Gå till innehåll

Frågor om Defraggler [LÖST]


Olivier

Recommended Posts

1. Använder du Defraggler?

2. Varför är Defraggler bättre än Windows inbyggda diskdefragmenterare? Är den det?

3. Är det farligt att Defraggler fortfarande är en beta?

4. Är det värt att installera?

                  Tack på förhand  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 57
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

En följdfråga. Senaste defraggler (RC1) har verkligen ändrat utseende, nu kan man inte längre först analysera filerna och därefter defragga dom? Utan måste defragga allt?

Efter analysen, gå till File List, markera de filer du vill defragmentera, högerklicka och välj Defrag Checked.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina frågor då  ::)

Sorry, vill inte ta över tråden på något vis  :)

Min erfarenhet av defraggler är:

Snabbare än windows egna, mkt pga. av att man endast defraggar de filer som ändrat på sig sedan senaste defraggen. Eftersom programmet nu är i RC1 är det nästintill färdigt innan skarp version, därav inte farligt att lägga in på datorn, jag har kört det i betastadiet också inga problem ens där. Fungerar nu dessutom till x64 system vilket är ett stort plus.

Testa och avgör själv  :) Jag har inte kommit på någon anledning att inte fortsätta med programmet i alla fall. Dessutom är det ju samma tillverkare som ccleaner som enligt mig är outstanding i rensningsprogram för crap på datorn  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina frågor då  ::)

1: Ja.

2: Man kan analysera filernas fragmentering, och sedan välja att defragmentera dem som är fragmenterade.

3: Nej, inte vad jag har märkt. Verkar stabilt. Dock förändras gränssnittet från version till version.

4: Ja, om du vill ha en snabb defragmenterare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla, någon läs...  :D  Iallafall skriv att ni gjort det...  ;)

Här kommer statistik från mina tester av programmet. Är min dator normal? Jämför med din egen...

Först lite info om datorn:

Drive: (C:) (den enda hårddisken på datorn)

File System: NTFS

Capacity: 19,5GB

Used: 14,3GB (73 %)

Free Space: 5,2GB (27 %)

Under fragmenteringarna öppnade jag inga program (rörde inte datorn över huvud taget).

Först fragmenterade jag med Windows Diskdefragmenterare

När den var klar startade jag om datorn.

Efter det analyserade jag och trots att jag nyss fragmenterat rekommenderade den att jag skulle fragmentera igen.

Detta skippade jag och jag laddade ner och analyserade med Defraggler.

Defraggler gav mig:

Fragmented Files: 126

Total Fragments: 11479

Detta trots att jag nyss fragmenterat med Windows Diskdefragmenterare

Jag valde att fragmentera med Defraggler och lät datorn stå igång över natten. Hela fragmenteringen tog 10 timmar.

Efter fragmentering med Defraggler visade den att jag nu hade

Fragmented Files: 5

Total Fragments: 15

Jag startade om datorn och analyserade med Defraggler igen.

Nu hade jag

Fragmented Files: 22

Total Fragments: 76

Efter omstarten hade datorns siffror alltså höjts och det betyder typ att det har blivit långsammare för datorn att hitta filer som jag nyss hade flyttat närmare.

Jag fragmenterade med Defraggler igen (tog 3 timmar) och efter den fragmentationen hade jag

Fragmented Files: 6

Total Fragments: 15

Jag startade om datorn och analyserade med Defraggler

Fragmented Files: 21

Total Fragments: 60

Siffrorna höjs av omstarten.

Nu analyserade jag med Windows och då rekommenderade den att jag skulle fragmentera hårddisken trots att jag minskat

Fragmented Files från 126 till 21

Och Total Fragments från 11479 till 60.

Jämför gärna med egna resultat och berätta med ett inlägg.

Jag märker av att datorn blivit snabbare (efter Defragglers fragmentation, som jag berättar gjorde jag först med Diskdefragmenteraren men detta gav ingen märkbar förändring).

