Gå till innehåll

[LÖST] Extern hårddisk - FireWire/USB?


Recommended Posts

När det gäller hårdvara så är jag totalt nollställd, då jag aldrig har haft anledning att bry mig - förrän nu! Skulle behöva en extern hårddisk för backup av filer. Ser på t.ex. komplett.se att de flesta ansluts via "FireWire/USB". Nu är min fråga (ja, jag har sökt lite men utan framgång), som jag misstänker att jag vet svaret på men ändå vill vara 100% säker: Är detta två helt olika typer av anslutningar, och man kan använda den ena oberoende av den andra? Ponera att jag har tagit bort stöd för FireWire (nLite... ::)), går det då bra att ansluta hårddisken med USB 2.0?

Tacksam för svar.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Du har helt rätt enligt mig, men det kanske är någon annan som är av en annan uppfattning.

Det finns säker USB till Firewire adapter och tvärtom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nästan säker på att FireWire/USB betyder att du kan välja om du vill ansluta hårddisken med FW eller USB. USB2 arbetar med en överföringshastighet på 480 Mbit/s och FW med 400 Mbit/s.

Citat från Wikipedia:

Även om IEEE 1394 i sin långsammare tappning (400 Megabit per sekund) i teorin är långsammare än USB 2.0 (480 Megabit per sekund) är den oftast i praktiken snabbare, eftersom tekniken fungerar direkt mellan två enheter och inte måste kontrolleras av en CPU.

IEEE 1394=FireWire

Har själv en extern hd kopplad med USB2. Inga problem!

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...