nasarf Posted June 27, 2008 Share Posted June 27, 2008 Hallå där, tänkte lätta på ett problem vi har mot våran internetleverantör, nämligen Bredbandsbolaget(Telenor) Vi bor i ett hyreshus om ca 120st lägenheter. Varav ca 65-70% av dessa lägenheter är uthyrda till pensionärer, resterande % mestadels till barnfamiljer, som oss. Vi har digitaltv, telefoni och bredband från Bredbandsbolaget(BBB i forts...) Sedan i november månad 2007 har vi fått uppleva de allra mesta i störningsväg på våran TV-ruta.... allt fårn pixlande bild, till fryst bild, till ljud med spikar i, till fryst bild med ljudspikar, ja alla möjliga olika kombinationer. Tjänsten vi abonnerar på är BBB´s 100/10mbit. 100mbit/s nedströms och 10mbit/s uppströms, vi blev nedgraderade till 10mbit uppströms i december månad 2007. Dessför innan hade vi 100mbit upp/ner och hade aldrig några problem med fryst TV. Har spenderar timmar (ungefär 7st sådana) med BBB`s support, ett antal timmar med att köra TP-test 3.12 värden sen i början på februari i år... hastigheten upp är alltid god, det är nedströms som är bekymret... allt från 20mbit till 80mbit har värdena visat.. som minst bara 10-15kb... All utrustning såsom kablage, nätverkskort, dosor, modem är utbytt 2ggr mot nyvara, problemet kvarstår. Tekniker från BBB var här i förrgår och gjorde direktmätning i convertern/switchen nere i källarn. Han fick nedströms till sin testburk ca 70mbit/s... Här i lägenheten fick han både bra/dåliga värden. Han patchade om våran utrustning till en ny port i convertern i hopp om att det skulle bli bättre, han har bett mig köra TP-test mätningar igen tills han hör av sig i nästa vecka, får dock samma värden som innan (dåliga sådana) Vad tror ni kan vara problemet i det här fallet? Vill gärna stilla min undran och få prata med några andra förutom BBB´s tekniker. Tack för ordet. (ps, på bilden ser ni en av de mest underliga resultaten vi fått, ni förstår varför) //xpna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turbo Posted June 27, 2008 Share Posted June 27, 2008 Inte för att jag är expert på nätverk.... men man undrar ju om du har en eller flera datorer att mäta med. För mej som kör på Windows XP och Ubuntu (Linux) så får jag väldigt olika värden. När jag kör http://www.bredbandskollen.se/ och med Firefox i Ubuntu så får jag 92mb(s ner och 14 mb/s upp. I Windows med Firefox får jag 38mb/s ner och 10 mb/s upp. Intressant är att jag betalar för 10mb/s ner och 10 upp ! Du sa att allt funkade bra tills de strypte till 100/10. Det kan du ju åberopa (fint ord) när du snackar med dem. BBB har egna grejer i din bostad för nätverket förstår jag. Har bytt port men det hjälper inte. Det måste ju vara något som BBB har gjort då de bytte till 100/10. Ställ krav, de ska fixa det eller så begär att få bryta kontraktet. De kan väl koppla in 100/100 tillfälligt så ser du om allt blir bra igen. Då vet du (nästan) vad som är fel. Hoppas någon Guru kan tipsa dej. Jag är bara datatekniker men kan inte så mycket nätverk, och de "BBB" verkar ju inte kunna själva !!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nasarf Posted June 28, 2008 Author Share Posted June 28, 2008 Hallå Turbo & tack för att du svarat. Värdena beror inte på operativsystemet, teknikern som var här körde själv winxp på sin burk (vi har vista). Har 3st datorer i nätverk här hemma, har prövat alla möjliga kombinationer. Inget fungerar till det mycket bättre hållet. Ställt krav på att få 100/100 för "test" syfte har vi gjort men dom vill inte häva spärren i convertern för att eventuellt se någon skillnad, det är lika för alla kunder säger dom. Att häva kontraktet vill vi inte heller, finns ingen annan operatör som levererar lika snabbt bredband, tyvärr. Väntar också på att någon Guru kan komma med bra