Gå till innehåll

[LÖST] Vilken nyckel skall man använda vid installation?


L-L

Recommended Posts

Planerar att, vid tillfälle, att kasta ut mitt XP Pro och lägga in XP Home med recovery-skivor. Sedan skall jag göra min egen XP Home SP2 skiva ur i386-mappen enl. Gepes fina guide. Denna skiva skall jag sedan banta med nLite in i absurdum.

När det blir dags att installera med denna skiva kommer jag att behöva en produktnyckel. I en tråd jag startade för ungefär ett år sedan fick jag svaret att jag skall använda nyckeln som står på lappen under datorn (laptop). Så långt är ju allt väl, men jag kan inte låta bli att undra, hur skall man ställa sig till den nyckel som extraheras med Keyfinder? På den tiden jag hade XP Home testade jag nämligen att extrahera nyckeln, men det blev olika nycklar varje gång jag körde programmet. Mycket märkligt tycker jag.

Tacksam om någon kan reda ut detta (fast jag antar att det fortfarande är nyckeln på lappen under datorn som skall användas).

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att du har en recoveryskiva med XP home utan SP2. För att säkrast hitta rätt nyckel till en slipstreamad version skulle jag först installera recoveryversionen på datorn och sedan installera SP2. XP byter nämligen nyckel i.o.m. att man installerar SP2. Använd därefter keyfindern för att hitta rätt nyckel.

Därefter skulle jag använda i386-mappen antingen från recovery-skivan eller hårddisken och tillverka installationsskivan med SP2 integrerat. Sen bantar du installationen med n'lite o.s.v.

Om din recoveryversion redan har SP2 integrerat  så plockar du också lättast fram rätt nyckel ur datorn med keyfindern.

Jag har varit med om att nyckeln som sitter på datorn inte funkar eftersom det har suttit en annan OEM-version installerad på datorn. (Fujitsu-Siemens)

För säkerhets skull kan du testa både keyfinderns nyckel och den som sitter klistrad på datorn. Någon av dom kommer att fungera såvida recoveryskivan är avsedd för just din dator.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

Nej, recovery-skivorna innehåller XP Home SP2. Bör jag då installera detta, sedan köra SP3 (då slipper jag ju slipstreama SP3 med nLite), och först därefter göra en egen XP SP3 CD ur i386? (Samt till sist använda nLite för att banta ner den?) Och även extrahera nyckeln först efter att SP3 installerats?

Det verkar rimligt att kunna använda antingen nyckeln under datorn, alternativt den jag tar fram när SP3 installerats (oavsett om SP3 nu byter nyckel eller inte, såsom du menar att SP2 gör). Jag är dock fortfarande fundersam till extraheringen av nyckeln, som ju inte gick bra senast jag testade - det blev ju olika nycklar varje gång.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte själv testat en slipstream med SP3 integrerat utan har lagt in SP3 i efterhand. Rimligen borde du hitta rätt nyckel om du först installerar recoveryversionen med SP2, använder keyfindern och antecknar nyckeln. Därefter installerar du SP3 och använder keyfindern och antecknar nyckeln.

Tillverkar skivan och slipstreamar o.s.v.

Efter att jag installerat SP3 manuellt byttes inte nyckeln ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag tänkte testa såhär:

1) Installera XP SP2 från recovery-skivorna

2) Extrahera nyckel

3) Installera SP3

4) Extrahera nyckel - bör vara samma

5) Göra en ren XP SP3 CD från i386-mappen

6) Använda nLite för att banta denna

Vad som dock slog mig just var att installationen av SP3 inte bör ändra något i i386-mappen som ligger på hårddisken. Jag gissar att installation av SP3 endast rotar i Windows-mappen. Alltså bör din guide ge mig en XP SP2 CD, trots att jag sitter på XP SP3. Det spelar egentligen ingen roll. Det viktigaste är att jag får en XP CD, baserad på min i386-mapp, att utgå ifrån. Och att jag hittar rätt nyckel på nyckelknippan. Men det skall nog ordna sig.

Tack igen! :)

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle först tillverka en installationsskiva med SP 2 integrerat enligt guiden.

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=4894.0

Därefter skulle jag använda n'lite och integrera SP3 till en ny installationsskiva baserad på den första skivan.

http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...1&Itemid=62

Detta var min första idé, som du nu bekräftar, så jag kör på detta. Skall bli spännande att se hur liten jag kan få skivan. Det vore extra kul att bränna på en CD som verkligen är fysiskt liten, dvs den där lilla sorten. :)

Hur som helst, svaret på huvudfrågan är väl att antingen använda nyckeln på lappen under datorn, eller den som extraheras från Windows. Jag testar båda så får vi se.

