mathie1 Posted July 17, 2008 Share Posted July 17, 2008 Undrar om jag kan köra en ramdisk för att spara swapfilen på den och på så sätt få ner diskaktivtet ??? Har 8 gig ram, vet ej hur stor swapfilen skall vara då? får ju inte bli för stor för då tar ju datorns ramminne slut ... Borde vara ok att köra webläsarens cache på ramdisk oxå?? andra förslag på va man kan lägga där för att snabba upp?? Samt sist ... vilken program version skall jag välja, verkar finnas MASSA olika ?????? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 17, 2008 Share Posted July 17, 2008 Rekommendationen är att växlingsfilen skall vara 1,5x installerat RAM! I ditt fall altså 12GB ;D Ett betydligt mer effektivt sätt att få ner diskaktivitet och samtidigt öka prestanda, är att helt stänga av växlingsfilen. Med så mycket som 8 GB RAM, skulle jag definitivt rekommendera det. Själv har jag 4GB RAM och kör utan växlingsfil sen länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted July 17, 2008 Share Posted July 17, 2008 Undrar om jag kan köra en ramdisk för att spara swapfilen på den och på så sätt få ner diskaktivtet ???Har 8 gig ram, vet ej hur stor swapfilen skall vara då? får ju inte bli för stor för då tar ju datorns ramminne slut ... Borde vara ok att köra webläsarens cache på ramdisk oxå?? andra förslag på va man kan lägga där för att snabba upp?? Samt sist ... vilken program version skall jag välja, verkar finnas MASSA olika ?????? Jag håller med e-son här ! Du behöver inte själv skapa någon virtuell disk eller skaffa externa program till detta. Du kan helt enkelt sätta ner storleken på Växlingsfilen till 0MB på systemdisken. Windows kommer att skapa en liten virtuell Pagedisk i minnet för de program som kräver en sådan. Jag har 4GB resp. 8GB RAM i mina datorer och har inte haft någon Växlingsfil på mycket länge. P.S. Snart är SSD minnesdiskarna så pass prisvärda att jag skaffar en 64GB systemdisk... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 17, 2008 Share Posted July 17, 2008 För att undvika missförstånd!... inställningen skall vara "Ingen växlingsfil" på samtliga diskar! Att sätta ner storleken på växlingsfilen till 0 MB, tror jag inte ens låter sig göras, då min. är 16 MB. Glöm sen inte att radera pagefile.sys, i roten, på dom diskar där du har haft växlingsfil. Detta måste nämligen göras manuellt om man vill ha tillbaka diskutrymmet. Du måste aktivera "Visa dolda filer och mappar" samt ta bort bocken i "Dölj skyddade systemfiler" för att se pagefile.sys. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts