perbear Posted July 9, 2008 Posted July 9, 2008 Jag är väldigt säker på att min nya Vistadator har Vista Ultimate ENGELSK OS men uppdateringsfilen på 435 MB säger att den kan inte köras på grund av att OS har fel språkkombination och att den som jag laddat ned kan bara köras på engelska, franska, tyska språkversioner. 1. Finns det ett enkelt sätt att verifiera att mitt OS är engelsk språkversion. (Jag beställer ALDRIG annat än engelska OS ser ingen mening i att ha ett översatt OS) 2. Om jag har rätt språkversion hur får jag SP1 att förstå att den SKALL installera sig? Per Quote
Andreas Stenhall Posted July 9, 2008 Posted July 9, 2008 Vad händer om du laddar ner SP1 som innehåller alla språk och försöker installera? Du är helt säker på att det inte är svenskt Ultimate med ett engelska språkpaket inlagt? Quote
waxinator Posted July 9, 2008 Posted July 9, 2008 Kontrollera så du inte av misstag laddat ner alla tillägsspråken från Windows Update... Se antingen i Uppdaterings historiken eller gå direkt till kontrollpanelen och de Nationella inställningarna. (Bilden är från en Engelsk Ultimate med Svenska nedladdat och aktiverat.) Quote
perbear Posted July 10, 2008 Author Posted July 10, 2008 När jag får fel så här så är jag naturligtvis inte säker på någonting men när jag beställde datorn beställde jag specifikt med engelskt OS. Det kan ju naturligtvis vara att den (SP1) stöter sig på att jag inte är i Redmont eller på PST-tid. Jag har för mig att det rådet kom upp vid en tidigare undran. Jag skall testa att ställa om ort och tid så kanske det löser sig. I annat fall får jag väl kolla i uppdateringshistoriken som också har föreslagits. Jag återkommer men kom gärna med mer information. Quote
perbear Posted July 10, 2008 Author Posted July 10, 2008 <Vad händer om du laddar ner SP1 som innehåller alla språk och försöker installera?> Jag har inte gjort det men när jag kontrollerade update history så fann jag att det finns andra språckpackar - BLAND ANNAT SVENSK, rysk och koreansk - installerad. Jag skall alltså försöka med en SP1 med ALLA språkvarianterna? Får återkomma igen. Quote
Andreas Stenhall Posted July 10, 2008 Posted July 10, 2008 Ok då var det språkpaket som spökade. Hör av dig när du testat "alla språk-SP1"! Quote
waxinator Posted July 10, 2008 Posted July 10, 2008 Alla dessa onödiga språkpaket tar bara en massa onödigt utrymme. Det är bättre att du avinstallerar dem och i en senare framtid väljer specifikt extra språk då. När du gjort detta och startat om datorn så fungerar din nedladdade SP1 installation. Du känner väl till att du kan högerklicka på språkraderna i Windows Update och markera dem dom dolda. Då slipper du välja dem av misstag igen. Efteråt kan du välja att visa dolda uppdateringar om du ångrar dig. Quote
perbear Posted July 11, 2008 Author Posted July 11, 2008 Nej, jag visste inte att man kunde dölja vissa språkpackar. Skall göra det i ett senare skede. Under nästa vecka blir det nog den bärbara datorns tur till uppdatering. Så vad hände efter mina prov? Jag fick vända mig till Microsoft och som ni alla misstänkte så behövdes SP! alla språk. Det tog en jädrans lång tid att uppdatera men nu är huvuddatorn i alla fall uppdaterad. Så för tillfället kan den här tråden avslutas. Tack för alla kloka råd. Quote
Recommended Posts