Ämnet löst!

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...
Ämnet löst!

Ämnet inte löst, tyvärr. Har nu lyckats installera ett fungerande XP utifrån min i386-mapp, såsom det var tänkt. Men jag lyckas inte aktivera med någon av nycklarna. Den extraherade från datorn är inte ens giltig, och den som står på lappen under datorn har "aktiverats för många gånger". - Detta är ju bara andra gången jag använder nyckeln! Vågar man ringa Microsoft och aktivera? Säkert att jag inte gjort något fel nu? Det vore ju bedrövligt att behöva gå tillbaka till min usla recovery-lösning, bara för att jag får aktivera endast en gång och inte fler.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> datorn har "aktiverats för många gånger".

Det är - oftast - bara en röstbrevlåda du kommer till, så det är bara att ringa.

Väl där får du knappa in det Aktiveringsnummer som skapas när du klickat på Ringa MS, och sen så läser hon upp siffrorna för dig som du ska knappa in för att kunna aktivera.

Inga problem alls.

Kommer du till en levande människa, så är det heller inga problem, bara du säger att du bara installerat den på en enda dator, vilket är en fråga du får av röstbrevlådan också.

OCH: så länge du inte byter version av XP; dvs från/till Home/Pro, eller från/till Volym/OEM/Styck-Licens, så ska du alltid använda din OriginalNyckel, den byts aldrig ut OAVSETT ServicePack, som CePe påstod här ovan.  Vad han gjort är antagligen just att han bytt TYP av XP.  DÅ måste man ha rätt (en annan) nyckel!

/Hepp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som jag måste förtydliga ännu en gång,

XP Home som du har en licens med som sitter klistrad under datorn, fungerar på just XP Home (OEM) där servicepack version inte spelar någon roll.

Nyckeln som du använt för att installera XP PRO fungerar ENDAST på XP PRO.

Så du SKA köra HOME edition och självklart med din nyckel som tillhör datorn, den har du ju betalat för.

Och din XP home nyckel får du som tidigare sagt aktiverad av personal när du ringer in och aktiverar den,

provar du att ringa in med en känd "pirat xp pro" nyckel så kommer dem skratta åt dig :)

Så skippa keyfinder och allt vad det heter:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. :)

Jag vet att nycklar bara fungerar specifikt för Hom resp. Pro. Så även jag får nog förtydliga: Jag har glömt att ändra min signatur, om det nu är därför ni skriver om XP Pro. XP Pro har inget med detta att göra. När jag hade XP Pro så var det studentlicens, ingen piratkopia. Detta XP aktiverade jag dock 10-15 gånger, pga. många tester med nLite, vilket till slut gjorde att jag inte kunde aktivera längre (utan att ringa). Men då jag ändå slutar som student snart kan jag lika gärna gå tillbaka till XP Home som var på datorn vid inköp.

Det är som sagt utifrån mitt XP Home jag har gjort min egen installations-CD (filer på hårddisken som recovery-skivorna återställer). Nyckeln jag använder är den som står på lappen under datorn. Den extraherade nyckeln jag tidigare skrev om var extraherad från XP Home efter återställning (men fortfarande före jag installerade från min egengjorda installations-CD), men den går inte ens att aktivera en enda gång (eller att installera med), så den kan vi glömma. Så mycket var Keyfinder värd.

Läste någonstans att Microsoft numera bara tillåter aktivering en enda gång, vilket ju är vad som skett i mitt fall (med lapp-nyckeln). Nåväl, om det går att aktivera "lapp-nyckeln" genom att ringa så är det ju räddningen.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo dem tillåter bara ett visst antal aktiveringar över internet, har för mig att det t.om är 3 st på XP Home OEM, sen måste man ringa in och få aktiveringskoden.

Men brukar inte vara några problem alls när man får en människa på tråden :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt fall tilläts bara en gång för XP Home! På XP Pro var det betydligt fler, minns inte riktigt men säkert ett 10-tal.

Hur som helst - jag ringde just och möttes av en "röstbrevlåda", följde alla instruktioner och vips så var det aktiverat! Jag är så glad att det funkade, även om det var väldigt omständligt och jag säkert kommer att göra om det flera gånger i framtiden. Dock inte så många gånger eftersom jag nu lärt mig en del om vilka systemfiler som kan tas bort och inte tas bort i Windows.

Tack igen för all hjälp. :)

Äntligen, ämnet löst!

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...