[glow=red,2,300] Detta tog sin lilla tid, närmare en dag att göra allt  ;) , så jag hoppas någon i alla fall skriver att du läst allt detta "onödiga" som jag skrivit.  ;D [/glow]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla orka läsa...  :D

Här kommer statistik från mina tester av programmet. Är min dator normal? Jämför med din egen

Ja jag har läst (Phuh...) och även kört en disk själv.

Att du efter omstart får fler fragment igen beror på att låsta filer inte kan defragmenteras.

Efter omstart har nya filer skapats och låsta delar frigjorts. Så systemdisken är inget bra testobjekt.

Jag har hittills kört O&O defragmenterin i bakgrunden. Jag avinstallerade den och lade in Defraggler.

Disken innehåller spel, backup och filmer (alltså mest stora filer. 330GB av 692GB).

Defraggler analyserade och fann en stor fil på 20 fragment och 10-talet andra med 5-7 fragment. Jobbet startade i morse 02:00 och vid 09:30 hade jag 63 fragmenterade filer med 1574 fragment.

Nu vid 16:00 den nästan klar med 1 fragmenterad fil i 2 fragment....

Det tar väldigt lång tid på sig och man undrar vad han håller på med egentligen...

Ingen logisk omflytt av filer käns det som. Hade jag inte rensat bort 85GB vid 9-tiden så hade den

väl fortsatt 8 timmar till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Waxinator, är du säker på att endast valda filer defragmenterades? Låter som Defraggler i ditt fall jobbade med hela enheten, och det tar lång tid. Min erfarenhet är att Defraggler defragmenterar valda filer snabbt. I senaste versionen är det något bökigt att välja det (se tidigare inlägg).

För defragmentering av hela diskar använder jag JkDefrag, som defragmenterar alla tillgängliga diskar i ett svep. http://www.kessels.com/jkdefrag/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat programmet och ...okay... det defragmenterade disken efter 20 timmar... men sedan

valde jag att packa samman fria utrymmet :-

Då blev disken helt utfragmenterad igen och ytterligare 20 timmar var på gång. Då sa jag NEJ! .

Avinstallerade Defraggler och lade tillbaka O&O. Vilken skillnad !!! och vilken ordning det blev igen.

Gratis är gott men inte alltid bra för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Defraggler har jag aldrig testat men jag har under ganska lång tid kört med auslogics diskdefrag som DimensionX tipsar om. Brukar för det mesta inte ta särskillt många minuter för defragmentering av systemdisken. Har för vana att göra det ungefär en gång i veckan så vet jag att disken är prydlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Det första jag märkte med auslogics diskdefrag var att den var rejält snabb. Hade använt diskeeper förut och väntade mig inte mycket av ett gratis defrag program, men auslogisks lilla program var inte dumt alls och jag använder det regelbundet sedan något år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske därför den fortfarande är RC?

De tycker inte den är snabb nog, så de säger

- Ja men detta är bara en RC  ;D

Edit: Om de aldrig får den snabbare kommr de aldrig sluta släppa RC:s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallerade Defraggler och lade tillbaka O&O. Vilken skillnad !!! och vilken ordning det blev igen.

Gratis är gott men inte alltid bra för dig.

Hur är det med O&O Defrag 2000 Freeware Edition? Den tycks sakna en del funktioner som betalversionen har, men är väl fortfarande ett alternativ att räkna med?

Här finns O&O Defrag 2000 Freeware Edition: http://www.filehippo.com/download_oo_defrag/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med O&O Defrag 2000 Freeware Edition? Den tycks sakna en del funktioner som betalversionen har, men är väl fortfarande ett alternativ att räkna med?

Här finns O&O Defrag 2000 Freeware Edition: http://www.filehippo.com/download_oo_defrag/

Detta visade sig vara ett bra tips på gratis disk defragmentering. Det jobbar snabbt och bra.

Men precis som Defragger så saknar det schemalagd defragmentering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...