Gå till innehåll

Administratörsproblem med msconfig


Dadel

Recommended Posts

har länge stört mig på alla program som satt sig själva på autorunoch segar ned datorns uppstart.

Så jag drog igång msconfig.exe för att ta bort några poster på autostartlistan.

När jag ändrat klart och stänger ned rutan påstår datorn att jag måste logga in som administratör för att kunna utföra ändringarna.

Sagt och gjort, jag loggar ut, och loggar in igen på Administratörskontot.

Men, här kommer det roliga, -datorn fortsätter svara samma sak.

"Åtkomst nekades när du skulle ändra en tjänst. Du kanske måste logga in som Administratör för att kunna utföra ändringen"

GAH! Jag blir galen. Datorjäveln fattar inte att jag redan är inloggad som admin...

Vad kan problemet vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjänster skall du inte ändra på där.  Endast Autostart inlägg.

Skall du ändra på Tjänster (rekommenderas inte) så högerklickar du Din Dator och väljer Hantera.

I fönstret som kommer upp kan du nertill se alla Tjänster. Där kan du klicka upp tjänster du inte vill

ha igång och ändra uppstartsläget från Automatiskt till Manuellt (helst inte Inaktiverad). Skriv upp vilka

ändringar du gjort för du kommer att ångra dem senare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset. Hade ingen aning om denna Hantera-funktion. 

Men varför rekommenderas det inte? Vadå ångra sig senare?

Jag vet ju vad jag håller på med (någorlunda iaf ^^) kommer inte ta bort nåt som behövs för att windows öht ska fungera...

Ska bara stänga av lite onödiga program såsom messenger, ad aware, punkbuster och dylikt.

Så det borde inte vara några som helst problem

Vad menas förresten med Inaktiverad egentligen?

Min Messenger, som startar automatiskt varje gång man kör igång dator, är listad som inaktiverad här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste slänga in en liten varning eftersom mycket påverkas av det man gör här.

Men är du kunnig i saken så är där inga problem. Min erfarenhet är att om man ändrar mycket

så glömmer man hur de stod tidigare och där finns ingen 'Standardåterställning' för dem.

Program som "messenger, ad aware, punkbuster och dylikt" startas aldrig här som Tjänster.

Inaktiverad = Startas ej alls.

Manuell       = Startas upp om något program behöver det.

Automatic   = Startas alltid och om det inte används stängs det.

Messenger v 4.7 som följer med Windows brukar vara Inaktiverad här.

Du installerar ju Messanger Live 8.5 och den startar du via Registret (msconfig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, okej då förstår jag.

"Program som "messenger, ad aware, punkbuster och dylikt" startas aldrig här som Tjänster."

"Startas aldrig här som tjänster"???   Förstår inte riktigt vad du menar

"Messenger v 4.7 som följer med Windows brukar vara Inaktiverad här."

Hmm såg nu att nu att posten som heter 'Messenger' i hanteraren inte alls verkar vara msn messenger utan nåt helt annat.

I beskrivningen står det att den "skickar och tar emot meddelanden som skickats av administratörer eller tjänsten Alerter. Denna tjänst är inte kopplad till Windows Messenger"

"Du installerar ju Messanger Live 8.5 och den startar du via Registret (msconfig)."

Men det är ju just detta som är problemet! :P -jag kan inte ändra i msconfig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Startas aldrig här som tjänster"???   Förstår inte riktigt vad du menar

Under Tjänster placeras Windows program och eventuellt brandvägg och antivirus program.

Användarprogram placeras i Registrets RUN -strukturer, detsamma som du ser i msconfig -fliken

under Autostart. Du ser Registrets placering under kollumnen "Plats".

Du kan klicka i "Dölj alla Microsoftplatser" så ser du endast de som lagts till av dig.

Dessa bör du kunna avmarkera. Eller i så fall varför inte avinstallera.

Du installerar ju Messanger Live 8.5 och den startar du via Registret (msconfig)."

Men det är ju just detta som är problemet! :P -jag kan inte ändra i msconfig.

Jag kan ha missuppfattat ditt problem helt. För om jag i mitt testsystem avmarkerar samtliga rader

under både Tjänster och Autostart så klagas det inte på något utan enda frågan som kommer är:

"Vill du starta om nu eller sesnare".

