Gå till innehåll

Lite tips på våra bästa gratisprogram!


Gäst DimensionX

Recommended Posts

  • Svar 90
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Det är nog mera Windows egna begränsningar gissar jag. Det är lite kinkigt när man får japanska eller kinesiska filnamn. Men, det går att ställa om. Samma sak händer i Notetab Pro, det blir att tillfälligt ställa om.

Den gissningen tror jag inte prickar helt rätt Windows NT har varit Unicode-baserat alltsedan första versionen (3.1, 1993), och där finns mig veterligt inga begränsningar, om det finns typsnitt installerade som omfattar de aktuella Unicode-delmängderna, förstås.

Om ett icke Unicode-baserat program, som FreeCommander, körs, kodar Windows om texten, och antar därvid att samma teckenkodning skall användas som den som används för det språk som är valt i Nationella inställningar. Så länge programmet använder västeuropeisk kodning märker vi inget, men så snart programmet är baserat på en annan kodning blir det knas.

Ett vanligt exempel är ett kinesiskt chattprogram som inte är Unicode-baserat, och därför orsakar problem för många kineser som använder icke-kinesiska Windows-versioner runtom i världen. Den smidigaste lösningen heter AppLocale ytterligare en komponent som Microsoft glömde att inkludera i Windows. Med det kan man man välja vilken kodning som skall användas för enskilda program.

http://www.microsoft.com/globaldev/tools/apploc.mspx

Läs lite sen på min TC tråd, jag fyller på med lite tips allteftersom.

Skall kika litet mer. Finns en hel del där! :)

Nu måste jag logga ut för ett tag och få lite jobb gjort, ha en bra dag. :)

Ha en trevlig dag själv och tack för TC-inläggen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Där tänkte jag tydligen med något annat än det jag har däruppe. :D

Vad jag egentligen menade var att man får ibland ställa om lite när man råkar ut för utländska tecken. Ingen brist i Windows utan mer att man får ändra om själv.

När jag skulle posta min översättning till 7zip så var det fel format tack vare att jag använde Notetab Pro och översatte med, jag sparade bara samma fil i Windows anteckningar så stämde det sen. Jag tror att den var tvungen att vara i UTF-8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

När vi ändå snackar bild...........

Det som jag själv sitter uteslutande med när jag inte behöver all kraft i Photoshop är XnView. Ett helt suveränt program som klarar otroligt mycket faktiskt. Snabbt att starta upp, lätt att jobba in sig på.

http://www.xnview.com/

Nyss antialisade jag en hel del bilder, ändrade storlek och konverterade format med den inbyggda batch delen. XNView är blixtsnabbt och innehåller så många funktioner att det tar tid att lära sig alla. Man gör ett html galleri med ett enda tryck, eller varför inte en panorama bild eller en kontaktkarta. XnView klarar att hantera över 430 olika bildformat, inte nog med det, det hanterar Photoshop plugins också.

Kanonprogram som jag använt i över 5 år nu.

(utklassar photoshop stundtals, därför jag använder det). ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Fungerar även på minnespinne för jag har precis installerat det och det funkar utan anmärkning på alla datorer jag prövat det på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Kan varmt rekommendera Photoscape efter att ha använt det ett tag.

Funktioner som denna var otroligt behändigt (se videon). :)

http://www.photoscape.org/ps/main/help_page.php

Gissa om jag suttit och gjort kollage på mina bilder.

Det går att editera sina bilder, göra animerade gifs mm mm.

Så här gör man enkelt animerade gif (med effekter och allt) (se videon)

http://www.photoscape.org/ps/main/help_anigif.php

Laddas ned här...........

http://www.photoscape.org/ps/main/download.php

Dessutom var det en del riktigt bra editeringsfunktioner, Photoscape tog bort kraftiga blå och gulstick bättre än något annat program jag testat faktiskt, inklusive Photoshop. :o

;):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi ändå snackar bild...........

