Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kan man på något sätt ändra hur fort ett program arbetar ? tänker på antivirusprogrammet som drar en ***** massa CPU. Scanningen får gärna ta lite längre tid istället för att dra så mycket CPU. Tacksam för förslag eller att heltenkelt få veta att detta inte går.

Posted

Man kan i efterhand gå in i Aktivitetshanteraren under fliken Processer och högerklicka önskad process.

Där kan man under "Ange prioritet..." i steg justera programmets prioritet gentemot andra program.

Posted

Jo det är ju ett  sätt kanske det ända, jag vet inte men det innebär väl att man är tvungen att göra detta efter varje omstart eller ? tackar för tips!!!!!!!!!!

Posted
Prova ett program som heter Lasso. Det finns för både x86 och x64 Vista och XP.

Programmet gör det jag skrev om tidigare, men nu automatiskt och beroende på programmens

processoraktiviteter.

Det får väl ändå anses vara direkt olämpligt, att försöka manipulera ett antivirusprogram!!

Posted
Det får väl ändå anses vara direkt olämpligt, att försöka manipulera ett antivirusprogram!!

Varför då ?

Det är inte fråga om att manipulera programmens funktion.

Nu var väl detta mer en fråga om möjligheten att generellt anpassa programs inbördes prioriteter.

Ett antivirusprogram avsöker ju nedladdade filer och program efter virus, innan dessa tillåts köras

eller i samband med att ett program dras igång.

En virusavsökning av ett system måste inte gå med högsta prioritet.

Posted
En virusavsökning av ett system måste inte gå med högsta prioritet.

Det är riktigt.... men ett antivirusprogram innehåller betydligt mycket mer än bara systemscanner, och då gäller det ta mig f..n att veta exakt vilken process det är man begränsar! Vad kan vara mer prioriterat än att kolla dom filer man laddar ner t.ex?? Jag vidhåller..... det är direkt olämpligt att manipulera antivirusprogrammet! Byt hellre program om du inte är nöjd med funktionerna i det du har!

Guest DimensionX
Posted

Jag har sett rätt många program där man kan ange vilken prioritet de skall ha, alltifrån att ligga i bakgrunden till högsta prioritet. Det är inte så ovanligt, men man bör nog inte tömma alltför mycket på prioriteten på väldigt viktiga program. :)

Avast är känt för att vara väldigt resurssnålt, och det är det verkligen. Det är sällan man märker att det tar någon kraft alls faktiskt, det är nog enbart under själva antivirusuppdateringen man märker lite grann (under några sekunder, någon gång per dag)