Gå till innehåll

Plötsligt börjar hårddisken arbeta frenetiskt, varför?


Jack Bauer

Recommended Posts

Tja. Har problem med att hårddisken helt utan förvarning börjar arbeta frenetiskt. Lampan blinkar inte ens, utan lyser konstant.

Senaste gången höll det på i ca en halvtimme innan den lugnade ner sig. Så då är det bara att vänta till det går över. Sedan flyter det på som vanligt och den är fullt användbar igen.

Vad beror detta på? Finns det någon inställning i XP som sköter detta?

Jag har funderat på att byta till mer RAM men sedan jag testat en exakt likadan dator som min, fast med 1 Gb i RAM så är jag inte säker på att det är lösningen heller.

När jag skriver detta inlägget lyser lampan som besatt, och det tog ca en tio minuter att få upp denna sidan.

Programmen jag brukar ha igång, förutom XP, är Media Player 11 samt Internet Explorer 7 med endast 1 flik öppen åt gången.

Någon som vet?

Datorn är en bärbar ASUS med 512 Mb RAM, XP Home Edition SP3, BBB 2 Mbit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Låter som om minnet tar slut faktiskt, då brukar hårddisken få jobba frenetiskt en bra stund. Testa detta så ser du hela tiden hur mycket minne du har kvar, dessutom hjälper dig FreeRamXp med att få mer ledigt minne över. FreeRam XP lägger sig i aktivitetsfältet så att du hela tiden har koll på hur mycket minne som används. Jag själv vann cirka 80 MB ledigt minne på att använda FreeRam XP. En till bra sak är att FreeRam XP hela tiden frigör minne åt dig automatiskt för att det inte skall ta slut. Minneshanteringen är tyvärr inte den bästa i XP, då är det tur att det finns progg som FreeRam XP. ;):)

http://www.yourwaresolutions.com/software.html

Själv har jag 406 MB ledigt som du ser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det tänkas vara Indexeringstjänsten, eller något annat sökprogram (t.ex. Google Desktop, Windows Search) som indexerar filerna på hårddisken? Detta skall de dock endast göra då datorn för övrigt är inaktiv.

Eller har du ett antivirusprogram som genomför en schemalagd genomsökning?

Annars är det nog lämpligt att utöka arbetsminnet till minst 1 gb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte mycket för sådana tillägsprogram. Hat tidigare testat Eboostr, utan något vidare resultat.

Det enda som jag skulle tänka mig tar mycket minne är ju F-Secure, men det måste man ju mer eller mindre ha på datorn.

Hur mycket minne skall man ha helst i datorn då? Vad är det i datorn som gör att den bara helt utan förvarning börjar arbeta jättemycket?

konstigt eftersom det inte verkar vara någon skillnad mellan 512 mb o 1 gb RAM?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

FreeRam XP är ett höjdarprogram som förbättrar XP's minneshantering.

Gratis och full pott i betyg. Litet och kräver nästan inga resurser. Har själv använt det i runt 2 år nu. :)

http://www.softpedia.com/reviews/windows/F...iew-13379.shtml

Angående problemet så kan det mycket väl vara F-Secure som ställer till nåt, samma sak hände mig när jag hade F-Secure installerat. Eller, så är det nåt annat som äter minne. En del webbsidor slukar rejält med minne om det är tungt med bilder på dem. Är catchet för stort till browsern så äter det också minne. Kör man torrentklient i bakgrunden så äter det också en massa minne. Det kan vara mycket som gör att minnet tar slut (om det nu är felet förstås)

Jag skulle själv gå in och ställa om virtuella minnet till fast storlek istället för att låta Windows sköta det.

Hmmmmm

Det har inte på någon "Autoscan" på F-Secure?

Det du beskriver låter faktiskt som när F-Secure scannar igenom diskarna efter virus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte mycket för sådana tillägsprogram. Hat tidigare testat Eboostr, utan något vidare resultat.

Det enda som jag skulle tänka mig tar mycket minne är ju F-Secure, men det måste man ju mer eller mindre ha på datorn.

Hur mycket minne skall man ha helst i datorn då? Vad är det i datorn som gör att den bara helt utan förvarning börjar arbeta jättemycket?

konstigt eftersom det inte verkar vara någon skillnad mellan 512 mb o 1 gb RAM?

Kolla i Aktivitetshanteraren nästa gång hårddisken börjar att snurra. Ser du att någon process som börjar med fs använder mycket minne, och belastar processorn, är det sannolikt F-Secure som söker igenom hårddisken.

