Gå till innehåll

Frågor om Defraggler [LÖST]


Olivier

Recommended Posts

  • Svar 57
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Klart bättre än föregående gratis varianter. Rekommenderas.

Denna kommer jag att testa ytterligare en tid.

En vecka senare Består det positiva intrycket av IObit SmartDefrag?

Jag har haft det några dagar och tycker att det gör ett gott arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är väldigt nöjd med IObit SmartDefrag !

Det kör i bakgrunden ibland märker jag. Kör jag en manuell Defrag/Optimering så går det snabbt,

systematiskt och resultatet är ovanligt bra. Jag kommer att behålla detta utmärkta program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har vi samma uppfattning om detta program.

En nackdel är dock att så länge det är igång, kan jag ej stänga av den USB-anslutna hårddisken inifrån Windows. >:( Stänger jag av SmartDefrag, går det dock direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med stänga av disken... menar du att du inte får disken att spinna ner till sitt viloläge ?

I så fall innebär det att programmet pollar tillgängliga diskar oavsett Automatisk Defrag.

Jag tänkte att om du hade inaktiverat automatisk defragmentering och startat om datorn,

så borde IObit sakna anledning att monitorera och låsa till sig någon disk.

Jag schelalagde defragmentering och avslutade programmet helt. Vid angiven tidpunkt så startade jobbet.

Processen ligger dock kvar efter att disk aktiviteterna upphört så detta verkar inte vara en lösning för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med stänga av disken... menar du att du inte får disken att spinna ner till sitt viloläge ?

I så fall innebär det att programmet pollar tillgängliga diskar oavsett Automatisk Defrag.

Jag menar säker borttagning av maskinvara (via gröna pilen i XP).

Jag tänkte att om du hade inaktiverat automatisk defragmentering och startat om datorn,

så borde IObit sakna anledning att monitorera och låsa till sig någon disk.

Jag inaktiverade automatisk defragmentering (men tillät autostart), startade om datorn och anslöt disken. Gick inte att stänga av den. Avslutade SmartDefrag, då gick det.

Jag schelalagde defragmentering och avslutade programmet helt. Vid angiven tidpunkt så startade jobbet.

Processen ligger dock kvar efter att disk aktiviteterna upphört så detta verkar inte vara en lösning för dig.

Ja, programmet tycker visst om att lufsa i bakgrunden, antingen det gör något eller inte, och lägga beslag på 2025 mb.

Jag föredrar dock automatisk + manuell defragmentering (+ optimering) framför schemalagd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag föredrar och använder Automatisk Defrag/Optimering.

Enda anledningen till att använda Säker Borttagning av disken är att förhindra att pågående skrivning

till disken avbryts.  Defragmentering flyttar först blocken och verifierar dem innan originalblocken tas bort.

Detta innebär att om du inte själv är mitt uppe i en kopiering som då avbryts, så tar disken ingen skada av

att kopplas ifrån, utan att använda säker borttagning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker borttagning är inte bara ett säkert, utan även ett bekvämt sätt att få disken att tystna. :)

Att stänga av SmartDefrag innan jag utför en säker borttagning kan jag dock stå ut med. Det är mer irriterande då man inte kan se att någon process använder något på disken, men det likväl inte går att utföra säker borttagning.

Tack för dina svar, Waxinator. Tror att vi kan betrakta denna del av tråden som löst.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mer irriterande då man inte kan se att någon process använder något på disken, men det likväl inte går att utföra säker borttagning.

AnVir Task Manager Free (Freeware)

Testa detta program för här kan man se hur mycket cpu jobbar vilka program använder cpu i %

och hur mycket skrivning och läsning till hårddisken i % och temp. på hårddiskarna

http://www.anvir.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men gör O&O samma sak som Windows Diskdefragmenteraren och Defraggler? Eller den gör det sämre och därför snabbare?

De gör alla bra resultat... med tiden (vissa efter lång tid).

Programmen skapar rapporter före och efter defragmentering så man ser hur bra/dåligt de lyckats.

IObit SmartDefrag fungerade bäst/snabbast och har bra automatik och schemakörning.

Defraggler tog lång tid på sig och rörde till hela disken vid optimering. Saknade automatik.

O&O Defrag 2000 jobbade snabbare än Defraggler och gjorde bra ifrån sig. Saknade automatik

Vistas defragmenterare har man ingen koll på alls. Den sköter sig själv helt automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket program! IObit SmartDefrag tog hela datorn på ungefär 10 minuter! fick ner datorn till packningsgrad 0,00%.

Ut med Defraggler för mig  ;D

Edit: Vad gör "Defragg & Optimize"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Optimize Your File System :)

IObit SmartDefrag doesnt just use simple defragmentation. It also streamlines your file system, enabling your computer to run at top speed with the most stability.

Mm, men jag menade lite mer vad den gör med min dator?  ;)

Vad är det som kallas "optimize". Gör den om mina inställningar? Flyttar filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet faktiskt inte vad skillnaden består i. Det framgår inte på dess hemsidor.

Jag kör alltid Defrag & Optimize för det låter bra. :D

EDIT:  Det verkar som att normalt defragmenteras disken medan Optimize även packar samman filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Jag har en fråga angående Defraggler om någon kan svara på:

När man först väljer att analysera filerna så kan man ju därefter kryssa i alla filer som ska defragmenteras och välja alternativet: Defrag checked files.

Men man kan också välja i menyn action - advanced och välja defrag freespace eller defrag freespace (allow defragmenting).

Bör man välja den sistnämda efter vanlig defragmentering eller i vilken ordning av alternativen ska man fragmentera egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men man kan också välja i menyn action - advanced och välja defrag freespace eller defrag freespace (allow defragmenting).

Med dessa två alternativ så packas disken för att få maximalt stor samlad fri yta.

Det senare "allow defragmenting" innebär att det packas ännu hårdare men på bekostnad av att några filer kan

komma att bli fragmenterade på kuppen (för den maximalt fria ytans skull).

Om du skall lägga in en 25GB Blueray film och vill ha den i en bit så kanske du måste välja det senare alternativet

men annars är det de första som är bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok men man bör alltså köra en vanlig defragmentering först för att sedan köra defrag freespace? Eller räcker det med att köra defrag freespace med en gång och strunta i vanlig defragmentering?

'Vanlig' defragmentering bryr sig inte så mycket om att packa disken, så den är snabbare.

Är du inte stressad så kör du bara "defrag freespace" då den gör både fildefragmentering och packning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Defraggler 1.03.093 (2008-09-30) kan laddas ned här.

v1.03.093

- Added support for multiple languages.

- New options dialog.

- Added scheduler.

- Fixed display of labels for removable drives.

- Added support for tabbing between sections.

- Loads of performance improvements.

- Minor bug fixes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...