Gå till innehåll

Installation av Vista går fel - hårddisken syns bara i BIOS


mooshi

Recommended Posts

Hej, jag fick nyss min nya dator från komplett.se och valde att bygga ihop den med en kompis. Jag har aldrig byggt en dator men min kompis har. allt gick verkligen skitbra tills vi skulle installera vista. då stötte vi på  http://data.fuskbugg.se/skalma n01/----Fail.jpg men skillnaden är att jag inte ser min hårddisk där. men jag kan se den i BIOS?.

väldigt tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo Vista har sett en 16GB disk... men det är väl i minsta laget... ;)

Har du ett 16GB USB-minne i eller vad är det för disk ?

Hur ser det ut i BIOS då ? Har du satt upp det så att SATA-disken skall visa sig som en IDE-disk ?

Leta upp den inställningen så slipper du krångla med drivrutinladdning i installations uppstarten.

I mitt ASUS BIOS finns inställningen under Advanced - MCP Storage Config - SATA Operation Mode - IDE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I BIos står det något om IDE CHANNEL 1 MASTER "hårddisken" kan inte allt utantill eftersom jag sitter hos morsan medans datorn är hos farsan.

Vet inte riktigt om det är det du menar?, min hårddisk ligger på 320gb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oKey jag sprang över och titta i BIOs ser det ut så här,

Standard CMOS features > IDE CHANNEL 0 MASTER <Cdnågonting>

                                    > IDE CHANNEL 1 MASTER <ST3320620AS> hårddisken

Jag har ingen flatkabel.

övrig info:

Gigabyte GA-P35-DS3- moderkortet

Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM- hårddisken

kan även tillägga

Där är de drivrutiner som man använder när man ska installera. Inte helt säker på hur det fungerar under Vista installation, men i XP tryckte man F6 och stoppade in en diskett med drivrutinerna.

Du ska välja ICH9 eftersom det är det chipp som du har.

http://downloadcenter.intel.com/Det...a*〈=eng

Det borde också fungera med CD-skivan som man fick med moderkortet.

Det skrevs av en kille på sweclockers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay... jag missförstod IDE CHANNEL... :-[

<ST3320620AS> = Barracuda 7200.10 SATA 3.0Gb/s 320-GB Hard Drive

Så länge som du väljer att köra disken i IDE/PATA -läge och inte i RAID eller AHCI

så borde du inte behöva ladda in någon drivrutin vid Vista installationen.

Men om nu installationen visar en 16GB disk.. vad är då det för något ?

P.S. Jag håller på att ladda ner manualen till kortet... men det tar tid...

http://europe.giga-byte.com/FileList/Manua...p35-(d)s3_e.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge som du väljer att köra disken i IDE/PATA -läge och inte i RAID eller AHCI

så borde du inte behöva ladda in någon drivrutin vid Vista installationen.

Hur ställer jag in det? är verkligen kass när det kommer till hårdvara..

det här med 16gb är inget speciellt ;) jag tog bara den dära bilden för att visa vart vi fastnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge som du väljer att köra disken i IDE/PATA -läge och inte i RAID eller AHCI

så borde du inte behöva ladda in någon drivrutin vid Vista installationen.

Hur ställer jag in det? är verkligen kass när det kommer till hårdvara..

det här med 16gb är inget speciellt ;) jag tog bara den dära bilden för att visa vart vi fastnar.

En sån luring... ;)

Om du vill vara på den säkra sidan och följa SweClockers exempel så laddar du ner:

http://europe.giga-byte.com/FileList/Drive...b_sata2raid.exe

Kör igång den på någon dator så den packas upp, och lägg sedan över filerna på ett USB-minne

eller bränn ut dem på en CD.  (Filerna är packade så du väljer en plats att packa upp dem till)

Vid den bild du visat upp har du en ikon nere till vänster "Läs in drivrutin".

Klicka på den och visa var filerna (.inf) ligger (:GSATAFloppy32xraid_f.inf).

