Jump to content

Snabbare dataöverföring än USB2?

Recommended Posts

Guest Naturguiden

Måste få undra om detta gäller även om du har en konverter SATA till eSATA. Tror väl inte att kontakterna på moderkortet är eSATA eller det kanske finns dom som har det

Måste få undra om detta gäller även om du har en konverter SATA till eSATA. Tror väl inte att kontakterna på moderkortet är eSATA eller det kanske finns dom som har det

Det gäller samma ja.... eSATA är inget eget gränssnitt, det är bara en ny kontakt/kabel till SATA-gränssnittet. Man sätter ju en adpter eller ett controllercard i moderkortet om man inte har inbyggd eSATA-anslutning. Adaptern är inget annat en en plåt med honkontakt, som ansluts till moderkortet via vanlig SATA-kabel.

Guest Naturguiden

Det gäller samma ja.... eSATA är inget eget gränssnitt, det är bara en ny kontakt/kabel till SATA-gränssnittet. Man sätter ju en adpter eller ett controllercard i moderkortet om man inte har inbyggd eSATA-anslutning. Adaptern är inget annat en en plåt med honkontakt, som ansluts till moderkortet via vanlig SATA-kabel.

Jo jag har en sådan adapter

Skaffade en sådan här för 2 veckor sedan:

http://www.kjell.com/content/templates/sho...00000,155500000

Njaee... det var inte en sådan adapter jag menade! Jag pratar om en eSATA-anslutning på datorns baksida (se länk), den ersätter inbyggd anslutning och controllercard. Kör du ditt cabinett via USB-kabel, så har du förlorat prestandafördelen med eSATA... då sker ju överföringen med det långsammare usb-gränssnittet!

http://www.webhallen.com/pic_large.php?id=75331

http://www.webhallen.com/prod.php?id=75331

Adaptern är inget annat en en plåt med honkontakt, som ansluts till moderkortet via vanlig SATA-kabel.

Om eSATA är samma sak som SATA så varför har man inte samma kontakter ?

Man kan inte ansluta en disk direkt till eSATA utan den måste gå via adapter.

e-son du missade att notera att eSATA anslutning finns till boxen.

Jag har en Integral box för en extern 1TB disk. Även den har båda uttagen.

Följande bilder visar mina resultat med Speed Test och praktisk filkopiering.

Är det någon sorts allmän missförståndsdag i dag, eller har alla käkat taggtråd till frukost?  ::)

Om eSATA är samma sak som SATA så varför har man inte samma kontakter ?

Man kan inte ansluta en disk direkt till eSATA utan den måste gå via adapter.

Ingen har påstått att eSATA är "samma sak" som SATA... jag sa att det är samma gränssnitt! Lättfattlig info finns på Kjell & Co-länken "eSATA bygger på precis samma teknik som den interna SATA-anslutningen men själva kabeln och kontakterna är bättre skärmade och mer solida."

e-son du missade att notera att eSATA anslutning finns till boxen.

Nej, jag missade inte det... jag försökte bara förklara för Naturguiden att han inte får den snabbare överföringen, om han inte har ett eSATA-anslutning på datorn, utan använder USB-kabeln.

Hoppsan... har du haft mycket mothugg redan idag eller? ;D

Njae... plun har väl alltid lite svårt att skippa huggandet!    ;)

Bara en extra uppdatering när SATA disken ansluts internt.

En marginell försämring mot den externa alltså...!

Guest Naturguiden

Jo jag har en sådan adapter

Skaffade en sådan här för 2 veckor sedan:

http://www.kjell.com/content/templates/sho...00000,155500000

SKulle köre min ovanstående men eSATA istället för USB 2 men tji fick jag för den funkar inte alls med den konvertern som e-son har visat så det blir att köra usb vet inte vad som har hänt med eSATAn ... allt är kopplat men det funkar verkligen inte....

Vad kan ha hänt?

SKulle köre min ovanstående men eSATA istället för USB 2 men tji fick jag för den funkar inte alls med den konvertern som e-son har visat så det blir att köra usb vet inte vad som har hänt med eSATAn ... allt är kopplat men det funkar verkligen inte....

Vad kan ha hänt?

´

Svårt att säga.... kan ju vara fel på vad som helst, ifrån kabinettet till sata-kontakterna på moderkortet! Är disken korrekt ansluten inne i kabinettet?

Om du inte har externa disken eSATA-kopplad när du startar upp datorn, då måste du öppna

Enhetshanteraren och Söka efter maskinvaruförändringar...

En USB-disk mappas upp när du ansluter den men en eSATA-disk måste upptäckas manuellt eller via omstart.

EDIT:  Min externa diskbox har en omkopplare baktill för USB eller eSATA.

Din har ingen omkopplare baktill. Antingen har du en omkopplare framtill eller så styrs växlingen

genom att USB-anslutningen ger spänning till diskboxen. Se till att USB är bortkopplad med andra ord.

Guest Naturguiden
Om du inte har externa disken eSATA-kopplad när du startar upp datorn, då måste du öppna

Enhetshanteraren och Söka efter maskinvaruförändringar...

Jag har  den eSATA kopplad vid start, kanske skall den också vara på vid uppstart???