Gå till innehåll

[LÅST] Vad har hänt med Diino?


L-L

Recommended Posts

Säkerhetsbackup på Diino verkar ligga nere sedan ett tag. Jag testa först i söndags kväll, utan framgång, inte heller igår eller just nu fungerar det. Jag får meddelandet att kontot ligger nere för underhåll. Hm, känns allt mer motiverat att lägga några hundra på en extern hårddisk så att jag kan göra mina egna backuper. :-

LA

*********************************************

2008-12-25:

Tråden är nu låst eftersom problemet är löst

Tycker du att den är felaktigt låst, var god kontakta

Stenis eller Malou eller Mickilina

*********************************************

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande nere. Detta börjar bli allvarligt. Jag vet inte när problemet uppkom då jag testade först i söndags kväll, vilket som sagt inte gick.

Kan någon bekräfta att det inte bara är hos mig det inte fungerar?

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade precis för 2 min. sedan. Allt fungerade bra. Fick först ett meddelande att jag måste uppdatera mjukvaran. Nedladdningen gick automatiskt efter att jag klickat ja, och sedan installerades den nya versionen över den gamla. Inga problem att logga in sen.

Kan tyvärr inte ge andra råd och tips. :(

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för kollen, det var viktigt, så att jag inte felaktigt pekar ut Diino för något.

Testade igen (nu med ett ominstallerat system som inte saknar en enda tjänst eller funktion!), och får ändå samma fel. Det skall inte vara fel login, jag skriver samma gång på gång och har alltid gjort så. Problemet tycks vara för just mitt konto.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Uppdatering:

Jag frågade Diino för en tid sedan om det var något fel med mitt konto. De bekräftade då att de har problem med vissa konton (det var alltså inte bara min dator eller mitt konto), men jobbar för att göra dem tillgängliga så fort som möjligt. Men än idag kan jag inte logga in. Det har ju gått ungefär en månad nu utan tillgång till Diino. Vet inte om jag längre har förtroende för dem. :(

Nu förlitar jag mig på min helt nya externa hårddisk i stället, som backuplösning.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förlitar jag mig på min helt nya externa hårddisk i stället, som backuplösning.

Jag är inte ute efter att strö salt i såren. !!  :-

...men att förlita sin datasäkerhet på yttre tjänster som man inte har någon som helst kontroll över

verkar ogenomtänkt. Visserligen är det sällan man behöver kopiorna men jag skulle aldrig förlita mig

på en sådan tjänst utan att komplettera med lokala kopior.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förlitar jag mig på min helt nya externa hårddisk i stället, som backuplösning.

Jag är inte ute efter att strö salt i såren. !!  :-

...men att förlita sin datasäkerhet på yttre tjänster som man inte har någon som helst kontroll över

verkar ogenomtänkt. Visserligen är det sällan man behöver kopiorna men jag skulle aldrig förlita mig

på en sådan tjänst utan att komplettera med lokala kopior.

Mmm, jag är medveten om problematiken. Har tidigare haft det allra viktigaste på USB-minnen och någon DVD-skiva, samt mindre viktiga backuper på Diino. Samtidigt bör filerna vara säkrare hos Diino om det blir brand eller inbrott hos mig! Ingetdera vore otänkbart; studenlägenhet i Göteborg. ::)

Det känns bra att ha allt på en ny hårddisk, men som sagt, brand eller inbrott kan fortfarande inträffa och då har jag ju alla ägg i samma korg. Egentligen borde man väl komma överens med någon annan att man delar filer; t.ex. jag får ha en extra backup hos föräldrarna och de får ha sina backuper hos mig. Även de har nämligen en relativt ny extern hårddisk, och ingen av oss använder mer än ca 40 GB av 500 GB.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Uppdatering:

Jag frågade Diino för en tid sedan om det var något fel med mitt konto. De bekräftade då att de har problem med vissa konton (det var alltså inte bara min dator eller mitt konto), men jobbar för att göra dem tillgängliga så fort som möjligt. Men än idag kan jag inte logga in. Det har ju gått ungefär en månad nu utan tillgång till Diino. Vet inte om jag längre har förtroende för dem. :(

Nu förlitar jag mig på min helt nya externa hårddisk i stället, som backuplösning.

