Gå till innehåll

Installationen fortsätter inte.


mikel

Recommended Posts

Jag köpte en ny burk och Vista 64 bitars till den. Vista funkar kanon, förutom till musikprogrammen jag kör. Därför blåste jag burken och tänkte installera XP, som alltid funkat bra.

Skivan bootar, den går igenom alla drivrutiner, kopierar nödvändiga filer och startar om.

Då dyker samma meddelande upp igen om ifall jag vill boota från CDn. Det vill jag inte så jag väntar, och inget händer.

Jag har provat med olika XP-skivor, alla med SP2. Jag tänkte att det möjligtvis var för att jag installerar på en SATA-disk, men jag körde igång på en vanlig IDE-disk med samma resultat.

Jag har senaste BIOS och har slängt ut alla PCI-kort, förutom grafikkortet (ej PCI-E) som jag måste ha eftersom jag inte har något inbyggt på moderkortet.

Är det någon som kan hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du gå över till XP från Vista måste du ändra en sträng under återställningskonsollen:

I med Vista-skivan och boota till recoveryconsole/återställningskonsollen. Vid promten skriver du:

x:bootbootsect.exe /nt52 ALL /force

X byter du ut mot dvd:ns enhetsbokstav.

Strängen du skrev betyder att starta applikationen bootsect.exe som finns under mappen "boot" på dvd´n med växeln nt52 (återställ till xp). Strängen force är för att tvinga fram ändringen.

Starta om datorn med XP-skivan och påbörja installationen.

Förtydligande: XP´s bootloader heter nt52 och Vistas heter nt60.

Hoppas detta funkar.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte om du kunnat se och välja hårddisk i installationen...

eller om bara drivrutinerna laddats in i minnesdisken inför installationen.

Om du startar upp PC'n via WinXP-CD'n och installationen hittar din hårddisk så skall du rensa bort

och skapa ny disk partition för att vara säker på att alla Vista-spår är borttagna.

Använder du SATA-diskar så måste du använda <F6> i installationsstarten och läsa in drivrutinerna

manuellt så att även de överförs till hårddisken. (om du inte har en väldigt fräsch XP där de ingår.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...