Gå till innehåll

[LÖST] Hur skapa XP-skiva utifrån i386-mappen?


L-L

Recommended Posts

Har länge sett fram emot (eller kanske bävat inför ::)) att göra min egen XP Home skiva utifrån Gepes guide. Jag trodde att det skulle gå bra men insåg att den baseras på att man har en i386-mapp på hårddisken som motsvarar XP utan service pack, och att man skall lägga in SP2. I mitt fall så sitter jag redan på en installation med SP2 från början (vilket väl bör avspeglas i min i386-mapp, den skall nog redan ha SP2?).

Jag försökte då två saker:

1) Att följa guiden fast lägga in SP3 i stället. Möttes av ett felmeddelande under extraheringen av SP3 till i386, men försökte ändå bränna i Command Prompt, vilket BCD inte ville göra. Den tog bort ISO-filen så jag fick ingen chans att kolla om ISO-filen såg vettig ut.

2) Att strunta i att extrahera ett service pack trots att guiden säger att man måste göra det. BCD gjorde mig en ISO. Mycket riktigt så blev ISO-filen inte komplett, den saknar mappar och setup-programmet.

Nu undrar jag om någon vet hur jag gör en CD utifrån den i386-mapp jag har, utan att integrera ett service pack? Eller är det så att jag har fel och min i386-mapp är ren från service pack => det skall gå att integrera SP2 med mappen, exakt såsom guiden beskriver? Om min i386 faktiskt är "ren" så är ju problemet löst. Då skall guiden fungera för mig. Men det är väl risk att mappen redan innehåller SP2 eftersom den ju härstammar från min installation som kom med SP2.

Tacksam för hjälp!

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta lite nu. Jag måste även säga att jag har installerat SP3 (helt enkelt genom att dubbelklicka på .exe-filen) till mitt Windows. Trodde inte att detta skulle påverkar mappen C:i386, men när jag nu tittar lite snabbt i mappen, så finns där både filerna sp2.cab och sp3.cab - kan det vara så att uppgradering av systemet inte bara uppdaterar C:Windows utan även C:i386? Verkar konstigt.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Varför följer du inte denna utmärkta guide istället och gör en XP SP3 med hjälp av NLite?

http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...1&Itemid=62

Därför att...

Integrera SP3 manuellt

För att manuellt integrerar Service Pack 3 stoppar du i din Windows-skiva och kopierar alla filer på CDn till en mapp som du skapar, förslagsvis c:xp_cd.

Jag har ingen Windows-skiva, det var därför jag ville göra det med i386-mappen.

Lyckades dock till slut, men glömde markera ämnet som löst. Självklart "nLiteade" jag min nya XP-skiva efteråt. Storleken blev 127 MB inkl. SP3. 8)

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...