Sedan borde disken visa sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, vad jobbigt! det funkade inte heller.. jag gjorde som du sa men när jag bockade bort "dölj drivrutiner som inte är avsedd för maskinvara på denna dator" då kom dem dära fram. sen när jag valde dem så kom inte min hårddisk upp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har angivit Gigabyte GA-P35-DS3 och där finns flera varianter av detta kort. Vilket har du ?

http://www.gigabyte.eu/Support/Motherboard...word=GA-P35-DS3

Den enda drivrutin som du sedan skulle kunna behöva lägga till själv i samband med installationen

är just för SATA/RAID -kontrollern. Allt annat finns i Vista som standard.

Om du måste klicka ur rutan för att se sådana drivrutiner som inte är till ditt kort så är vi på fel plats.

När du klickar på "Läs in drivrutin" så måste du trycka på att du har disk med egna drivrutiner, annars

kommer installationen bara att välja bland dem som redan fins på DVD-skivan.

Du måste alltså "Bläddra..." fram till enheten du sparat ner filerna till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey gick ner och kolla, jag har GA-P35-DS3L och jag tror jag gjorde exakt som du sa :o

To enable hot plug capability for the SATA connectors controlled by the ICH9 South Bridge, you must install Windows Vista (on ICH9, hot plug is supported in Windows Vista only) and configure the SATA connectors for AHCI mode. (Refer to manual Chapter 2, "BIOS Setup," "Integrated Peripherals," for details on enabling AHCI.)

När jag gör så, så hittar inte jag hårddisken ens i BIOS? Jag testade och gjorde exakt som du sa!, det funkade inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var mig ett knepigt kort...

AHCI är ett intellegent sätt att hantera disken så att trafiken till den optimeras.

Om man installerar Vista med inställning IDE och sedan kopplar om i BIOS till AHCI så

krävs andra drivrutiner i Vista... och uppstarten stoppar.

Du får väl testa att ställa om i BIOS till AHCI då och se om Vista installationen då ser disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I BIOS kan du under "Integrated Peripherals" både sätta:

"SATA AHCI Mode"- Enabled

"SATA Port0-1 Native Mode" - Enabled

SATA AHCI Mode (Intel ICH9 Southbridge)

Configures the SATA controllers integrated in the Intel ICH9 Southbridge to AHCI mode.

Disabled

Disables AHCI for the SATA controllers and configures the SATA controllers to PATA mode. (Default)

AHCI

(Note) Configures the SATA controllers to AHCI mode. Advanced Host Controller Interface (AHCI) is an interface specification that allows the storage driver to enable advanced Serial ATA features such as Native Command Queuing and hot plug.

SATA Port0-1 Native Mode (Intel ICH9 Southbridge)

Specifies the operating mode of the integrated SATA controllers.

Disabled

Allows the SATA controllers to operate in Legacy IDE mode.

In Legacy mode the SATA controllers use dedicated IRQs that cannot be shared with other device. Set this option to Disabled if you wish to install operating systems that do not support Native mode, e.g. Windows 9X/ME. (Default)

Enabled

Allows the SATA controllers to operate in Native IDE mode.

Enable Native IDE mode if you wish to install operating systems that support

Native mode, e.g. Windows XP/2000

På samma BIOS sida bör du även koppla på /Enable  USB mouse och USB keyboard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du inte disken i BIOS eller ser du inte disken i Vista installationen ?

Växla CD och disk uttag på moderkortet då... för CD'n har du sett hela tiden !?

Det är ju inget att bli nervös över... bara irriterad  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag ser inte hårddisken i BIOS när jag är i AHCI mode. jag har gjort exakt som du har sagt men verkar inte fungera.. Asså när jag valde "Disable" på AHCI mode så hittade jag hårddisken och cdromen i BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Assså, nu när jag installerade XP så följde jag denna guiden för inget skulle bli fel. http://www.petri.co.il/install_windows_xp_pro.htm

Men när jag kommer ner till steget då datorn startar om så kommer jag inte fram till själva uppladdningen av XP. jag testade gå in i BIOS och ändra om så den inte bootar till cdromen utan hårddisken. istället så laddar den lite sen startar den om sig hela tiden.

Hårddisken formateras och sedan kopieras installationsfiler till hårddisken. Datorn kommer att starta om efter det Låt då datorn vara, det vill säga tryck inte på några tangenter för att starta installationsprogrammet, det startar automatiskt.

det är alltså där som det blir fel..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...