Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Jag försöker installera om XP på min dator då jag har haft lite problem med att den är för seg men jag kommer inte långt.

Börjar med att körda xp recovery skivan den går in så man kan bestämma vilken partition man ska formatera sen när den startar om så kommer den inte vidare och kopierar alla nödvändiga filer sedan ska den starta om och då startar den bara om och vill att jag ska trycka på valfri knapp för att köra med cd-rom och då börjar man om från början igen och låter den starta utan att trycka på valfri knapp så stannar den vid uppstart.

Vad kan vara fel..??

Posted

Det är inte så att du återgått till XP efter att ha kört Vista på maskinen?

Ett annat fel jag själv upptäckt är att man kan plocka ur minnesmoduler ur datorn innan installation för att sen trycka i dem efteråt igen... detta är om du har mycket RAM i datorn.

Mange

Posted

Nej jag har aldrig haft vista på den datorn.

Jag har formaterat datorn förut men just den här gången vill det sig inte.

Jag har bara 512 i RAM.

Jag hade problem med att datorn stängde av sig själv innan jag började formatera. Så fort man gjorde flera saker samtidigt så dog den.

Posted

Knepigt... kan vara vadsomhelst...

Har du formatterat efter att XP börjat strula och att det sedan fortsätter när du försöker installera om pekar det mot att någon maskinvara börjar ge upp... kan vara allt från cd-läsaren till hårddisken.

Mange

Posted
...sen när den startar om så kommer den inte vidare och kopierar alla nödvändiga filer...

Där tappade jag spåret lite.... Efter att din disk partition valts, har alla filer kopierats från CD's till hårddisk ?

...det bör ta minst 15 till 45 minuter...

Sedan skall återställningen vara klar och din hårddisk skall startas upp (CD'n kan tas ut).

Tydligen så finns något på disken för annars skulle datorn klaga på att disken saknade filer.

Om du har USB-enheter eller andra tillbehör inkopplade så kan det störa så ta ur dem från början.

Du skall ge datorn tid på sig efter omstart på disken eftersom en del saker fortfarande skall ordnas.

Ge den 15 minuter innan du rör den.

P.S.

Så länge som en bootbar CD sitter istoppad så kommer datorn att fråga efter om du vill starta med den

eftersom CD normalt är satt i BIOS som första alternativ till uppboot.

Du anger inte om detta är en bärbar eller en bordsdator.

Gör som Manneman skriver och beskriv hur din dator är utrustad.