Det kanske ligger något i vad plun skriver om att något externt program förhindrar att du ändrar

i msconfig. Så du kanske skulle ta och starta om i Felsäkert Läge som Landsfiskalen föreslår.

I och med Felsäkert Läge så dras inte alla program/trojaner igång sä där borde du kunna avmarkera rader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ett av de vanligaste tricksen som the bad guys kör med är att blockera msconfig.... :P"

"om jag i mitt testsystem avmarkerar samtliga rader

under både Tjänster och Autostart så klagas det inte på något utan enda frågan som kommer är:

"Vill du starta om nu eller sesnare"."

Så msconfig ska egentligen inte kräva att man loggar in med adminkontot överhuvudtaget?

:o Holy crap!

Nu blir jag nervös...

"Det kanske ligger något i vad plun skriver om att något externt program förhindrar att du ändrar i msconfig."

Jo det måste ju nästan vara det.  :'(

Vad skulle det annars kunna handla om?

"Så du kanske skulle ta och starta om i Felsäkert Läge som Landsfiskalen föreslår.

I och med Felsäkert Läge så dras inte alla program/trojaner igång sä där borde du kunna avmarkera rader."

Något man behöver veta innan man loggar in i felsäkert läge?

Har aldrig behövt göra det förut så jag har ingen aning om hur det går till.

(hur gör man för att logga ut igen exempelvis? ^^)

"Förutom sitt fungerande antivirus så är Superantispyware och/eller

Malwarebytes att rekommendera."

Men fungerande antivirus har jag ju...trodde jag. :-

har kört både Norton och Kaspersky.

Och så har jag scannat med adaware flera gånger (iofs är väl det främst tänkt mot tracking cookies men det borde väl upptäcka malware också?)

Nåväl, har tankar gratisversionen av SuperAntiSpyware nu och håller på med en fullständig scan nu.

Får se om den finner något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så msconfig ska egentligen inte kräva att man loggar in med adminkontot överhuvudtaget?

Det enda som krävs är att ditt konto har administratörs privilegier.

Detta väljer du när du skapar ett konto. Installationskontot är alltid skapat med dessa privilegier.

Något man behöver veta innan man loggar in i felsäkert läge?

Har aldrig behövt göra det förut så jag har ingen aning om hur det går till.

Man startar datorn och efter att alla tester är klara så trycker man på <F8>.

När start menyn kommer upp väljer du att fortsätta i Felsäkert Läge (översta alternativet bland många).

Enda skillnaden mot normal uppstart är att inte alla program startas. Du får även

möjligheten att logga in som användaren Administratör. Sedan kommer frågan om du vill

förtsätta med Windows eller göra en systemåterställning. Du väljer första alternativet Windows.

När du är klar så väljer du normal omstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det enda som krävs är att ditt konto har administratörs privilegier."

Brrr...då är det verkligen bekräftat att det är nåt lurt på gång.

Mitt konto har nämligen administratörsprivligier.

..."När du är klar så väljer du normal omstart."

Tack så mkt för förklaringen!  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

updatering: Nähe, SuperAntiSpyware hittade ingenting utom några harmlösa trackingcookies.

har dock upptäckt en skum grej på egen hand.

Verkar va nåt fuffens med just msn messenger.

När jag går in i lägg/ta bort windows-komponenter och försöker bocka av den (man bockar av programmen som man vill avinstallera) så vägrar fanskapet.

Den bockar helt sonika i sig själv igen.

Jag bockar av och bockar av, men den kontrar bara och rutan förblir ibockad.

Edit: Nähe. Vad fasen.

Nu blir det ännu mer mysko.

När jag testade att bocka av ett annat program (media player) ...ja DÅ minsann, då bockas plötsligt även messenger av.

Skitskumt!

Fast frågan är om detta beteende kanske är helt normalt?

behöver ju inte vara tecken på malware eller dylikt, för msn är ju ett program som redan från början har en del fuffens inbyggt.

(För att exemepelvis överhuvudtaget kunna avinstallera det, eller ens se det i lägg till/ta bort menyn måste man tydligen gå in och pilla i koden i filen windows>inf>sysoc.inf och ta radera texten "hide".)

Det är helt enkelt inte tänkt att man ska kunna avinstallera det!

