska formateras, saker laddas.... sen efter det står det typ att jag inte har någon hårddisk inkopplad. Hadde lådan öppen samtidigt så när jag kände på hårddisken så kände man inget alls, den värkade bara avstängd :s ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skapade en lista som du skulle kunna följa... och notera när något i listan inte fungerar.

Du gör egna saker och som jag inte kan följa och skriver sedan att det inte fungerar...

Strategin är följande.

Med båda hårddiskarna inkopplade, startas gamla windows upp och överför viktig data från 320 till 40.

Därefter kopplas 40 bort. Med CD och 320 inkopplade startas en normal windows installation på 320.

När nya 320 har en fungerande windows så kopplas åter CD'n bort och ersätts av 40.

Till sist överförs tviktiga filer och annat från 40 till nya 320-windows.

1. Så nu har du haft båda diskarna inkopplade samtidigt och fört över dina filer till gamla disken !?

    Är detta klart så du senare kan formatera 320-disken ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...