Gå till innehåll

Datorn låser sig ibland med hård omstart som enda lösning


Recommended Posts

Har ett problem. Det är så att min laptop kan låsa sig efter en tag. Musen och inget ting annat reagerar. Man måste stänga av datorn och starta om den igen och då funkar den. Det händer rätt ofta. Jag gissar att det är något med överhettning.  Vad tror ni? Hur löser man det i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Vid överhettning borde datorn stänga av sig själv. Jag hade ett linkande problem för några år sedan, allt låste sig plötsligt, men jag tror det var nån programkonslikt som orsakade att hela systemet låste sig. Precis som i ditt fall så hjälpte det att boota om.

Svårt att säga vad det kan vara exakt.

Händer det alltid efter en viss tid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Går inte att kolla nån logg kanske?

Då kan man i alla fall få en ledtråd om vad som hänt.

Ta fram kontrollpanelen och gå in på Administrationsverktyg, loggboken och kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte att kolla nån logg kanske?

Då kan man i alla fall få en ledtråd om vad som hänt.

Ta fram kontrollpanelen och gå in på Administrationsverktyg, loggboken och kolla.

Vad ska jag kolla efter? Finns rätt mycket där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Har datorn låst sig nyligen?

Kolla efter samma fel som upprepas eftersom det händer lite då och då.

Förhoppningsvis hamnar det i loggboken innan systemet låser sig helt och hållet.

Att systemet hänger sig kan beror på massor med saker och det är svårt att säga exakt vad om vi inte har något att gå på.

Började det helt plötsligt göra så?

Du har inte satt in någon ny hårdvara eller dylikt?

Fryser systemet helt och hållet?

Eller är det bara mus och tangetbord som slås ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har datorn låst sig nyligen?

Kolla efter samma fel som upprepas eftersom det händer lite då och då.

Förhoppningsvis hamnar det i loggboken innan systemet låser sig helt och hållet.

Den har låst sig tre gånger idag.

Jag ser inget återkommande fel. Så vad göra nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jag lade till lite text på mitt föregående inlägg. :)

Ok, då är det tydligen inget som hamnar i loggboken i alla fall då. Du är inte fel ute när du säger att det kan ha med överhettning, eller rättare sagt värme att göra. Kan vara nån komponent som slås ut när datorn blir varm helt enkelt. Eller något glapp.

Är datorn nyinstallerad så borde det inte vara nåt med själva Windows, tycker man i alla fall. Då borde det hamnat i loggboken också.

Höll det på sådär även före innan du installerade om?

Det kan vara flera saker som gör att datorn fryser.

Nätdelen, nån komponent som krånglar när datorn blivit varm, etc etc. Det är jättesvårt att säga exakt vad det är utan att ha sett datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte satt in någon ny hårdvara. Den hällde på så här innan ominstallationen med. Varit så här några månader. 

Ja vad jag komme ihåg så hände det helt plötsligt.

Jag vet inte vad som händer. Det ända jag vet är att musen och tangentbordet slutar svara. 

Hopas jag har svarat på alla frågor.

Men vad tror du om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Låter som typiskt hårdvarufel.

Kan vara nätdelen som håller på att ge sig. Eller nån komponent som blir överhettad efter en stund. Det är väldigt svårt att säga exakt vad det kan vara utan att ha sett datorn. Jag skulle föreslå att du låter nån titta på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som typiskt hårdvarufel.

Kan vara nätdelen som håller på att ge sig. Eller nån komponent som blir överhettad efter en stund. Det är väldigt svårt att säga exakt vad det kan vara utan att ha sett datorn. Jag skulle föreslå att du låter nån titta på den.

Ska jag ta kort på den så du kan se? Hur vill du ha bilderna i så fall?

Ja det låter rätt sant det du säger. Nu har det dröj ett tag sen den senast låste sig. Det är mycket olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jag menade snarast att kolla hårdvaran efter fel. Just såna fel som du har nu är bland det svåraste som finns att lokalisera om man inte har rätt grejor eftersom det kan vara många möjliga orsaker.

1.Du hade samma fel före nyinstallationen

2.Det finns inget i loggboken

Då måste det vara nåt med själva hårdvaran. Är alla drivrutiner rätt mm så kan det nästan bara röra sig om hårdvarufel av något slag. Kanske överhettning eller rent av någon komponent som inte vill vara med längre när datorn får upp arbetsvärme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade snarast att kolla hårdvaran efter fel. Just såna fel som du har nu är bland det svåraste som finns att lokalisera om man inte har rätt grejor eftersom det kan vara många möjliga orsaker.

1.Du hade samma fel före nyinstallationen

2.Det finns inget i loggboken

Då måste det vara nåt med själva hårdvaran. Är alla drivrutiner rätt mm så kan det nästan bara röra sig om hårdvarufel av något slag. Kanske överhettning eller rent av någon komponent som inte vill vara med längre när datorn får upp arbetsvärme.

Så det finns inget direkt man kan göra än att lämna in den då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jag menade snarast att kolla hårdvaran efter fel. Just såna fel som du har nu är bland det svåraste som finns att lokalisera om man inte har rätt grejor eftersom det kan vara många möjliga orsaker.