LA

Det var illa. Mitt Diino har fungerat problemfritt så här långt, attans otur att vissa konton drabbades av det här, och att du skulle ha ett av dem.

Jag råkade ut för något liknande på ett av mina forum, jag kunde plötsligt inte logga in, utan vart bannad!!!!

Forumvärden hade ett problem med sitt ip filter där vissa konton blev bannade trots vanligt telia ip. De fixade detta men det tog sin tid innan jag kunde logga in utan att använda en online proxy, högst irriterande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Nu förlitar jag mig på min helt nya externa hårddisk i stället, som backuplösning.

Jag är inte ute efter att strö salt i såren. !!  :-

...men att förlita sin datasäkerhet på yttre tjänster som man inte har någon som helst kontroll över

verkar ogenomtänkt. Visserligen är det sällan man behöver kopiorna men jag skulle aldrig förlita mig

på en sådan tjänst utan att komplettera med lokala kopior.

Mmm, jag är medveten om problematiken. Har tidigare haft det allra viktigaste på USB-minnen och någon DVD-skiva, samt mindre viktiga backuper på Diino. Samtidigt bör filerna vara säkrare hos Diino om det blir brand eller inbrott hos mig! Ingetdera vore otänkbart; studenlägenhet i Göteborg. ::)

Det känns bra att ha allt på en ny hårddisk, men som sagt, brand eller inbrott kan fortfarande inträffa och då har jag ju alla ägg i samma korg. Egentligen borde man väl komma överens med någon annan att man delar filer; t.ex. jag får ha en extra backup hos föräldrarna och de får ha sina backuper hos mig. Även de har nämligen en relativt ny extern hårddisk, och ingen av oss använder mer än ca 40 GB av 500 GB.

LA

Jag är själv noga med att backa upp allt, det är en av orsakerna att jag alltid har allt i arkiv eftersom det blir mindre filer och tar betydligt mindre plats. Och gissa om jag är glad över att jag haft den där backupkopian när olyckan varit framme. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njau.... ;)

Det viktigaste är väl att man får "häcken ur vagnen" och börjar med backuper.

Sen fastnar vissa i att den omsorgsfullt nedtankade piratsamlingen är ett dilemma, a x TB för en del  :D

Man måste ju skilja på backuper och backuper....

Egna dokument,  Fotosamlingen,  Scannade dokument   etc mm är ju klart viktigare.

Fotosamlingen gör ju många förtvivlade om den försvinner.

Sedan råkar man ut för ett inbrott så är datorutrusningen garanterat det första en tjuv tar med sig.

Brinner det så likaså, allt borta.  :'(

Sen kan man då ha "hängslen o livremmar" med egna backuper hos någon annan alternativt för den

riktigt försiktige i ett bankfack.

Diino är en tjänst och BBB har en likadan som är gratis just nu för BBB kunder osv....

Så börja backupa för tusan.... ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Sådant man gjort har själv går aldrig att få tillbaks om olyckan skulle vara framme, då är en backup guld värd.

Säger som Plun

Backa upp för tusan, det kommer ni att vara otroligt tacksamma för det om något skulle hända med era bilder, musik, dokument eller vad det nu är.

Förvara ALDRIG NÅGONSIN massor på en enda hårddisk, skulle olyckan vara framme så kommer det garanterat att kännas tungt om ni inte har en räddande backup redo. ;):)

Och...packa ned backupen, det sparar massor med plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Alltid tyckt att Diino är en bra tjänst och varit nöjd användare en längre tid.

Det IDG.se skriver gör mig mycket fundersam...

"Det är ännu oklart varför Diinos egen säkerhetskopiering inte kunde användas när hårddisken gick sönder".  ??? ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...