Annars kan det som sagt vara Indexeringstjänsten. Högerklicka på Den här datorn, välj Hantera, och sedan Tjänster. Inaktivera Indexing Service, om du inte vill använda den.

Hur mycket arbetsminne du behöver beror förstås på hur du använder datorn, vilka program, och hur många program samtidigt. Redan att öka med 512 mb bör märkas.

Börja med att ta reda på hur många platser för minnesmoduler datorn har. Om du inte hittar dokumentationen kan du ta hjälp av programmet CPU-Z: http://www.cpuid.com/cpuz.php

Har du en ledig plats är det bara att sätta i en modul på 512 eller helst 1 024 mb.

I sämsta fall har du nu 2×256 mb och ingen ledig plats. Då får du tyvärr byta ut modulerna, eller åtminstone den ena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som käkar mest minne är något som heter fssm32.exe. vad är det för något? kollade det vid tillfället då det snurrade som mest och då låg den processen på 68 mb.....

hur ställer man in f-secure bäst? vill helst starta scanningen själv med.

hur ser man om man har det virtuella minnet på automatiskt? vad är bäst? om man vill ändra, hur mycket skall man ha då om man har 368 mb ram som jag? hur gör man?

datorn känns snabb i övrigt men det låser sig då hårddisken börjar arbeta som mest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

fssm32.exe

Är F-Secure.

Ha inte autoscanning på för ofta, det äter både minne och datakraft.

Testa ett betydligt snällare antivirusprogram. (gratis också)

http://www.avast.com/eng/avast_4_home.html

Jag har själv haft F-Secure på datorn i 2 år, Avast kräver avsevärt mindre med datakraft och minne än F-Secure och datorn blev som ny efter ett byte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fssm32.exe är en F-Secure-process. Hittade en liten artikel om detta på supportsidan: http://support.f-secure.se/swe/corporate/s...004012000.shtml

Titta i programmets manual eller hjälp för att se hur du inaktiverar eventuell schemalgd genomsökning.

Om virtuellt minne:

Högerklicka på Den här datorn, välj Egenskaper, fliken Avancerat, rutan Prestanda, klicka på Inställningar, fliken Avancerat, rutan Virtuellt minne. Då ser du virtuella minnets storlek. Klicka på Ändra för att ändra storleken.

Det finns olika syn på hur stort det virtuella minnet bör vara. I rutan ser du vad rekommenderat värde är i ditt fall. Du kan även låta Windows bestämma storleken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv haft F-Secure på datorn i 2 år, Avast kräver avsevärt mindre med datakraft och minne än F-Secure och datorn blev som ny efter ett byte.

Det tycks stämma med min erfarenhet.

En bekant använder F-Secure, och senast i dag noterade jag att en F-Secure-process belastade processorn och lade beslag på en hel del minne i flera minuter efter uppstart. Själv kör jag avast!, och det är ett lättare program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jag har själv haft F-Secure på datorn i 2 år, Avast kräver avsevärt mindre med datakraft och minne än F-Secure och datorn blev som ny efter ett byte.

Det tycks stämma med min erfarenhet.

En bekant använder F-Secure, och senast i dag noterade jag att en F-Secure-process belastade processorn och lade beslag på en hel del minne i flera minuter efter uppstart. Själv kör jag avast!, och det är ett lättare program.

Jag hade många gånger auto update avstängt för att slippa det där tugget från hårdisken i tid och otid när jag använde F-Secure. Dessutom satte datorn igång och jobbade för fullt stundtals som Jack Bauer beskriver. Det var en väldig skillnad att byta till Avast, det borde jag gjort långt tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men nu ingår ju f-secure i bredbandsabonnemanget, så jag vill helst använda det. Sedan får man ju ett komplett skydd i detta paket. kollar man på avast eller avg, så är det ju endast antivirus som är gratis. vill man ha brandvägg och mer program så kostar det pengar. var inne en sväng på AVG:s hemsida. Så därför håller jag mig till f-Secure då det erbjuder ett KOMPLETT skydd.

Hur ställer man in f-Secure bäst??

Har kommit på att den riktigt stora boven är Internet Explorer 7. När man surfar in på Aftonbladets hemsida sätter hårddisken igång att arbeta hårt. I aktivitetshanteraren så käkar IE7 då upp hela 94 Mb med endast AB:s sida igång, och med inga andra flikar öppna.

Har ju 512 mb ram, men endast 368 mb riktigt minne. 128 mb går till grafiken.