synpunkter jag kan använda i kontakt med BBB. //xpna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest DimensionX Posted June 28, 2008 Share Posted June 28, 2008 Det var lite märkligt att du har så pass kass fart ned, brukar nätverket vara hårt belastat då? Ingen som sitter och levererar järnet ut hela tiden på torrents eller nåt sånt dygnet runt? Att farten varierar såpass mycket beror antaligen på att nätverket är olika mycket belastat. Kan röra sig om någon koppling som kanske inte är optimerad eller nåt sånt. Han får väl komma tillbaks och kika på det i så fall. Själv kör jag Telia 24 Mbit och har reserverad bandbredd för Digital TV, sitter med cirka 8 Mbit in just nu och långsamma 1 Mbit ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nasarf Posted June 28, 2008 Author Share Posted June 28, 2008 Nätverket är inte hårt belastat, enligt BBB ska det oavsett vad som sker på linan alltid finnas reserverad hastighet för digital-tv sändningarna. På dessa ca 100st lägenheter i huset som finns så sitter bara ett fåtal med BBB som leverantör då även Comhem och Telia finns i byggnaden så vi har egentligen ett guldläge ur trafikmässig synpunkt där då linan inte är belastad så mycket som den ska klara av. Ja den där teknikern är varmt välkommen tillbaka. Vore dock roligt om någon med samma problem som har BBB-s fiberlan kan skriva en bit här? //xpna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest DimensionX Posted June 28, 2008 Share Posted June 28, 2008 Håller tummarna och hoppas att du får hjälp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nasarf Posted July 7, 2008 Author Share Posted July 7, 2008 Teknikern har inte hört av sig och så ej heller Bredbandsbolaget. Det tråkiga är att något svar blir det förmodligen inte heller, flyttar på onsdag. Tråkigt för de nya hyresgästerna. xpna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Naturguiden Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 Det var lite märkligt att du har så pass kass fart ned, brukar nätverket vara hårt belastat då? Ingen som sitter och levererar järnet ut hela tiden på torrents eller nåt sånt dygnet runt? Att farten varierar såpass mycket beror antaligen på att nätverket är olika mycket belastat.Kan röra sig om någon koppling som kanske inte är optimerad eller nåt sånt. Han får väl komma tillbaks och kika på det i så fall. Själv kör jag Telia 24 Mbit och har reserverad bandbredd för Digital TV, sitter med cirka 8 Mbit in just nu och långsamma 1 Mbit ut. Har du 13-14mbit med digitaltv:n avstängd??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nasarf Posted September 1, 2008 Author Share Posted September 1, 2008 Men se på tusan, på våran nya adress är det precis samma problem som vi hade på den gamla. Det är ny switch i källarn och ny fiber-lina en bit. Men problemen kvarstår, vi hade tekniker här häromveckan från El Tel Networks. Men dom var inte till någon vidare hjälp då det var en konfigurations-fil i switchen som prioriterade trafiken fel, delvis det som är problemet i frågan också. Men bredbandbolagets tekniker har nog hvuudvärk vid det här laget.... för felanmälan är fortfarande öppen och vid kontakt med dom senast i förrgår så höll dom fortfarande på att se över vad som behövs göras. Klart är iaf följande. Bredbandsbolaget har INTE "Marknadens snabbaste bredband". Måhända att dom levereras 100mbit/s nedströms och 10mbit/s uppströms. Problemen dom har är kapacitetsinriktade, dom har för många inproppade på samma lina(?)... urkasst i min mening att dom inte kan leverera det dom har åtagit sig att göra. Har haft kontakt med en del som sitter på uppkoppling av Bredband2 och har aldrig hört något liknande problem som vi har här iaf. xpna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts