Jump to content

Installera XP utan stt slipstreama SATA-drivrutiner?

Recommended Posts

Posted

Jag har en HP Pavilion DV9575eo som har Vista Home Premium förinstallerat. Jag blev trött på Vista efter ett tag, så jag tänkte installera XP. Det gick inte för att jag behöver SATA-drivrutiner. Efter googlande hittade jag flera forum där det skrevs att man ska inaktivera Native SATA support i BIOS. Jag ringde till HP och frågade hur man inaktiverar funktionen, men svaret jag fick var att det inte är möjligt eftersom HP har anpassat datorns moderkort och tagit bort den funktionen. Supporten sa att enda lösningen är att slipstreama en XP-skiva eftersom datorn inte har någon diskettenhet. Jag har inga kunskaper om det, så jag installerade Ubuntu, trots att jag inte har några erfarenheter om Linux heller.

Jag är ganska nöjd med Ubuntu, men en avsaknad av XP finns ibland. Snart ska jag skaffa en Mac, så då blir det varken Linux eller Windows överhuvudtaget. Detta är alltså en temporär lösning tills en Mac står prydligt på datorbordet.  ;D

Min fråga är alltså: Kan man installera XP på datorn ändå?

Posted

Om jag inte minns fel så skall du kunna kräva av HP att dom hjälper dig nedgradera till XP.... har för mig att alla dom stora tillverkarna erbjuder nedgradering åt dom som inte vill ha Vista!

Posted
Jag har en HP Pavilion DV9575eo som har Vista Home Premium förinstallerat. Jag blev trött på Vista efter ett tag, så jag tänkte installera XP. Det gick inte för att jag behöver SATA-drivrutiner. Efter googlande hittade jag flera forum där det skrevs att man ska inaktivera Native SATA support i BIOS. Jag ringde till HP och frågade hur man inaktiverar funktionen, men svaret jag fick var att det inte är möjligt eftersom HP har anpassat datorns moderkort och tagit bort den funktionen. Supporten sa att enda lösningen är att slipstreama en XP-skiva eftersom datorn inte har någon diskettenhet. Jag har inga kunskaper om det, så jag installerade Ubuntu, trots att jag inte har några erfarenheter om Linux heller.

Jag är ganska nöjd med Ubuntu, men en avsaknad av XP finns ibland. Snart ska jag skaffa en Mac, så då blir det varken Linux eller Windows överhuvudtaget. Detta är alltså en temporär lösning tills en Mac står prydligt på datorbordet.  ;D

Min fråga är alltså: Kan man installera XP på datorn ändå?

Varför inte köpa en USB-diskett-station?!

Posted

Om du har dina drivrutiner på cd eller på din hårddisk ska du klara dig utan att slipstreama sp3, men å andra sidan kan det vara bra med en sådan cd i alla fall.

Innan du skrotar vista helt måste du ha en vista-dvd som du kan starta på för att återställa din hårddisk till "xp-läge", annars kommer du inte att kunna starta en xp-cd ändå.

Vill man nedgradera till XP från Vista måste man boota på Vista-skivan och välja "recovery console". Vid promten skriver du :

D:bootbootsect.exe /nt52 ALL /force under förutsättning att din dvd-spelare heter D...

Strängen betyder att starta bootsect.exe som finns i Boot på dvd:n med växeln nt52 (återställ till XP)... det tvingar en sträng (force). Starta om datorn och boota på XP cd:n....

Edit: för vista heter den /nt60

Guest Naturguiden
Posted
Om jag inte minns fel så skall du kunna kräva av HP att dom hjälper dig nedgradera till XP.... har för mig att alla dom stora tillverkarna erbjuder nedgradering åt dom som inte vill ha Vista!

Är det inte så att man måste ha Ultimate eller Business versionen för att få dem att göra nedgraderingen. Eller har jag fattat allt fel.