Gå till innehåll

[LÖST] Svart skärm vid uppstart


Dannepil

Recommended Posts

Kom precis hem från jobbet och sätter på datorn.

Dartorn piper och varvar upp men ingenting syns på skärmen, bara svart.

Kanske bör tillägga att när jag stängde av datorn igår så hade den oinstallerade uppdateringar.

Men de brukar ju installeras automatiskt när man stänger av datorn. Jag sitter på en HP Pavilion dv2000 med Vista.

Datorn går men allt är svart och om jag stänger av datorn och startar om den igen så händer samma sak.

Ett lång pip följt av ett snabbt pip och sen varvar den upp men inget mer. Vore mycket mycket tacksam för all hjälp.

Edit: Nu startade den upp som vanligt, dock så berättar den att den inte kunde starta Windows pga felaktig installering eller ändring i maskinvaran. Startreperation pågår och frågar mig nu om jag vill systemåterställa. Kanske lika bra. Vore tacksam för hjälp ändå.

Vad som skulle kunna vara fel och hur man åtgärdar det kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt ASUS moderkort har följande larmsignaler (kapittel: Starting up for the first time):

Ett kort pip.  =                Inget tangentbord

Ett långt och två korta =  Inget minne

Ett långt och tre  korta =  Inget grafikkort

Ett långt och fyra korta =  Annan hårdvara felaktig

Du får leta igenom din manual eller öppna loggboken och se vad som skrivits där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det snabba svaret waxinator. Hur kommer man upp loggen? ::)

Högerklicka "Dator" (i t.ex. Start menyn) och välj Hantera.

Här har du en massa intressanta verktyg och informationer.

Loggboken har ett flertal sätt att presentera händelser.

Raderna markeras med röda Fel, gula Varningar och allmäna Informationer.

De röda är förstås mest intresanta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, found it men hur hjälper detta mig?

Jag menar...vad gör jag med infon?

De senaste 24 timmarna har jag tydligen haft 90 fel.

Kan man köra nån slags diagnostik eller så?

Eller finns det nån möjlighet att fixa till allt det felaktiga automatiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempel på felen kan du klicka upp, veckla ut, kopiera och klistra in här.

De kan ge tips på vad som inte fungerar bra i din dator.

Du kan öppna Kontrollpanelen - Problemrapporter och lösningar.

Där har du "Lös problem på datorn". Klicka runt i vänsterkollunen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena igen.

Dags igen för att strula och kladdda. Datorn piper en lång ton pch två korta vilket då skall betyda att datorn inte har nått minne?

Gäller detta minne på hårddisken eller minnet på processorn eller nått? Om hur gör jag får att få mer minne?

Jag har en liten hårddisk på 120gig varav 34gig är kvar. Så det känns som att det finns tillräckligt med minne för att vista ska orka starta upp riktigt. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Datorn piper en lång ton pch två korta vilket då skall betyda att datorn inte har nått minne?

Om den koden gäller även för ditt moderkort så skulle det innebära att ett av dina minneskort är dåliga.

Du kan i Vista välja att köra en minnestest i uppstarten. Låt den gå några pass.

Start - Alla program - Administrationsverktyg - Minnesdiagnosverktyget.

Är du lite händig och försiktig så kan du prova med att byta plats på minnesmodulerna i felsöknings syfte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar varken administrationsverktyg eller minnesdiagnosverktyg på min startmeny.

Däremot så har jag hittat vart jag ändrar mitt virtuella minne, är det någon idé tro?

Om jag nu vill göra ett minnestest under uppstarten, hur gör jag då? Rent praktiskt.

Vad trycker jag?

Jag gjorde det första gången det hände att datorn tjöt när jag startade upp den. Dock funkade nog inte minnestestet för det startade om datorn varpå datorn tjöt ytterligare. Men som sagt, jag ska testa att göra ett sådant minnestest när jag startar upp den. Så hur gör jag? Vad trycker jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om moderkortet ger ifrån sig varnings-pip så har det med hårdvaran att göra.

Detta har då inget med Windows och dess resurser att göra.

Om du klickat på Start-knappen så står där "Påbörja sökning". Klistra in ordet: minne

så visar sig programmet Minnesdiagnostikverktyget överst i menyn.

Klicka igång det och godkänn att testen skall köras nästa uppstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar inte att göra testet. Datorn stänger av för att göra testet och piper sedan när den ska starta upp igen.

Skärmen är fortfarande svart och den varvar upp men sen händer ingenting mer.

