Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har en fujitsu siemens amilo som är fyra år gammal (eller mer... minns inte exakt)

Den har börjat bete sig märkligt, och en del program har försvunnit (MS paint tillexempel...) så jag vill formatera om den och börja om.

Men när jag sätter in Recovery CD, så får jag felmeddelande att versionen av Windows XP home edition på datorn är nyare än den på CD'n och jag kan inte fortsätta.

Hur gör man för att få fatt i en ny Product Recovery CDROM?

Jag har Service pack 2 på datorn, med massor av små uppdateringar, och SP1 på CD. Jag har formaterat om tidigare med SP1/SP2 skillnad och det gick bra, jag fick helt enkelt hämta SP2 från nätet...

mvh

Maria

Posted

Hej.

Jag tror att ditt problem beror på att du inte har valt att boot med cd.

Gå in i bios och välj att boot från cd så ska det nog lösa sig.

Lycka till.

Posted

Prova att stoppa i skivan, klicka bort alla meddelanden som kommer upp och starta sen om datorn med skivan i och förl anvisningarna. Efter detta måste du ganska omgående ta dig till Windows Update och uppdatera datorn igen...

Mvh // Mange

Posted

Du hann o posta före mig, men ja postar ändå.  ;)

En Fujitsu Siemens dator måste installeras orginal innan man uppdaterar den.

Skivor du behöver.

Fujitsus xp cd

Drivers&utuluties

Ev works och andra cd:ar som följde med datorn

Gärna Att du bränner en sp3 cd oxå.

Dra ur nätverkskabeln och alla usb:ar.

Starta om datorn med xp cd:n i.

Tryck på valfri tangent för att starta med cd:n, precis när datorn börjar starta.

Välj installera windows.

Licenstexten, tryck [F8]

Du får upp ett blått fönster, läs noga.

Ta bort partitionen < skapa en ny partition < installera xp < välj snabbformatering

Sen startar datorn om några gånger, vänta tills den e klar. Kan ta nån halvtimme eller så.

I med Drivers & utuluties, installera bara drivrarna.

Efter de, i med dom andra cd:arna som följer med datorn, fx works.

När allt sånnt e klart, uppdatera till sp3. (sp1 o sp2 behöver du inte)

Sen till fujitsus hemsida och uppdatera alla drivers. http://www.fujitsu-siemens.se/support/index.html

Du skriver in datorns serienummer till höger. (serienumret finns på datorns baksida)

:)

Guest Naturguiden
Posted

Måste fråga hur man bränner en sp3 cd ... Skall man ha en speciell sp3 version då???

Posted
Måste fråga hur man bränner en sp3 cd ... Skall man ha en speciell sp3 version då???

Ja hämta min sp3 via länken som finns nånstans här på sidan.  :D

Sen brände ja med nero, skapa data-skiva tror ja de va.

Guest Naturguiden
Posted

Mmm undrar hur det funkar i Ashampoo säkert på samma sätt, har övergivit Nero sedan Ashampoo 8 kommit ut, då det innehåller en dvd/CD Cover görare

Guest Naturguiden
Posted

Du skall ha iso-filen.... inte nätverksinstallationen! Bränn avbild i Nero eller något annat!

http://www.microsoft.com/downloads/details...;DisplayLang=sv

Misstänkte det efter en snabb titt i en datatidning där det stod att man kunde göra sin egen SP3 cd ... Såg inte det kommandot i högerklickmenyn på vanliga filen

Guest Naturguiden
Posted

Finns det en SP1 Isofil till vista också både x32/x64 Det skulle ju vara bra det om det fanns