Gå till innehåll

Dator konstig vid uppstart ibland, den "fryser"


tokar86a

Recommended Posts

Vad ska jag kolla efter?

Ser inget konstigt där.

Jag hade tänkt att du kunde ladda hem (om du vill förstås) och installera PC Wizard som är ett program för systemanalys. Då borde man kunna se vad som egentligen är fel. Du ser drivrutiner, temperaturer, rubbet. Dessutom kan du testa hur stabil datorn är. mm

Ja kanske kan vara något. Så genom att testa hur stabil datorn är så kan jag få reda på något då eller? Har du använt programmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Testade det nyss faktiskt, det är inget nytt program direkt utan har funnits ett bra tag. Du kan se utförlig info om hela systemet och dessutom testa saker som stabilitet mm.

Finns det fel så kan ett sånt här program vara till bra hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade det nyss faktiskt, det är inget nytt program direkt utan har funnits ett bra tag. Du kan se utförlig info om hela systemet och dessutom testa saker som stabilitet mm.

Finns det fel så kan ett sånt här program vara till bra hjälp.

Vet inte direkt. Körde det lite och så men jag vet inte har inte fåt upp rutan än i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Kolla om du får något rödmarkerat och kolla drivrutiner. Kör en sån där stabilitetstest också.

Det är alltid jobbigt när man får såna där fel som inte ger några som helst felmeddelanden och systemet bara fryser helt plötsligt. Fryser systemet så är det så gott som alltid något som ligger djupt, som drivrutiner, drive enheter osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om du får något rödmarkerat och kolla drivrutiner. Kör en sån där stabilitetstest också.

Såg inget rött. Hur länge ska jag köra testet?

Programet krasar nu. Jag får låta det vara och se om det funkar nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Gör så.

Hoppas att det håller sig någorlunda stabilt i alla fall. Inte kul när allt fryser och man får boota om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör så.

Hoppas att det håller sig någorlunda stabilt i alla fall. Inte kul när allt fryser och man får boota om.

Ja den funkar jag som sagt men allt går segt. UNgefär som när man surfar på ett 33 kbits modem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Hmmm

Kan det vara nåt som hängt sig i bakgrunden kanske.

Eller antivirus/brandvägg problem.

Jag vet inte vad du använder för saker på din dator men sedan jag bytte antivirus till Avast så har datorn känts mycket piggare och snabbare. Sen stängde jag av lite tjänster med SafeXP, sedan dess har datorn varit otroligt stabil och snabb, jag är faktiskt en smula förvånad själv över hur bra allting funkat sedan dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Det där med att systemet är sirap kan bero på flera saker. Antivirus, brandvägg eller att nån tjänst eller program spårat ur och ligger i bakgrunden och tar upp en massa onödiga resurser. Du har kollat aktivitetshanteraren för att se vad som är igång och hur mycket processorkraft det tar?

Om något gått fel så kan du ju alltid testa en reparation av Windows, du tappar ändå ingenting som ligger på hårddisken.

Det är väldigt svårt att veta exakt vad som är fel när vi inte har något att direkt gå på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med att systemet är sirap kan bero på flera saker. Antivirus, brandvägg eller att nån tjänst eller program spårat ur och ligger i bakgrunden och tar upp en massa onödiga resurser. Du har kollat aktivitetshanteraren för att se vad som är igång och hur mycket processorkraft det tar?

Om något gått fel så kan du ju alltid testa en reparation av Windows, du tappar ändå ingenting som ligger på hårddisken.

Ska se hur det ser ut kan fungera nu vem vet vi får se hur det värkar nu några dagar. Återkommer om det strular mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...