Gå till innehåll

Hur ska man använda .001-, .002-filer osv?


Chillie

Recommended Posts

Hej!

Försöker fixa en vistaskiva utan massa program från ACER som är tillverkaren av min bärbara dator. Fick inte med någon skiva alls men man kan fixa en skiva med fabriksinställningarna. Jag tänkte att man kan kunde få tag på installationsfilerna för vista genom att bränna ut skivan med fabriksåterställningarna. På skivan finns det en mapp som heter IMAGES, och om vista ska ligga någontans så måste det finnas där, eftersom de andra mapparna är för små.

I IMAGE-mappen finns det filer som har olika ändelser. Det börjar med .000, sen .001 osv ända upp till .124. Dessa filer ligger på två skivor.

Jag började googla lite efter hur man ska använda filerna, men det enda jag hittade var att man skulle packa upp det med WinRar. Det funkar inte. Det stog även att man kunde få reda på mer genom att öppna .000-filen i UltraEdit. Jag fattar ingenting av det programmet. Kan det vara detta man ska ha?

00000000h: 40 00 B6 4B 57 53 56 44 05 00 01 00 00 00 00 00; @.¶KWSVD........

If WinRar doesn't help, .001, .002, 003 may be data files generated by some backup software. You may try to open the first one using hex editor e.g. Ultraedit to view the magic word (first several chars).

http://filext.com/info/showthread.php?t=1620

Jag vill alltså få tag på install.wim (det är väl den filen ha ska ha om man ska installera Vista?).

Ett annat sätt som fungerade i XP var ju att använda I386-mappen. Finns det något liknande i Vista? Hade ju varit det enklaste. Alltså som detta: http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=10752.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag har själv ACER men jag har en originalskiva med Vista istället som jag använder för att slippa alla program.

Ladda ner en sådan och skriv in nyckeln som står på din dator så har du löst ditt problem. Att hålla på med filer man inte har någon koll på, speciellt med operativsystem och sådant låter lite hemmameck.

001-filer är inget bestämt format, det kan var allt i från skokrämsbilder till pansarvagnsritnigar.

Att man ska använda en hex editor för att kolla vad det är för format är alldeles för avancerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar ju finnas ett litet program installerat just för att man själv skll kunna skapa egna installationskivor. Läs manualen eller kolla bland dom installerade programen om där inte finns något för att tillverka egna skivor från din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...