Jump to content

Råkade radera en mapp med foto!

Guest fjamsetramsa

Recommended Posts

Jag tror inte du ska göra så stora förändringar på din hårddisk nu.

Jag menar att du inte borde ladda hem massa nya filer och lägga på hårddisken för jag tror att den kan skriva över dina borttagna filer då. Lägg nya program och saker helst på en annan partition / på ett usbminne.

Guest DimensionX

Det är ingen fara med filer som finns på hårddisken. Programmet bara söker efter försvunna filer, det rör inget annat än det som är raderat.

Har själv testat dessa program flera gånger.

Du kommer säkerligen få tillbaka minst 90% av dina bilder skulle jag gissa, kanske mer till och med. Ibland kan man dock få lite udda resultat. Jag fick tillbaka mp3 filer där det var totalt fel låt som inte stämde alls med filnamnet.

Vi lyckades rädda en kompis bilder på det här viset. Men inte riktigt alla.

Håller tummarna för att du får tillbaks så många som möjligt av dina bilder.

Guest DimensionX

Men var beredd på att det blir en ganska lång lista att titta igenom. Ser du dina bilder så bockar du för dem så återställer programmet dem.

Det är ingen fara med filer som finns på hårddisken. Programmet bara söker efter försvunna filer, det rör inget annat än det som är raderat.

Jag menar att om du raderar en fil så skrivs ju den över om du laddar hem nya filer. Då kan du ju inte få tillbaka den raderade filen lika lätt, eftersom det ligger en ny fil på den gamla filens plats.

Guest fjamsetramsa

Nu är ALLA foto återställda + 1000 andra så det blir till o rensa....jag är oerhört tacksam....tack tack tack....10 års fot o semestrar räddade...tack tack tack....

Guest DimensionX

Man kan nog klara sig ett tag utan att filerna skrivs över om man inte väntar för länge med att försöka återskapa dem förstås. Dessutom skiljer rätt mycket på såna här program, en del är riktigt bra på att få tillbaka de förlorade filerna och andra mindre bra. Jag vet inte hur bra det här specifika programmet var eftersom jag inte kört det själv utan använt en kommersiell variant. Å andra sidan så fick det ju rätt bra användarbetyg.

Man kan nog klara sig ett tag utan att filerna skrivs över om man inte väntar för länge med att försöka återskapa dem förstås. Dessutom skiljer rätt mycket på såna här program, en del är riktigt bra på att få tillbaka de förlorade filerna och andra mindre bra. Jag vet inte hur bra det här specifika programmet var eftersom jag inte kört det själv utan använt en kommersiell variant. Å andra sidan så fick det ju rätt bra användarbetyg.

Han är klurig Recuvas programmerare  dvs samma som CCleaner... :D

Utmaningen är om man har en tvärfull eller nästan full disk och man har en swapfil som förändrar sig.

Då skrivs det över lite varstans.

Scavenger som kostar flis och jag använt skriver så här:

http://www.quetek.com/

Successful data recovery depends mostly on whether immediate actions are taken to prevent new data to be written on the drive containing the lost data. Once the drive is secured from change, install and run File Scavenger on another drive or a memory stick to recover erased files.

Men det är ju lite mer jobb att då plocka ur en disk som man oftast får göra.