Jump to content

Lite frågor/funderingar ang NoteTab Light?!

Guest Malou

Recommended Posts

Guest Malou

Hej!

Fick ett tips om att hämta hem/installera NoteTab Light och så har jag gjort. Har nu använt/använder detta lilla förtjusande program som jag blir alltmer försälskad i  ;) Detta program underlättar otroligt mycket för  mig då jag hanterar alla mina instruktionshanteringar m.m då man kan öppna flera flikar med de olika instruktionerna som jag har liggandes här och som jag ständigt använder.

Nu undrar jag:

Dessa flikar som man har öppnat. Kan man någonstans i programmet ställa in så att dessa flikar alltid öppnas då man startar upp NoteTab?

Kan man någonstans i programmet spara de inställningar man gjort gällande textformat m.m.?

Har försökt att hitta i programmet men hittar inte någonstans där man kan spara sina inställningar.

MVH/Malou

Guest DimensionX

Jajamensan det kan man.

1.Fäll ned "View" menyn

2.Och välj "Options"

3.Välj "General" fliken

4.Och bocka i "Reload open documents"

Då öppnar sig flikarna du hade öppna när du stängde notetab när du startar upp programmet.

På menyn "Modify" finns något som är behändigt, nämligt "Text Case".

Glömde du tangenten "Caps Lock" på så markera meningen och tryck bara "Ctrl+L" Vips, små bokstäver. Ville du ha stora bokstäver skulle du tryckt "Ctrl+U". "Ctrl+Shift+K" gör att varje ord får stor bokstav först.

Det är många gånger jag kommit åt Caps Lock och använt "Ctrl+L" för att byta till små bokstäver istället. :D

Du kan även fixa stor bokstav vid varje ny mening med "Ctrl+Shift+U". Det gör att man faktiskt kan strunta i att använda stora bokstäver alls för att sedan låta Notetab ta hand om det istället.

"Ctrl+J" formatterar texten åt dig. Behändigt när du tar hem text från Webbsidor. Markera bara och tryck "Ctrl+J" så ordnar Notetab det åt dig. :)

På fliken "Documents" i options så har du en "Save As", där kan du välja format, i alla fall textformat.

Guest DimensionX

Hmmm, jag kanske förstod lite fel här när jag läser ditt inlägg igen. Men, om du aldrig stänger de flikar du vill skall öppnas så kommer de alltid att öppnas när du startar Notetab, tills du beslutar dig att stänga dem själv.

Å andra sidan så har du menyn "Favoriter".  Sen kan du gå till samma flik (general) i options och bocka i "Reload Favourites" vid uppstart av Notetab. Då kan du välja de dokument du vill ha som "favoriter" så kommer de alltid att finnas när du startar programmet.

Mer tips...........

F4 stänger av och på sidofältet om du vill ha hela ytan att skriva på.

Testa även "Text statistics" som är mycket bra gjord i Notetab.

Sen på sök menyn har du en "Count Occurrences" som är mycket behändig för att räkna förekomsten av vissa ord i texten.

Sen kan du markera text och "Bokmärka den" för att snabbt hitta i dina dokument.

Guest Malou

Hej DimensionX!

Jajamensan det kan man.

1.Fäll ned "View" menyn

2.Och välj "Options"

3.Välj "General" fliken

4.Och bocka i "Reload open documents"

Då öppnar sig flikarna du hade öppna när du stängde notetab när du startar upp programmet.

Hmmm, jag kanske förstod lite fel här när jag läser ditt inlägg igen. Men, om du aldrig stänger de flikar du vill skall öppnas så kommer de alltid att öppnas när du startar Notetab, tills du beslutar dig att stänga dem själv.

Nej då du har inte missförstått  ;)

Har hittills alltid stängt ner NoteTab då jag stängt ner datorn för kvällen. Och nästa Dag då jag startat upp samt då även NoteTab så har flikarna inte varit där.

Men jag har följt ditt tips i ditt första inlägg här i tråden och detta fungerar alldeles utmärkt. Har provat nu ett flertal gånger med att stänga ner/öppna NoteTab och alla flikar jag vill skall starta upp gör detta numera  ;) ;)

Detta är ju ett helt underbart litet program  ;) Tack så jättemycket för ditt tips ang NoteTab samt tipsen  ;)

Skall testa de övriga tipsen du ger här i tråden och se hur detta fungerar. Återkommer och berättar  ;)

Tack så jättemycket för din hjälp

MVH/Malou

Guest Malou

Hej DimensionX!

Jag är Notetab veteran vid det här laget

Förstår och märker detta  ;)

På fliken "Documents" i options så har du en "Save As", där kan du välja format, i alla fall textformat.

Hmmm... Någon "Save As" finns inte att hitta  :o

1.Fäll ned "View" menyn

2.Och välj "Options"

3.Välj "Documents" fliken

Och här finns som sagt ingen "Save As" eller är jag på fel ställe och tittar?

MVH/Malou

Guest Malou

Hej DimensionX!

Nej någon sådan har jag inte. Så det är nog som du säger att det skuljer sig åt ang versionerna.

Det var ju synd.

Men tack ändå  ;)

Hej!

Jag kör Notetab Standard, den följde med som fullversion på en PC för Alla-CD för flera år sedan, går kanske att söka fram mha den sökfunktion som finns på varje skiva.

Har ingen aning om vad som skiljer dem åt!

Guest DimensionX

En till Notetab användare, ser man på. :)

Notetab pro har bland annat "sök på disk" funktionen som gör att du kan söka text i dokument som finns på hårddisken. Om du till exempel har 500 textdokument liggande så söker Notetab pro lätt igenom texten i dessa och skickar upp matchande dokument i flikar, ganska behändig funktion om man tänker söka igenom väldigt många dokument. Sen är det nog mest lite småsaker bara som skiljer för Notetab Light saknar inte så mycket faktiskt.

Vänta lite, jag hittade en jämförelsekarta.

Här kan ni se vad som skiljer.

http://www.notetab.com/chart.php