Så det skulle inte förvåna mig om det även är meningen att det ska bråka när man försöker bocka av det.

Men vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort ordet hide i filen sysoc.inf för raden msmsgs=msgrocm.dll,OcEntry,msmsgs.inf,,7 och sedan

öppnade jag Windows komponenter för att ta bort nedersta raden Windows Messenger.

Som man ser på bilden så finns nu två rader med Windows Messenger och avmarkerar

jag den nedre av dem så får jag en varningsruta. Markeringen för nedre rutan går inte få bort

med annat än att jag rör på skrollisten...

Andra systemkomponenter som nu gjorts 'unhide' går ändå inte att avmarkera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag tror det är rester av ett malware för det blir ofta registerknas med fel

rättigheter nuförtiden.

Starta  regedit från  Start > Kör

HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionRun

Kolla om du kan ta bort någon start här

Messenger har alltid varit en gömd autostart, Windows Messenger får alltid tas bort med

en gömd avaktivering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

SafeXP klarar att stänga av Messenger enkelt, plus en massa annat onödigt resurskrävande. Fungerar som Tweak UI och behöver inte ens installeras.

(jag inaktiverade messenger själv) ;):)

In fact, hela datorn känns som ny och betydligt snabbare efter att ha disablat massor med SafeXP. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Som man ser på bilden så finns nu två rader med Windows Messenger och avmarkerar

jag den nedre av dem så får jag en varningsruta. Markeringen för nedre rutan går inte få bort

med annat än att jag rör på skrollisten..."

märkte nu att min funkar på samma sätt - scrollar man så försvinner markeringen.

Men jag får inget varningsmedddelande. alls.

För övrigt så verkar avmarkeringen ha haft noll effekt.  :(

msn blev inte alls inaktiverat/avinstallerat utan det går att köra precis som vanligt.

"Starta  regedit från  Start > Kör

HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionRun

Kolla om du kan ta bort någon start här"

Tackar. Fanns ett par onödiga prylar på den listan (men inget msn.)

"Jo jag tror det är rester av ett malware för det blir ofta registerknas med felrättigheter nuförtiden."

mjaha, enbart rester alltså?

-kanske därför det inte kan upptäckas av antispywareprogram.

"SafeXP klarar att stänga av Messenger enkelt"

tack för tipset. blir väl en download då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Som man ser på bilden så finns nu två rader med Windows Messenger och avmarkerar

jag den nedre av dem så får jag en varningsruta. Markeringen för nedre rutan går inte få bort

med annat än att jag rör på skrollisten..."

märkte nu att min funkar på samma sätt - scrollar man så försvinner markeringen.

Men jag får inget varningsmedddelande. alls.

För övrigt så verkar avmarkeringen ha haft noll effekt.  :(

msn blev inte alls inaktiverat/avinstallerat utan det går att köra precis som vanligt.

"Starta  regedit från  Start > Kör

HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionRun

Kolla om du kan ta bort någon start här"

Tackar. Fanns ett par onödiga prylar på den listan (men inget msn.)

"Jo jag tror det är rester av ett malware för det blir ofta registerknas med felrättigheter nuförtiden."

mjaha, enbart rester alltså?

-kanske därför det inte kan upptäckas av antispywareprogram.

Jo om du går tillbaka till ditt första inlägg så borde ju msconfig funka.

Kolla det  (Windows Messenger är special)

Ändrade rättigheter på program inkl registerfunktioner är svårdetekterade  ;)  Det räcker

med en felaktig borttagning av något malware så har man problemet.

Aktivitetshanteraren, Msconfig samt registret är då effektivt att blockera för att förhindra att

någon tar bort att ett malware körs....

Men hursomhelst kolla msconfig att du kan bocka i/ur.

Om det varit en massa trassel med den här burken så rekommenderar de flesta gurus nuförtiden att formatera samt installera om....  registret blir ofta bara "trasor"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jo om du går tillbaka till ditt första inlägg så borde ju msconfig funka."

Vad menar du med 'gå tillbaka till mitt första inlägg'  ???

