Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Har köpt ett HP Pavilion 6700 under april månad och installerat bland annat Norton 360,

defragmenterat, städat rejält, ändå upplever jag mycket segt datorn bland annat

högt CPU och när jag "stänger av" explorer.exe så kan jag inte finna något undermeny eller windows syymboler etc. Så jag har återsatt den igen men då alltför högt processor trots man har ett AMD turion 64 med dubbla processor men ändå blir man SÅ irriterad att alla program "hänger sig" hela tiden...

Har också 2 GB ram och ser på process att det är cirka 1,17 GB just nu...

Har försökt kopiera med hjälp av Rutan FN och Prt Sc-knappar men kan inte hitta sen den...

Hoppas på ett hjälpande hand...

Posted

Nu ska vi se här, får jag först hjälp med att reda ut några saker :)

1. det är "explorer.exe" inte iexplorer.exe"?

2. Vista, check, Servicepack 1?

3. Antivirus program?

4. Några felmeddelanden?

5. vad försöker du göra med "Rutan FN och Prt Sc-knappar"

Din dator har inte 2 processorer, den har 1 fysisk processor som i sig har två kärnor.

och "explorer.exe" som du säger, om du avslutar den så får du inga knappar,

korrekt för denna fil är "hela windows grafiska skal" (förenklad förklaring).

*ej besserwisser*

Posted

När du stoppar explorer.exe som även har hand om skrivbordet då försvinner även underlisten med mera...

Du kan ju starta upp processen igen via Programfliken - Ny aktivitet - explorer.exe (eller starta om).

Klicka på CPU-kollumnen i Aktivitetshanteraren så du får processerna sorterade i utnyttjandegrad.

Där ser du vilken process som förbrukar mest (välj att visa allas processer).

Om det är så att explorer.exe är den som förbrukar mest kraft så har du kanske problem med någon

disk eller nätverksenhet, eller så har du hög disk aktivitet beroende på t.ex. indexering eller virussökning.

Minnet används även till diskcache om du inte behöver det till programmen (snabbar upp programstart m.m.)

Av den anledningen så är ofta "Ledigt" minne ofta nära noll. Detta är normalt (och bra) i Vista.

För att göra en skärmkopia så räcker det numera att bara trycka på <Print Screen> och sedan "klistra in"

i bildredigerings programmet ( förr använde man <Ctrl> + <Print Screen> ).