Gå till innehåll

Error 1067: Invalid default value for 'FileID' [PHP]


Recommended Posts

Hej,

Jag är inte så duktig på detta men jag hoppas ni kommer att förstå mig och kan hjälpa mig.

Jag håller på med en Sök funktion till min hemsida. Till hjälp har jag använt programmet Search Engine Builder Professional.

Just nu kör jag lokalt och använder WAMP5 1.7.4. Jag har skapat en databas som heter "search". Jag har kört klart programmet Search Engine Builder och fått massa filer. Jag har läst manualen jag fick till programmet och där stod det att jag ska gå in via min hemsida vidare till installdb.php. Alltså http://127.1.1.1/www/installdb.php.

Men då får jag upp följande meddelande:

Create tables...

... ...

Can't create table "SEBTableIndexData"!

Error 1067: Invalid default value for 'FileID'

Jag kan se att det har skapats en "sebtablewordlist" i min databas search, vilket jag har förstått den skulle göra. Men vad jag förstår så ska ju även "SEBTableIndexData" hamna där vilket det ju inte gör.

Någon som kan tyda vad som menas i meddelandet?

Jag vet inte om det har något med programmet att göra med eller om det är någon kod som saknas. Så jag har valt lägga detta ämne i denna kategori, annars ber jag om ursäkt och ni får flytta detta ämne till rätt kategori.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Fetis!

Jag har prövat Search Engine Builder utan problem på min lokala test webbplats, men jag lyckades framkalla problemet genom att skriva om koden i installdb.php så förhoppningsvis kan det hjälpa dig.

Om du öppnar installdb.php i valfritt redigeringsprogram och letar upp kodstycket:

$result=mysql_query("CREATE TABLE $tabledataname (FileID int(10) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
    FileName varchar(255), LastModified varchar(50), Title varchar(255), Keywords varchar(255), Description varchar(255), Text longtext, Size int(10),
    PRIMARY KEY (FileID), UNIQUE INDEX (FileID))",$mysql) or die("Can't create table "".$tabledataname.""! <br>Error ".mysql_errno().": ".mysql_error());

Var noga med att variabeln i kodstycket är $tabledataname och inte $tablewordname. I CREATE TABLE funktionen får det inte finnas något DEFAULT (gemener eller versaler) attribut, ta bort det och efterföljande värde.

Exempel:

$result=mysql_query("CREATE TABLE $tabledataname (FileID int(10) DEFAULT '0' NOT NULL ...

blir

$result=mysql_query("CREATE TABLE $tabledataname (FileID int(10) NOT NULL ...

Det borde fixa till problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...