Inget har förändrats sen jag skrev det.

kan fortfarande inte att ändra i msconfig.

blir som sagt bara "Åtkomst nekades när du skulle ändra en tjänst. Du kanske måste logga in som Administratör för att kunna utföra ändringen"

"Ändrade rättigheter på program inkl registerfunktioner är svårdetekterade    Det räcker

med en felaktig borttagning av något malware så har man problemet."

Kan registry booster eller nåt dylikt program hjälpa mån tro?

DimensionX:

Läst lite kommentarer om SafeXp nu och det var mycket negativt.

Programmet verkar lite bångstyrigt och ändrar en del saker utan att berätta för en.

Sånt vill jag inte installera på min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jo om du går tillbaka till ditt första inlägg så borde ju msconfig funka."

Vad menar du med 'gå tillbaka till mitt första inlägg'  ???

Inget har förändrats sen jag skrev det.

kan fortfarande inte att ändra i msconfig.

blir som sagt bara "Åtkomst nekades när du skulle ändra en tjänst. Du kanske måste logga in som Administratör för att kunna utföra ändringen"

"Ändrade rättigheter på program inkl registerfunktioner är svårdetekterade    Det räcker

med en felaktig borttagning av något malware så har man problemet."

Kan registry booster eller nåt dylikt program hjälpa mån tro?

Jo, det blev ju surr om annat inkl 3:e partsprogram som själv sköter sina rättigheter.

Jag konstaterar bara att något sabbat msconfigs rättigheter och förmodligen hela Windows integritet.

Här har du ett antal trådar där man bökar med detta:

http://www.google.se/search?hl=sv&clie...tart=0&sa=N

Flera slutar med ominstallationer.... vilket jag tror är det ända rätta om man sabbat Windows systemfunktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
"Jo om du går tillbaka till ditt första inlägg så borde ju msconfig funka."

Vad menar du med 'gå tillbaka till mitt första inlägg'  ???

Inget har förändrats sen jag skrev det.

kan fortfarande inte att ändra i msconfig.

blir som sagt bara "Åtkomst nekades när du skulle ändra en tjänst. Du kanske måste logga in som Administratör för att kunna utföra ändringen"

"Ändrade rättigheter på program inkl registerfunktioner är svårdetekterade    Det räcker

med en felaktig borttagning av något malware så har man problemet."

Kan registry booster eller nåt dylikt program hjälpa mån tro?

DimensionX:

Läst lite kommentarer om SafeXp nu och det var mycket negativt.

Programmet verkar lite bångstyrigt och ändrar en del saker utan att berätta för en.

Sånt vill jag inte installera på min dator.

Rating: Very Good (4.4/5)

http://www.softpedia.com/get/System/OS-Enh...s/Safe-XP.shtml

Vill du inte använda SafeXP är det givetvis upp till dig. :)

Här funkar det utmärkt, och inget krångel heller så här långt i alla fall. ;)

Sen behöver du inte installera det eftersom det är en .exe fil som bara startas och ändrar registervärden, precis som TweakUI. Eller som du försöker göra nu, fast på egen hand, vilket inte alltid är så lätt, gör du fel så är det kört. Med andra ord, det är inget program som man installerar, bara kör. Sen vet du aldrig vad nåt program gör på datorn, i så fall skulle du aldrig kunna köra något program överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåväl, nu har jag löst mitt problem.

Jag fattar dock inte hur tusan det gick till. ^^

När jag startade datorn i morse tänkte jag använda felsäkert läge.

Så tryckte på f8 under uppstarten.

Men inget hände, inga menyer kom upp, utan datorn startades precis som vanligt.

"Jaha, det funkade visst inte.." tänkte jag.

men jag gick ändå in i msconfig för att kolla om det, mot förmodan, blivit nån skillnad.

Och tamigtusan! Det hade det.

Gick att ändra precis som jag ville i autostartlistan.

De gamla vanliga felmeddelandena om "åtkomst nekades, du måste logga in som administratör" som alltid kom upp tidigare var som bortblåsta.

Så problemet är alltså fixat, och jag är skitglad.

Jag är ganska säker på att det inte var felsäkert läge jag kom åt.

Då ska det ju komma upp massa särskilda menyer där man måste välja om man vill komma åt windows eller göra systemåterställning med mera.

Och något sådant såg jag inte röken av.

Datorn startades precis som den alltid gör.

Så vad *** hände egentligen?  :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...