Det som jag själv sitter uteslutande med när jag inte behöver all kraft i Photoshop är XnView. Ett helt suveränt program som klarar otroligt mycket faktiskt. Snabbt att starta upp, lätt att jobba in sig på.

http://www.xnview.com/

Testade programmet i kombination med Ghostscript, men kan inte få fram miniatyrer av .ai, .eps och .pdf. Däremot fungerar Förhandsvisning av dessa format. Gör jag något fel tro, eller är detta en begränsning i programmet?

Får väl annars hålla mig till Adobe Bridge ([ftp=ftp://ftp.adobe.com/pub/adobe/bridge/]ftp://ftp.adobe.com/pub/adobe/bridge/[/ftp]), som dock är väldigt segt. :( Men å andra sidan visar det miniatyrer av .ps och .indd också. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Hmm, testa detta. Om det inte var det du gjorde förstås. :)

http://newsgroup.xnview.com/viewtopic.php?t=1228

Annars är nog XnView främst till för vanliga bildformat även om det klarar lite mer som ljud och film.

Jag har Ghostscript till Total Commander (en plugg) men kvaliteten blir tyvärr ingen höjdare jämfört med när man använder Foxit eller Adobe Reader, tyvärr.

Eller, så är mina inställningar uppåt väggarna fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Via din länk fick jag besked:

For these formats [ai, eps, ps, pdf] thumbnails are not displayed because of performance reasons.

Vill man se miniatyrer och förhandsvisning av PostScript-baserade format i hög kvalitet, och med möjlighet att zooma steglöst, finns det nog inget som slår Adobe Bridge, verkar det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst bäver

Flyttar mitt inlägg hit...

Sedan en tid kör jag nu med IObit SmartDefrag. Det har alternativet Defrag & Optimize.

Efter att ha testat en mängd defragmenteringsprogram (både gratis-o. betal) utan att märka några större förbättringar av prestanda. Gjorde defragmentering mest för att alla påstod att det skulle/borde göras. Hamnat i läget att jag tyckte defragmentering var överskattat.

Efter lovorden här så blev jag ju förstås tvungen testa IObit.

När defrag+optimering var klar så märkte jag en klart snabbare dator. Äntligen ett defragmenteringsprogram som gav någon märkbar positiv förändring. Ingen är mer förvånad än jag. Att det dessutom är ett gratisprogram gör inte saken sämre!

Autodefrag märker jag inte av men utgår från att det sköter sig tyst och stilla i bakgrunden.

Nöjd! ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När defrag+optimering var klar så märkte jag en klart snabbare dator. Äntligen ett defragmenteringsprogram som gav någon märkbar positiv förändring. Ingen är mer förvånad än jag. Att det dessutom är ett gratisprogram gör inte saken sämre!

Autodefrag märker jag inte av men utgår från att det sköter sig tyst och stilla i bakgrunden.

Nöjd! ;D

Härligt att du fick fart på datorn! :)

Har du nyligen optimerat disken, finns det ingen anledning för autodefrag att börja jobba på en stund. Då autodefrag sätter igång, rör sig SmartDefrag-ikonen i systemfältet, och om du har aktiverat verktygstips i systemfältet, kommer det upp en ballong som meddelar vad som görs för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du nyligen optimerat disken, finns det ingen anledning för autodefrag att börja jobba på en stund. Då autodefrag sätter igång, rör sig SmartDefrag-ikonen i systemfältet, och om du har aktiverat verktygstips i systemfältet, kommer det upp en ballong som meddelar vad som görs för tillfället.

Så sant!

Nu ser jag att autodefrag arbetar. Datorerna här hemma känns betydligt mycket snabbare nu.

IObit defrag var ett bra tips! ;D ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Photoscape som jag tipsat om tidigare är faktiskt så pass bra att jag just nu håller på att översätta programmet till svenska. ;):)

Ju mer jag använt Photoscape, ju mer imponerad har jag blivit. Mängder med behändiga funktioner som att snabbt och enkelt sätta ihop snygga bildkollage (skitkul faktiskt), fixa snygga ramar etc. Bra batchprocessing också. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...