kisse Posted July 13, 2008 Posted July 13, 2008 Hej! Kan någon vänlig själ hjälpa mig att utplåna den på min dator liggande VISTA....på ett enkelt sätt???? HJÄLP!!!! hälsningar Stig Quote
e-son Posted July 13, 2008 Posted July 13, 2008 Hej! Kan någon vänlig själ hjälpa mig att utplåna den på min dator liggande VISTA....på ett enkelt sätt???? HJÄLP!!!! hälsningar Stig Har du dubbla operativsystem, eller vill du byta till något annat? Quote
kisse Posted July 13, 2008 Author Posted July 13, 2008 HEj! Nej den är förövrigt ren...VILL inte ha Vista men har misslyckats med att ta bort den och lägga in XP:en Stig Quote
e-son Posted July 13, 2008 Posted July 13, 2008 Starta upp datorn på XP-skivan.... när du kommer till frågan om du vill installera XP, så väljer du att ta bort den partition som Vista ligger på.... nästa gång frågan kommer upp så installerar du XP på "Opartitionerat utrymme" Quote
kisse Posted July 13, 2008 Author Posted July 13, 2008 vi ska testa ASAP, återkommer till dig strax Quote
kisse Posted July 13, 2008 Author Posted July 13, 2008 denna fråga finns inte på min XP skiva det som står är: 1 installera XP 2 reparaera XP m hjälp av återställningsportalen 3 avsluta utan att installera Skuuumt...... Quote
e-son Posted July 13, 2008 Posted July 13, 2008 sorry... jag var nog otydlig..... du väljer Installera XP.... det är först när frågan om du vill installera xp på vald partition kommer upp som du väljer alternativet att ta bort partitionen Quote
kisse Posted July 13, 2008 Author Posted July 13, 2008 ok tack, försökte men fick ett trevligt meddelande om att jag har ingen hårddisk och att den inte kunde installera..... mycket svårt läge.... Quote
e-son Posted July 13, 2008 Posted July 13, 2008 ok tack, försökte men fick ett trevligt meddelande om att jag har ingen hårddisk och att den inte kunde installera.....mycket svårt läge.... Nejdå.... du saknar bara S-ATA drivrutiner på xp-skivan.... antingen laddar du ner dom drivrutinerna från datorns hemsida, och lägger dom på en diskett (om du har floppydisk på maskinen), disketten kan du sen använda för att mata in drivrutiner innan du installerar XP! Eller också fixar du en XP-skiva med sata-drivrutiner... du kan t.ex tillverka en ny genom att integrera SP3 i den du har och sedan bränna en ny Quote
kisse Posted July 13, 2008 Author Posted July 13, 2008 ok, jag är inget proffs som du säkert märkt men jag har lämnat över detta till min kära som är lite, läs mycket duktigare, än jag. På laptopen har jag bara cd. Hur fixar jag XP skivan från vår dator för bränning? Jag hoppas detta hjälper annars kastar jag ut laptopen från fönstret : ) Quote
kisse Posted July 13, 2008 Author Posted July 13, 2008 ok, jag är inget proffs som du säkert märkt men jag har lämnat över detta till min kära som är lite, läs mycket duktigare, än jag. På laptopen har jag bara cd. Hur fixar jag XP skivan från vår andra dator för bränning? Jag hoppas detta hjälper annars kastar jag ut laptopen från fönstret : ) Quote
e-son Posted July 13, 2008 Posted July 13, 2008 Det finns en bra guide på nedanstående sida... den hjälper dig att tillverka en XP-skiva med SP3 integrerat... sen är det bara att installera på laptopen från den skivan http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...1&Itemid=62 Quote
kisse Posted July 13, 2008 Author Posted July 13, 2008 bränningen fungerade kanon men istallationen gick åt h-e : ( Quote
kisse Posted July 13, 2008 Author Posted July 13, 2008 samma svar som tidigare ingen hårddisk..... Quote
e-son Posted July 13, 2008 Posted July 13, 2008 samma svar som tidigare ingen hårddisk..... Hmm.... har ni verkligen lyckats med servicepack-integreringen då? Möjligen kan det krävas att man även integrerar datorspecifika sata-drivrutiner i xp skivan.... men det skulle i så fall vara första gången jag ens hört talas om det! Quote
Venoms Posted July 14, 2008 Posted July 14, 2008 Om man ska återställa en disk från vista till xp , I med Vista-skivan och boota till recoveryconsole/återställningskonsollen. Vid promten skriver du: x:bootbootsect.exe /nt52 ALL /force, nt52 är xp på vista heter det nt60... Sedan kan du boota om datorn med din xp-cd Quote
munketh Posted July 14, 2008 Posted July 14, 2008 http://www.mydigitallife.info/2007/10/23/w...e-on-ahci-mode/ Quote
kisse Posted July 15, 2008 Author Posted July 15, 2008 Hej! Tack för tipset alla tre! Har inte försökt era lösningar än men kommer att testa snarast! Kommer sedan att gå med i Hata Vista klubben!!! Jag kan inte förstå att det nästan ska vara omöjligt att få bort otyget................ Hälsningar Stig Quote
Recommended Posts