Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har kommit fram till att det bästa sättet att snabba upp datorn är att byta minne i den. Har testat att köra defragmentering, virusscanning samt diskrensning. Men ändå så jobbar hårddisken som besatt.

Efter tips här på forumet, så har jag kommit fram till att det är för lite ram minne i den, så XP använder en s k "swapfil" istället när minnet tar slut. Jag har ställt in den efter tips till 768 Mb, men det hjälpte endast lite. Så jag kommer att satsta på mer minne nu.

Jag skulle vilja ha lite tips på vart man skall beställa ifrån. Sedan måste man ju lämna in den med för bytet. Vill helst inte göra det själv när det är en bärbar med tanke på garantin. Det ligger en datorbutik runt hörnan där jag bor, så det blir nog att man lämnar in den där.

Modellen heter ASUS A6R Series Entertainment Notebook, och jag tror minnena skall vara av s k SODIMM typ. Har kollat lite på Kingston´s hemsida, men vill helst dubbelkolla för att vara säker.

Kan man få hjälp med att kolla detta av någon som kan? Hur mycket minne kan man ha som mest i datorn? Hur mycket minne rekommenderas till XP Home Edition SP3?

Sedan till mina andra frågor:

När man byter minnet i den bärbara, så får man väl inte en "hel" Gb, utan det går en del till det inbyggda grafikkortet i datorn? Hur kommer man runt detta?

Man vill ju helst ha en Gb om man köper det. Nu står det ju 512 Mb på datorn, men kollar man i system så står det ju endast 384.

Hur skall man göra för att få 1 Gb om man köper en Gb?

känns ju som man slänger pengarna i sjön annars.

Hoppas att det inte blev för mycket att läsa, och att man kan få lite tips.

Tack på förhand ;)

Posted

Max minnesstorlek i din maskin är 2x512MB.... det finns alltså plats för ett till likadant minne som du redan har!

Möjligen kan man stoppa i 2x1GB... det framgår inte helt klart hur stora minnen hårdvaran stöder.

DDR2 533MHz SDRAM, 2x SO-DIMM socket expandable to 1GB

Hur som helst... om du sätter i så mycket som går, så kommer det garanterat att göra stor skillnad, och är absolut inte att slänga pengarna i sjön. Även om grafiken tar sin del. vilket inte går att komma runt. Tänker du lämna in datorn för uppgraderingen , så tar dom fram rätt minne åt dig där. Annars är det bara att söka på SO-DIMM DDR2 533MHz. Länken nedan ger lite prisexempel!

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v503...ams=k=s20079332

Posted

Du kan ha max 2 Gb minne i denna dator. Jag föreslår att du byter det minne som finns i datorn mot följande. Dustin artikelnummer 5010090565 www.dustin.se

//Lars

Posted

Ok,tack för tipsen. Blir iaf 1 Gb, och enligt dator specen så skall den klara även 2 Gb. Det borde väl räcka eller?

Såg att det skillde rätt mycket i pris på Dustin, Prisjakt och min lokala datortillverkare. Hur kommer det sig?

Om man beställer ett minne från ett annat ställe, och vill ha det installerat hos datorbutiken så borde de väl kunna göra det eller? Blir det problem?

Posted
Om man beställer ett minne från ett annat ställe, och vill ha det installerat hos datorbutiken så borde de väl kunna göra det eller? Blir det problem?

Det tror jag inte.... det är allt en grinig butik i så fall!  ;D  Bara att gå någon annanstans då.... sådana butiker har missuppfattat det här med service!    ;D

Posted
Nä, det var plus montering, som de skulle ha 400 kr för......Alltså 800 kr för 1 Gb......

Dyrt?

Som sagt... köp och sätt dit dom själv! Det tar max 2 min. för en van tekniker... för dig, kanske 10 då! Har du bara hittat rätt lucka att öppna så går det inte att göra fel! Bra minnen har du på länken nedan, och frakten från webhallen är 29:- om du betalar med kreditkort eller via bank.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=74521

Edit:

Objekt nr1sidan 14 i manualen på nedanstående länk, är det som skall öppnas!   ;)

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/nb/A6U/E2333_A6UKVRJ.pdf

Posted

Ok,Har kollat lite priser och detta är vad jag hittat på de största butikerna:

Komplett.se, 1 Gb= 195 kr + frakt. ( Hämtbutiken ligger i Gbg o jag bor i Varberg...) :-

Inet: 1 Gb = 212 kr + frakt.

Dustin: 1 Gb 195 kr + frakt.

Webhallen:  2 Gb 398 kr +frakt 29 kr + montering 350 kr= 777 kr :)

Den lokala datorbutiken: 1 Gb 249 kr +montering 350 kr.

kommer nog satsa på webhallen, då man hamnar på 777 kr med frakt o monteringen för 2 Gb.

Kommer även att lämna in den med tanke på garantin.

Posted

Bara att sätta i kolla i manualrena omdu är osäker var du stoppar i dem och se till att du är fri från statisk elektricitet (ta i en metallskruv eller liknande ) innan du gör ingreppet men lägga 400 spänn på nåt som tar max två min det är rena rånet !!!

mvh linnet

Posted

Kanske det, men 350 kr är ju inte så farligt ändå. har vart med om värre.

Kommer avsluta denna tråden nu, men mer inlägg o kommentarer är så klart välkomna.

tackar för alla tipsen ;)