Wheninrome Posted July 20, 2008 Share Posted July 20, 2008 Har köpt en HP 530 notebook som har två extra partitioner (HP_RECOVERY, OS_TOOLS), men av klantighet så gjorde jag inga återställningsskivor så jag funderar nu på om man har nytta av dessa extra partitioner eftersom jag inte kan komma åt dem på nåt sätt. (Jag ville testa återställningen på datorn men eftersom den då inte bootade som den skulle utan startade recoveryprogrammet igen så ominstallerade jag Vista Home Basic manuellt.) Frågan är nu: kan man återanvända de extra partitionerna till nåt eller ska man bara tömma dem? Jag vet inte hur jag ska kunna återställa datorn annars än på det vanliga sättet - ominstallation rakt av....? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
goranl Posted July 20, 2008 Share Posted July 20, 2008 När du startar datorn, får du inte upp något i stil med Tryck F11 för återställning? Jag får det på HP 2510p och 6910p, om du inte får det är det risk för att det är kört. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted July 20, 2008 Share Posted July 20, 2008 Det brukar vara F10 eller F11 som du trycker på när du startar datorn för att komma till systemåterställningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted July 20, 2008 Share Posted July 20, 2008 [Ctrl] [F11] kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wheninrome Posted July 20, 2008 Author Share Posted July 20, 2008 Helt rätt så är det F11 man trycker på vid uppstarten för att få HP Backup & Recovery Manager att starta, men så fort den är klar så startas datorn om och startar samma program igen. Jag lyckades aldrig boota Vista mer så jag slängde in Vista manuellt, men nu har jag dessa partitioner HP_RECOVERY och OS_TOOLS kvar.....ska jag ta bort dem kanske eller...? Kommer ju inte åt att kunna göra en "Factory settings" igen....baah.....kan man göra en egen återställningspartition som man kan använda eller ska man kanske bara satsa på en rejäl image av hela disken som man lagrar på annan plats? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted July 20, 2008 Share Posted July 20, 2008 Om du vill använda utrymmet så kan du alltid köpa "Acronis True Image" eller något annat liknande program för att skapa en image av din systempartion och spara den där. Utrymmet kan vara dolt så att det inte syns, precis om en återställningspartion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wheninrome Posted July 21, 2008 Author Share Posted July 21, 2008 Pratade med en kille på HP´s support som skulle fixa några återställningsskivor till mig. Det man var tvungen att tänka på var att direkt efter att man installerat sin dator första gången så måste man bränna ner återställningsskivorna för annars kan det vara kört. Gällande Acronis så har jag senaste versionen som jag gjort en image av HDD med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts