Gå till innehåll

Längre batteritid på bärbara datorer [Energisparinställningar]


arnada

Recommended Posts

Visst är det skönt att kunna ta med sig sin bärbara dator på semestern. Du har den kanske i bilen, husvagnen, stugan eller kanske på flygplanet. Grejen är bara att ett batteri idag håller i ca: 3-4 timmar. Enligt en artikel på Microsoft så står det att batteriernas kapacitet ökar ungefär med 10% per år, dock så ökar också datorernas kapacitet med 10% så vi står fortfarande stilla på ca: 3-4 timmar.

Men visst är det skönt att kunna använda sin dator på bilsemestern, kanske för att kolla väder eller kolla efter en vägbeskrivning via mobilt internet / gps. Du kan visst köpa en 12 - 220 Volts adapter dock är dessa mycket dyra, finns billiga allternativ fast dessa ger oftast en ojämn kurva.


Se över energialternativen

Gå till start<kontrollpanelen<energialternativ

48969180mg2.jpg

Här finns två passande profiler för bärbara datorer och det är "Bärbar dator" och "Batteridrift". Jag rekommenderar "Bärbar dator" då JAG anser att "Batteridrift" är lite väl extrem.

Wlan

Använder du det trådlösa nätverket? Om inte så stäng av det trådlösa nätverket! Detta görs antingen via en knapp på datorn eller genom att inaktivera det trådlösa nätverkskortet i din dator. Mer om detta kan du läsa i manualen till din dator.

USB

Använder du någon USB enhet? USB matningen från datorn är 5Volt. Så om du har någon USB mus eller någon annan USB enhet så rekommenderar jag att du kopplar ur dessa enheterna.

CD / DVD

Att använda CD / DVD spelaren är också krävande för batteriet då dessa oftast består av två motorer. Den ena gör att skivan snurrar och den andra styr "laser armen". Ska du lyssna på musik eller kolla på film så lägg in detta på hårddisken!

Ljud

Använder du inte något ljud så stäng av ljudet. Detta gör du igenom att enkelklicka på volym ikonen nere vid klockan och sedan kryssar du i "Ljud av"

Ska du använda ljudet så se till att ha hörlurar/snäckor. Då de vanliga högtalarna kan dra allt ifrån 5watt och uppåt. Hörlurar ligger alltid på milli watt (0.25 watt t.ex.)

Skärmen

Du kan dimma / sänka ljuset på din skärm för att spara batteri. Detta gör du genom att trycka på "FN" knappen samtidigt som du trycker på en knapp med en sol och en pil ner på. (Brukar vara någon av F knapparna eller piltangent ner)

Fläkten

Du kan oftast i BIOS ställa in om din fläkt ska köras hela tiden eller bara när det behövs. Du tjänar mest på att ställa in denna funktion på att din fläkt ska köras när det behövs (vilket brukar vara standard på de flesta bärbara datorer)

CPU throttling

Både intel och AMD har olika program som sänker din cpu hastighet när den är på batteridrift. Många märkes datorer som acer, asus osv har också egna program där du kan ställa in olika profiler som lämpar sig för olika ändamål.

http://downloadcenter.intel.com/default.aspx#

http://www.amd.com/us-en/Processors/Techni...,30_182,00.html

Övrigt

Krävande program eller många program drar mer kraft och mer kraft drar mer ström. Se till att din laptop håller sig slimmad!

Ladda batteri

Det bästa är att köra slut på ditt batteri till 100% för att sedan ladda den i 10-14 timmar. (Datorn ska då vara avstängd) Då får du maximal batteri prestanda.

Glad sommar på er !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Många bra tips! :)

Kan lägga till rubriken Hårddisk. En arbetande hårddisk drar en del ström, så att hålla disken ”ren” (med t.ex. CCleaner och/eller Diskrensning) och defragmenterad kan spara ström. Likaså att inte behöva använda växlingsfilen. Har man tillräckligt stort arbetsminne kan man inaktivera växlingsfilen och därmed minska diskaktiviteten.

I kombination med att man stänger av/inaktiverar alla tjänster och processer som inte behövs, kan man ytterligare förlänga batteridrifttiden.

Jag inaktiverade nyligen växlingsfilen på en bärbar HP med 1 gb ram. Fungerar fint. Men så har jag också trimmat ned antalet processer till 23 (har jag för mig). :)

Uppdatering: 13 processer är det nu! :D

Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
Vad menar du med att inaktivera växlingsfilen?

Har inte den blekaste aning om vad detta handlar om. Ber om ursäkt för det  ::)

Växlingsfilen (virtuella minnet) är en fil (pagefile.sys) på hårddisken som kan användas som arbetsminne om det fysiska minnet (installerade minnesmoduler) inte räcker. Eftersom hårddisken är mycket långsammare än minnesmoduler, blir läsning och skrivning till det virtuella minnet mycket långsam. Och så tvingas förstås hårddisken att röra på sig, vilket förbrukar energi.

Den nämnda datorn har jag nu trimmat ned till 15 processer (inkl. antivirus och brandvägg), och den använder drygt 150 mb ram, så där har inaktivering av växlingsfilen inte orsakat minnesbrist. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 månader senare...

CPU throttling

Både intel och AMD har olika program som sänker din cpu hastighet när den är på batteridrift. Många märkes datorer som acer, asus osv har också egna program där du kan ställa in olika profiler som lämpar sig för olika ändamål.

Kan man få ett program frö detta för min processor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...