Hur löser man detta? ( Förutom att köpa mer minne då).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jo, men nu ingår ju f-secure i bredbandsabonnemanget, så jag vill helst använda det. Sedan får man ju ett komplett skydd i detta paket. kollar man på avast eller avg, så är det ju endast antivirus som är gratis. vill man ha brandvägg och mer program så kostar det pengar. var inne en sväng på AVG:s hemsida. Så därför håller jag mig till f-Secure då det erbjuder ett KOMPLETT skydd.

Hur ställer man in f-Secure bäst??

Har kommit på att den riktigt stora boven är Internet Explorer 7. När man surfar in på Aftonbladets hemsida sätter hårddisken igång att arbeta hårt. I aktivitetshanteraren så käkar IE7 då upp hela 94 Mb med endast AB:s sida igång, och med inga andra flikar öppna.

Har ju 512 mb ram, men endast 368 mb riktigt minne. 128 mb går till grafiken.

Hur löser man detta? ( Förutom att köpa mer minne då).

Får jag gå in och argumentera? :D

Jag körde F-Secure pga samma orsak som du.

Brandvägg har du redan, Windows egna, och den är faktiskt riktigt bra vad jag läst i tester. Anti Spyware, Antivirus, Rootkit protection, Peer to Peer, Mail och Outlook skydd har du i Avast, helt grais. Datorn kommer inte äta minne eller slöa heller med Avast som äter betydligt mindre processorkraft och minne än F-Secure. Då får du mer datakraft över istället. Du kan ju alltid testa och se skillnaden. Är du inte nöjd så fortsätter du med F-Secure. Att F-Secure är processorkrävande är nog inte så mycket att göra åt.

Testa Firefox eller Opera och se om de är snällare mot datorn. Kör samma sida och se vilken browser som tar minst kraft. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket abonnemang har du? Både Telia och Glocalnet (och kanske fler?) använder F-Secure.

Telias support: http://www.telia.se/privat/kundservice/sup...upportsakersurf

Glocalnets support: http://kundservice.glocalnet.se/Kundservic...akerhetspaket2/

Med endast 368 mb tillgängligt är det nog inte mycket att välja på. Nästan vad du än gör används det virtuella minnet, som är väldigt långsamt jämfört med ram. Att utöka arbetsminnet är ett lätt sätt att förbättra prestandan markant (med tanke på den lilla minnesmängd du nu har).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,men jag har äntligen hittat lösningen på problemet. Det var F-Secure som var inställt på att köra scanning varje dag!

Så nu har jag bockat ur den rutan, och kan starta det själv när jag känner för det!

Ibland är det lätt eller hur?

sista frågan: är det någon fara med att testa att låta Windows ställa in växlingsfilen? kan något gå snett, eller är det bara att ändra tillbaka senare om man ej märker skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Ok,men jag har äntligen hittat lösningen på problemet. Det var F-Secure som var inställt på att köra scanning varje dag!

Så nu har jag bockat ur den rutan, och kan starta det själv när jag känner för det!

Ibland är det lätt eller hur?

sista frågan: är det någon fara med att testa att låta Windows ställa in växlingsfilen? kan något gå snett, eller är det bara att ändra tillbaka senare om man ej märker skillnad?

Det är ingen fara, testa du vilket som fungerar bäst. Själv använder jag en fast storlek till det virtuella minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att låta Windows bestämma storleken är ofarligt, men om det ger optimal prestanda är väl inte helt säkert. Du kan ändra tillbaka sedan, eller ändra till ett nytt värde. Vad är din aktuella storlek på virtuella minnet?

En ändring kräver omstart av datorn för börja gälla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder 576 Mb till växlingsfilen.....

Skall prova Free ram Xp med, men lägger det sig i autostarten? har kämpat med att rensa bort där nu, så jag vill helst inte ha mer program där nu. har endast de som jag vill använda, inkl. F-Secure.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Använder 576 Mb till växlingsfilen.....

Skall prova Free ram Xp med, men lägger det sig i autostarten? har kämpat med att rensa bort där nu, så jag vill helst inte ha mer program där nu. har endast de som jag vill använda, inkl. F-Secure.

FreeRam XP lägger sig i autostarten eftersom det måste vara igång hela tiden. Varje gång du startar så frigör FreeRam XP en massa minne åt dig för att du skall få mer arbetsminne över. Har sjäv använt programmet i runt 3 år och är väldigt nöjd med det. Det är bara några hundra kilobyte stort. Går lätt att ta bort också och innehåller ingen reklam eller spyware.

Får du lust att testa det senare så har du länken i alla fall. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...