Gå till innehåll

Åskan slog ut min multifunktionsskrivare!


Recommended Posts

Kan man rädda den på något sätt nu? Den är brother MFC 210,den är nu helt död,försökte med nästan alla eluttag utan att lyckas  få igång den!!!

Nån som har erfarenhet av detta om hur man kan gå tillväga för att få igång den igen??

Eller vad det är som har farit i den?

Tack för tipset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fluorescent79

Om åskan slog ned i den så har antagligen en säkring eller liknande gått. Får man hoppas i alla fall. Jag är tveksam till att du skulle kunna byta säkringen själv. Men om det är en säkring, så kan man lämna in den.

I värsta fall så har något annat också gått sönder i mackapären. Då tror jag att du får slänga den och köpa ny. Tyvärr så brukar väll inte garantier skydda mot åskan. Men jag har lyckats få en video reparerad på garanti efter att åskan slog ned i den. Jag sa "Den bara slutade fungera, jättekonstigt" Och då tog dom emot den och lagade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är tyvärr ganska vanligt att åskan slår ut datorutrustning i dag... dessvärre är det inte mycket man kan göra, eftersom garantin inte gäller vid dessa tillfällen, och en reparation vanligen kostar mer än att köpa nytt, när det gäller dagens billiga konsumentprodukter! Du kan ju alltid höra med en serviceverkstad, men jag tror som sagt att det blir för dyrt, om det ens är möjligt att få tag i reservdelar! Ett hett tips, om och när du köper nytt, är att lägga ett par extra hundralappar på ett bra överspänningsskydd. Gärna en hel skarvdosa så att du kan koppla all din känsliga datorutrustning i den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret,guys .

jag tror inte att garantin gäller fortfarande,den är ca 3 år gammal.

Jag ringde en service tekniker o berättade vad som hänt så sa han att det skulle kosta nåra hundralappar bara för att lokalisera felet ??? ???

Jag tror att jag skall försöka satsa nu på en ny multifunktion och tar rådet att skaffa ett bra överspänningsskydd!!

Men det är bara synd att man råkar ut för sånt,oberäknat :-[ :-[

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Hade en kompis som råkade ut för åskan som slog ut både modem och nätverkskort, som tur var så klarade sig resten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla som bor på 'landet' borde ha ett minimum av spänningsskydd för datorer (och telefon).

T.ex.:  http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=308811

eller    http://www.netonnet.se/  102289

Själv har jag en med batteribackup 700VA/500W som dessutom hållt datorn igång under kortare avbrott.

Motsvarande denna men med Tele skydd också (denna har nätverkskydd)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=32030...led#ProductTabs

Denna UPS har jag nu brännt upp genom att koppla in ett bilbatteri och fått avbrotttstiden förlängd från 4

minuter till 45 minuter(minst). Vi hade ett långt avbrott på tre timmar och under tiden brann UPS'en upp

på grund av intern överhettning... (inga interna fläktar). En ny är på gång nu med 1500VA/950W.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja göra ett tillägg!

Kolla gärna upp vad för sorts utlösare, överspänningsskyddet innehåller innan köp! Kvicksilverutlösare är betydligt säkrare än bimetall, som är det vanligaste och billigare alternativet!

Edit: Vid närmare kontroll i handeln, ser jag att gasurladdning numera verkar ha ersatt kvicksilver... det var några år sen jag köpte mina skydd!    ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...