Gå till innehåll

[LÖST] Minnestrubbel, modul syns inte!


Recommended Posts

Installerade en 1024 mb minnesmodul i en HP Pavilion w5080. Se specifikationer här: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/documen...169〈=sv

Här är den installerade minnesmodulen: http://www.inet.se/datorkomponenter/intern...ddr400/5304099/

Datorn hade 2×512 mb arbetsminne, varför jag väntade att den skulle ha totalt 2 gb efter installationen, men enligt Systemegenskaper är endast 1,5 gb tillgängligt. Enligt CPU-Z finns det dock 2048 mb. BIOS säger att 512 mb är installerat på plats 1, och 1024 mb på plats 3. På plats 2 (där den andra 512-modulen sitter) står det Not Installed.

Vad är fel? Varför har en modul försvunnit, och hur kan jag få alla 3 moduler att fungera?  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Märkligt. Du har provat att byta plats på minnesmodulerna också? Kan vara nåt så löjligt att datorn inte gillar ordningen på dem (eller nåt sånt). Lite konstigt att CPU-Z hittar modulen i alla fall när inte datorn gör det.

Hmmm, datorer kan vara knäppa ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

Nej, det har jag ännu inte testat, och det av 2 skäl:

1. Modulerna sitter så bökigt bakom hårddisk och dvd-enheter.

2. De två 512-modulerna var fabriksmonterade som de nu sitter, och därför antar jag att de sitter optimalt, som ett par på den kanalen.

Kan det göra någon skillnad att flytta den nya modulen till plats 4, tro? :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Tack för ditt svar!

Nej, det har jag ännu inte testat, och det av 2 skäl:

1. Modulerna sitter så bökigt bakom hårddisk och dvd-enheter.

2. De två 512-modulerna var fabriksmonterade som de nu sitter, och därför antar jag att de sitter optimalt, som ett par på den kanalen.

Kan det göra någon skillnad att flytta den nya modulen till plats 4, tro? :-

Jo, det är rätt känsligt med hur de sitter. Vi hade samma problem på en kompis dator, sen flyttade vi dem bara så funkade det. Det kan vara samma problem på din. Du kan alltid testa och se om det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag kan tänka mig är att den nya modulen skall flyttas till plats 4, men å andra sidan, om jag vill sätta i ytterligare en modul (totalt 4), blir det åter (o)ordning då?

Om däremot den korrekta ordningen skulle vara 512, 1024, 512, (tom), då skulle väl HP ha satt 512-modulerna på plats 1 och 3?

Finner tyvärr ingen manual till moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Det jag kan tänka mig är att den nya modulen skall flyttas till plats 4, men å andra sidan, om jag vill sätta i ytterligare en modul (totalt 4), blir det åter (o)ordning då?

Om däremot den korrekta ordningen skulle vara 512, 1024, 512, (tom), då skulle väl HP ha satt 512-modulerna på plats 1 och 3?

Finner tyvärr ingen manual till moderkortet.

Det brukar vara nåt sånt. Synd att du inte har manualen kvar, men det brukar oftast finnas nån PDF fil utlagd på nätet. Kolla om du hittar nån sån. Jag kan hjälpa dig att kolla efter en sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

DimensionX: Någon manual medföljde nog ej, då kortet är en del i en färdig dator och ej köpt för sig. Här är i alla fall kortet i fråga (MSI Part No: MS-7093): http://www.msicomputer.com/product/p_spec....odel=RS480M2-IL

work: Den första adressen har jag besökt, men såg inte där att jag hade gjort något fel. Har du sett något fel utifrån min beskrivning? Den andra länken gick ej att öppna. Ett fel har inträffat Cookie saknas!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:  Den andra länken gick ej att öppna. Ett fel har inträffat Cookie saknas!.

du skall makera webadressen och kopiera och klistra in i WEBADRESSFÄLET

så kommer du till sidan

http://shortcut.fmcc.se/shortcut.fcgi$mode...7342&id=040

Det kan vara en väg ledning hur man skall montera in minnen med olika stora minnes moduler

Hej!

Jag gjorde så, men möts av följande meddelande:

ETT FEL HAR INTRÄFFAT

Cookie saknas! En cookie är en unik textsträng som används för att (anonymt) identifiera dig som besökare på vår webserver, och utan denna kan butiken inte visas. Vår webserver skickar automatiskt en cookie till din webläsare när du går in i butikens startsida. Din webläsare skickar sedan med denna cookie vid alla anrop till webservern.

Gå tillbaka till din återförsäljares website och gå in via butikens startsida igen.

Från vilken sida kom du till den du länkade till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:  Den andra länken gick ej att öppna. Ett fel har inträffat Cookie saknas!.

du skall makera webadressen och kopiera och klistra in i WEBADRESSFÄLET

så kommer du till sidan

http://shortcut.fmcc.se/shortcut.fcgi$mode...7342&id=040

Det kan vara en väg ledning hur man skall montera in minnen med olika stora minnes moduler

Hej!

Jag gjorde så, men möts av följande meddelande:

ETT FEL HAR INTRÄFFAT

Cookie saknas! En cookie är en unik textsträng som används för att (anonymt) identifiera dig som besökare på vår webserver, och utan denna kan butiken inte visas. Vår webserver skickar automatiskt en cookie till din webläsare när du går in i butikens startsida. Din webläsare skickar sedan med denna cookie vid alla anrop till webservern.

Gå tillbaka till din återförsäljares website och gå in via butikens startsida igen.

Från vilken sida kom du till den du länkade till?

När jag makera hela ardressen blå och svart text koperia och klistra in adressfönstert så kommer till rätt

sida  eller använd denna  http://shortcut.fmcc.se/  sedan Visa Demobutik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...