1.Du hade samma fel före nyinstallationen

2.Det finns inget i loggboken

Då måste det vara nåt med själva hårdvaran. Är alla drivrutiner rätt mm så kan det nästan bara röra sig om hårdvarufel av något slag. Kanske överhettning eller rent av någon komponent som inte vill vara med längre när datorn får upp arbetsvärme.

Så det finns inget direkt man kan göra än att lämna in den då?

Tro mig, hade jag den blekast aning om felet så skulle jag hjälpa dig på en gång. Men såna här fel är inte helt lätta att lokalisera. Med tanke på vad du själv berättat så låt någon undersöka hårdvaran.

En som jag känner hade problem med att datorn frös och även stängde av sig, det visade sig vara drivrutinerna till grafikdelen, men, då fanns det i loggboken. Du hade ju felet även innan du installerat om allt.

Låt någon undersöka datorn (jo, jag vet, det är sista utvägen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Måste fråga om det är usb tangentbord & Mus vi snackar om här eller om det händer när du har det inbyggda tangentbordet och musplattan.

Vi vet ju inte heller om det är en nyinköpt dator eller om den har några år på nacken...

Är det värmeproblem .. så kolla om det är en massa damm i fläkten på undersidan...

Vill man ha mer kyla under sin laptop kolla in detta:

http://www.kjell.com/content/templates/sho...00000,187500000

Bra tips helt klart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste fråga om det är usb tangentbord & Mus vi snackar om här eller om det händer när du har det inbyggda tangentbordet och musplattan.

Vi vet ju inte heller om det är en nyinköpt dator eller om den har några år på nacken...

Är det värmeproblem .. så kolla om det är en massa damm i fläkten på undersidan...

Vill man ha mer kyla under sin laptop kolla in detta:

http://www.kjell.com/content/templates/sho...00000,187500000

Bra tips helt klart...

Det är de inbyggda tangentbordet och musplattan. Ej något USB

Dam i fläkten värkar det inte vara för jag kan se rätt igenom.

Ja det är en gammal dator har några år på naken. Det är en Acer aspire 1350.

Jag fick den att fungera i cirka 8 timmar igår utan att den låste sig från cirka 11:00 till någon gång mellan 18:00 eller 19:00

Något bra täcken eller något sådant?

Den gjorde inget ting under förmidan den bara var på men den har låst sig även i sådana lägen. Tror den låser sig mäst om man kollar på någon film eller så eller lyssnar på musik. Har de nyaste drivrutinerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

En sak är säker, vore processorn för varm så stängde datorn av sig. Så det kan vi utesluta. Kan vara överhettning av grafikdelen. Det underliga är bara att det sker så annorlunda, ibland går det snabbt, ibland kan du köra betydligt längre.

Testa belasta datorn med nåt spel eller dylikt och se om datorn fryser snabbare när den får jobba på lite.

I så fall ÄR det överhettning, troligen av grafikdelen.

Skulle drivrutinerna vara felaktiga eller för gamla så borde du sett något i loggboken. Men kolla för säkerhets skull att du har de absolut senaste inne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Lite fler frågor:

1. Kör du utan strömadapter dvs på batteri?

2. Har du kollat att det inte är själva strömadaptern som är trasig.

Såg på att annat forum att det kan vara där det spökar.

När jag haft laptops så har jag tagit ur batterierna när jag har kört med strömkabel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är batteriet till 95% som felar...

Det finns fler som har upplevt samma fel som du som blev avhjälpta med ett nytt batteri.

Hur menar du med det här?

Kör ju med ström.

Det spelar ingen roll, om batteriet är kopplat i datorn så påverkar det.

För att vara säker kan du prova med att ta ur batteriet, fast då vet inte jag om laddningsmodulen går sönder...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är batteriet till 95% som felar...

Det finns fler som har upplevt samma fel som du som blev avhjälpta med ett nytt batteri.

Hur menar du med det här?

Kör ju med ström.

Det spelar ingen roll, om batteriet är kopplat i datorn så påverkar det.

Ja man vill ju inte sabba något annat. Så frågan är vad ska man göra.

För att vara säker kan du prova med att ta ur batteriet, fast då vet inte jag om laddningsmodulen går sönder...

Ja men jag vill ju inte riskera att sabba något. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Ja jag kunde spela i ungefär 10 - 15 minuter innan datorn låste sig.Ljudet låter med konstigt när datorn låser sig.

Vad tror du? 

Överhettning, säkerligen. Kan mycket väl vara grafikdelen som blir för varm och då låser sig datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite fler frågor:

1. Kör du utan strömadapter dvs på batteri?

2. Har du kollat att det inte är själva strömadaptern som är trasig.

Såg på att annat forum att det kan vara där det spökar.

När jag haft laptops så har jag tagit ur batterierna när jag har kört med strömkabel

Jag kör på strömadaptern. Inte på batteriet.

Den lyser och batteriet laddas så jag tar det som den funkar. Eller?

Så ska jag ta ut batteriet då eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...