Gå till innehåll

Windows 7 år 2010


Japanmannen

Recommended Posts

Man kan undra om dom kan ta in månader, eller om dom är låsta vid datum.

Bill Gates och Steve Ballmer säger att "Windows 7" lanseras 2009, och resten av topparna säger 2010. När jag ser datumen ser det ut som en repris på Vista, alltså 2009 kommer företagsversionerna och 2010 lanseras det för alla. Men varför skulle då topparna säga 2010, tänker dom inte på lanseringen av företagsversionerna om det blir en sådan. Ska vi lyssna på de två profilerna? Det är bra vi pressar med datum, för då får vi förmodligen fram ett svar, om detta nu stämmer.

Läs mer på:

Windows 7 - the end of 2009

... vi är väl villiga att vänta in full support för MultiTouch, förbättrad röstigenkänning (?) och eventuellt MinWin. Annars har XP support för uppdateringar ända till 2014 och då har kanske Windows 8 lanserats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tror att Windows 7 kommer bli en succé. I alla fall hos mig :)

Jag gillar att Vista fick / får oss att gå över till lite kraftigare datorer med bra grafik så att man nu har gått över den tröskeln som Apple gjorde för typ 7 år sedan.

Nu är det den roliga biten kvar för Windows 7 - att göra ett riktigt snyggt utseende med många fräsiga effekter och dylikt.

Sen verkar det på tiden att man för in touch-screen i datorerna. Det är kanske inte så jag vill styra min dator men det verkar faktiskt mycket användbart i bildbehandling och andra stora program som typ olika CAD.

Istället för 30 knappar kan man göra ett simpelt gränssnitt för fingrarna :)

Jag läste någon stans att man ska göra som Apple att man emulerar gamla program och istället satsar på ren prestanda i Windows 7. Verkar väl klokt för de flesta program är ju under utveckling och när man fått över programmen till Windows 7 kommer man se tillbaka och vara nöjda med övergången.

Så det jag menar är att Vista gjorde ett megasteg för användarna: mycket bättre uppdateringar, mycket snyggare, mycket enklare och mycket annat. Kanske inte det bästa när det gäller prestanda men det hoppas jag man löser i Windows 7 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Fräsiga effekter i all ära men jag hoppas att man kunde tänka minimalistiskt i samband med att man kom med en helt ny version:

ATT den skall klara att köras på äldre maskiner och om RAM inte räcker till - inte kan uppgraderas mer pga moderkortet - att det finns en klurig lösning på hur extraminne kan anlutas. Enligt vad tekniska reportrar skriver så har vi ju kommit till vägs ände med 4 GB när det gäller RAM för 32 bitars operativ och att nästa steg som man kommer att bli tvungen att ta är 64-bitars. Och alla vill nog inte byta ut en väl fungerande dator som bara är något eller några år för att ett nytt operativ dyker upp.

ATT den skall klara av att utnyttja även äldre grafikkort med nya funktioner. Samma sak här - är det äldre grafikkortet för klent så skall det finnas en klurig lösning på hur det kan uppgraderas med mer grafikminne.

Och om Windows 7 egentligen blir som en servicepackuppdatering så kommer den nog att slinka in i min nya arbetsdator. Annars kanske det dröjer en eller två versioner innan det blir något nytt kanske i samband med utbyte av en gammal dator. Fast jag har en viss förmåga att jobba mer än fem, sex år med mina datorer innan jag byter dator, så allt hänger ju på vad os kräver och datorn klarar av. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft har antytt att "Windows 7" kommer att ha samma hårdvarukrav som Vista. Det talar för en 32-bitarsversion. Men å andra sidan är så gott som alla datorer från ungefär tre år tillbaka, om inte mer, 64-bitarskompatibla. När "Windows 7" släpps om cirka två år så kommer det inte finnas många 32-bitarsdatorer kvar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>När "Windows 7" släpps om cirka två år så kommer det inte finnas många 32-bitarsdatorer kvar ´<

Förutom ett antal miljoner datorer och datoranvändare som inte har bytt sin dator på ett BRA tag och som också vill köra det nya. Även om inte Microsoft gjort så tidigare så skulle det vara en prestigeseger om W7 kunde köras på lite "segare" datorer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag verkar vara den enda som gillar Vistas höga systemkrav?

Jag tjatar mycket om denna "tröskeln": Att få över oss till accelererad grafik i våra OS, och inte mindre att få över oss till 64 bitar.

När man gjort detta så behöver inte systemkraven öka mer; då har vi har tillgång till nästan oändligt mycket minne och vår grafik renderas nu av grafikkorten, så vi får vår cpu ledig för våra program.

I och med att man nu har accelererad grafik kan vi få lika fräna och coola effekter som i Mac OS X, och detta kommer inte ta kraft av cpun :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...