Gå till innehåll

Program i stil med Photoshop sökes


Gäst Naturguiden

Recommended Posts

Gäst Naturguiden

till Portable apps, någon som har några tips på bra bildprogram, helst på svenska med det funkar med Engelska

Det skall fungera till usbminne och hellst vara freeware

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

En liten varning bara. Är du van vid Photoshop så kommer det kännas lite underligt att köra Gimp först eftersom det är annorlunda upplagt. Annars är det ett mycket kompetent program som har många kraftfulla funktioner och är inte långt från Photoshop i styrka när man väl lärt sig det. Standardprogrammet i de flesta Linuxdistar och flaggskeppet för bildbehandling byggd på öppen källkod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag har aldrig redigerat mina foton... Förstår inte varför, det verkar vara populärt? eller har alla programmen bara endå?

Iallafall, vilket av programmen ska jag börja med nu om jag aldrig vant mig vid något?  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Det finns flera du kan testa.

Ett ganska enkelt att börja med är Photoscape, kanske inte så kraftfullt, men inte så svårt att lära sig heller. Dessutom kan du göra snygga montage mm. Sök bara Photoscape på Google.

Gimp är mera kraftfullt, men kräver lite mer av användaren också. Värt att testa.

XnView är föredömligt bra att jobba med, ganska enkelt och kraftfullt.

Varför man editerar sina bilder?

Man fixar till så att de ser bättre ut helt enkelt, ställer rätt vitbalans och färger, öka eller minska skärpan. Sen kan man ta bort onödiga saker man inte vill ha med. Lägga på snygga effekter. Sätta ihop foton.

Faktum är att man kan göra i princip vadsomhelst med sina bilder i program som Photoshop och Gimp. Jag gjorde om en kompis till en viss diktator, kunde inte låta bli att skoja lite med honbom. :D

Det roliga är att...jobbar du snyggt, så ser det äkta ut. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig redigerat mina foton... Förstår inte varför, det verkar vara populärt? eller har alla programmen bara endå?

Iallafall, vilket av programmen ska jag börja med nu om jag aldrig vant mig vid något?  :)

Har du Office 2003-2007 installerat, kan du börja där! Det innehåller en alldeles utmärkt bildbehandlare för enkel fotoredigering t.ex. Finns ingen anledning för dom allra flesta att belasta datorn med program typ Photoshop! Inte många som har behov av att använda ens en bråkdel av funktionerna i dylika program. Microsoft Office Picture Manager, heter programmet och återfinns i Officemappen!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det blev väldigt många svar. Om vi säger såhär:

Det jag framförallt vill göra är att klippa in huvuden på andra bilder. Ni förstår nog vad jag menar.  ;)

Vilket program då?

Edit: Ni kanske inte förstår vad jag menar... T.ex klippa in mitt huvud på en fågel eller på någon annans kropp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Klippa in huvuden fixar de flesta program, sen att få det att se äkta ut, är inte lätt kan jag lova. Det kräver oftast en hel del jobb. Men övning ger färdighet. Man skall sitta och leka samtidigt som man experimenterar med olika metoder, det är sånt som man lär sig på, kul är det också. ;)

Skall vi göra en snabb jämförelse mellan Photoshop och Gimp så............

Photoshops användargränssnitt är så mycket mer logiskt och bättre uppbyggt än motsvarigheten i Gimp. Båda är kraftfulla bildprogram men Photoshop är det vassare av dem, det kan man inte komma ifrån. Å andra sidan är Gimp helt gratis medan Photoshop kostar en bra slant att köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son, du nämnde Office Picture Manager. Jag upptäckte att de har tagit funktionerna i Picture Manager och laggt till dom i Windows Live Photo Gallery. Om man markerar en bild och klickar Rätta till, så kommer de fram. Och det har jag ju använt ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son, du nämnde Office Picture Manager. Jag upptäckte att de har tagit funktionerna i Picture Manager och laggt till dom i Windows Live Photo Gallery. Om man markerar en bild och klickar Rätta till, så kommer de fram. Och det har jag ju använt ibland.

Ok... det kan säkert stämma! Tack för upplysningen!  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...