Rika Posted July 28, 2008 Posted July 28, 2008 Ibland så får min dator ett ryck och börjar tok jobba.. går jag in i aktivitetshanteraren så är det en process som heter dllhost.exe och som beskrivning står det COM surrogate och den drar otroligt mkt cpu.. så jag brukar markera och avsluta processen.. men min fråga är vad gör den förnåt? och vet nån varför den får sina ryck huxflux och börjar sådär? (Hoppas jag la in denna tråd i rätt del av forumet) Quote
e-son Posted July 28, 2008 Posted July 28, 2008 Förutsatt att den ligger i "c:windowsSystem32", så är det en systemfil som inte skall stängas av! dllhost.exe is a process belonging to Microsoft Windows Operating System. The dllhost.exe file manages DLL based applications. This program is important for the stable and secure running of your computer and should not be terminated. Quote
Rika Posted July 28, 2008 Author Posted July 28, 2008 jo det stämmer.. den ligger i c:windowsSystem32 men om jag inte stänger av den så drar den tok mkt cpu och datorn låter som att den är påväg att lyfta eller nåt.. den verkar inte vilja sluta förns jag har stängt av den heller.. (det är inte alltid den gör så utan nångång ibland) hum.. förstår inte varför den går igång på det sättet.. Quote
Andreas Stenhall Posted July 28, 2008 Posted July 28, 2008 Dllhost.exe är också vanligt att man döper virus och trojaner till för att lura användare att tro att det är en riktigt process. Med tanke på din andra tråd så har du uppenbarligen trojaner i din dator och jag är övertygad om att dllhost.exe i detta fall är ett skadligt program det också! Quote
plun Posted July 28, 2008 Posted July 28, 2008 Låt Virustotals alla scannrar sniffa på filen http://www.virustotal.com/sv/ Om det är nåt så har samtliga skydd borrtagning inom någon/några dagar. Quote
Rika Posted July 28, 2008 Author Posted July 28, 2008 Stenis Mkt möjligt att du har rätt.. dllhost.exe har inte börjat jobba sådär som den kunde göra ibland förut sen ni hjälpte mig.. men sen gör den inte så alltid utan det kan ta några dagar o sen börjar den osv.. Plun Jag körde virustotal och det vart 0/35 (0%) så jag antar att det betyder att det inte är något? Phu, knepigt o inte va så haj på datorer *S* Ni är snälla ni som hjälper till, uppskattas mkt! Quote
plun Posted July 28, 2008 Posted July 28, 2008 PlunJag körde virustotal och det vart 0/35 (0%) så jag antar att det betyder att det inte är något? Yup, du såg att alla stora skydd är med i scannern så då är nog filen OK. Det som är knepigt är att precis som Stenis skriver så förekommer exakt det du beskriver i burkar som fått in skadlig kod. Nu vet jag inte vilket skydd du kör men som amatör kan man nästan bara reda ut det här med en HijackThislog för att se allting. Eller om man kör ett betalskydd och ringer sin support och kräver hjälp. Quote
Rika Posted July 28, 2008 Author Posted July 28, 2008 Jag gör som så att jag hoppar in tillbaka till min gamla tråd http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=12147.0 Malou har skrivit där till mig om just detta där =) Quote
Manneman Posted October 18, 2009 Posted October 18, 2009 Tagit bort oförklarligt inlägg i tråden Magnus Quote
Recommended Posts