Så jag håller in powerknappen och stänger av för att sedan sätta på igen. Sen får jag hålla på så tills jag kommer vidare och windows startas upp.

Börjar bli så pass less på deta nu att jag är riktigt nära på att köpa en mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du garanti eller möjlighet till hjälp med byte av minne ?

Ett (troligen det första närmast processorn) är felaktigt och klarar ofta inte av minnestesten.

Det är ingen ide att du grottar mer i detta utan se till att få hårdvaran reparerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade precis kvittot från Siba. Står ingenting om garanti men jag förmodar att det är ett år och isåfall så har garantin precis löpt ut.

Inköpstillfälle 07-05-06, typiskt. Får ringa Siba och se hur dom ställer sig till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade precis kvittot från Siba. Står ingenting om garanti men jag förmodar att det är ett år och isåfall så har garantin precis löpt ut.

Inköpstillfälle 07-05-06, typiskt. Får ringa Siba och se hur dom ställer sig till det.

Det är två års garanti nu för tiden !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas verkligen det. Läste innan på prylfeber att det fanns nått nvidia-kort som blev så varmt att det hade sabbat till det för en hel del användare.

På den vänstra sidan nere på min laptop blir det extremt jävla varmt, kan det vara så att det är nvidia-kortet som strular?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snackade med Siba, garantin har löpt ut...självklart.

Alltså är det bara HPs direktnummer att ringa men är det verkligen någen idé ens?

Jag menar dom lär ju inte ha nån garanti på sina datorer, eller?

Hur som helst så är datorn totalkass. Känns riktigt surt att en datorn inte ens kan hålla i ett år.

För jävla dåligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snackade med Siba, garantin har löpt ut...självklart.

Alltså är det bara HPs direktnummer att ringa men är det verkligen någen idé ens?

Jag menar dom lär ju inte ha nån garanti på sina datorer, eller?

Hur som helst så är datorn totalkass. Känns riktigt surt att en datorn inte ens kan hålla i ett år.

För ***** dåligt!

vissa tillverkare har längre garanti än vad affären har

kolla  http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechS...odTypeId=321957

Du har som kund även lagstadgad reklamationsrätt avseende fel upp till 3 år från köptillfället, enligt vad som närmare anges i Konsumentköplagen.

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontakta HP och hör efter om de kan tänka sig serva datorn på fabriksgarantin.

I annat fall så begär prisförslag på felsökning och felavhjälpande enligt din egen felbeskrivning (pipen).

Du kan ju inte bara slänga PC'n efter ett drygt år. Där måste vara minst 4-5000:- värde kvar för dig i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ture, garantin har gått ut. Riktigt värdelöst att enbart lämna garanti för ett år på en dator som gjordes under 2000-talet.

Lagstadgad reklamationsrätt, ok så hur hjälper det mig? Kan jag kräva SIBA på pengarna tillbaka eller att de ska fixa datorn gratis eller nått?

waxinator, helt ärligt så känner jag inte för att kosta på datorn ytterligare slantar, inte efter ett år.

Jag hade inte reagerat lika hårt om datorn hade varit tre-fem år. Men jag köpte datorn i maj förra året.

Det är ju pinsamt att sälja en vara som inte ens håller i ett år, och speciellt när det är en sådanhär produkt och till det priset som jag betalade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

hej Dannepil!H

jag har precis samma problem med min dator!

oxå köpt för lite mer än ett år sen så HP säger att tiden gått ut..

men jag kan få support för 8 kr/min..idioter!!

Vad kan man höra?

Svart skärm, pip... dock lyckas jag efter 15 om starter komma in i den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag ringde supporten varpå killen skulle kolla om det fanns en förlängd garanti på mitt grafikkort.

Det va det så jag skickade in datorn och fick den åtgärdad, dock va det inte grafikkortet som det va fel på.

Moderkortet byttes ut och biosen uppdaterades så nu funkar det toppen.

Nämn grafikkortet och säg att det är det som du tror det är fel på och att det tydligen ska vara ett ganska känt fel på HP Pavilion dv2000-datorer. Har du tur så tar dom in datorn. Jag håller tummarna för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ringde supporten varpå killen skulle kolla om det fanns en förlängd garanti på mitt grafikkort.

Det va det så jag skickade in datorn och fick den åtgärdad, dock va det inte grafikkortet som det va fel på.

Moderkortet byttes ut och biosen uppdaterades så nu funkar det toppen.

Must have been Loooove, but it´s oover nooow.... *skrålar*    ;D ;D ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...