Gå till innehåll

Ta bort OEM-partitionen [Diskhantering]


Gäst al6

Recommended Posts

Jag gjorde detta själv precis och vill bara visa hur lätt det är att tjäna en så där 10gb på sin hårddisk om man har en gömd OEM-partition. Detta är för Vista.

1. Öppna kommandotolken

2. Skriv diskpart

3. I den nya kommandotolken skriver du list volume

4. Nu skriver du select volume 1 (där ettan är volymen som var C, enligt "list volume")

5. Skriv list partition

6. Om du har en partition som heter i stil med OEM så kan du ta bort den och tjäna ca 10gb, annars bara stänger du ner allt)

7. Skriv select partition 1 (där ettan är partitionen som var OEM, enligt "list partition")

8. Nu skriver du delete partition override, detta tar bort din partition så du bör ha tänkt igenom ditt val noga.

Okej, nu kan du förstora dina andra partitioner på valfritt sätt :) Man behöver inte ta backup av hela datorn om man följer detta noga, det är inget farligt, bara att ta bort en partition.

Lycka till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att det kan vara din återställningspartion och då kan du inte återskapa hårddisken som den var vid leveransen längre...

Om möjligt, bränn egna cd/dvd skivor till återställningen om du är osäker på vad det är...

eller

Låt bli att pilla, är ett alternativ till :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är min återställningspartition, men eftersom jag har en riktig Vistaskriva och dessutom skivor från min tillverkare behöver jag inte denna partition och nu har jag tjänat 10gb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är min återställningspartition, men eftersom jag har en riktig Vistaskriva och dessutom skivor från min tillverkare behöver jag inte denna partition och nu har jag tjänat 10gb.

Jomen skriv det då i guiden så slipper någon göra bort sig.......kolla skivor samt supportsidan för sin burk

hur man ev tillverkar skivor.

10GB.... 2 filmer från PB... ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
detta tar bort din partition så du bör ha tänkt igenom ditt val noga

EDIT "detta tar bort din återställningspartion, så du bör ha tänkt igenom ditt val noga.

Tar du bort återställningspartionen så kan du därefter inte återställa datorn till ursprungligt skick,

dvs. farbriksinställning eller så som den var ny" etc....

Personligen så tycker jag det bara är dumt att ta bort denna partion. Sitta med skivor och mata in div. skivor, installera allt, omstarter och sådant tar dubbelt så lång tid. Jag har provat detta. När jag kör denna partion/återställningskonsol på min dator så är datorn helt återställd till ursprungligt skick på 30-40min. Manuellt så tar det längre tid.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som svar på ditt inlägg refererar jag till det jag sagt tidigare:

Det är min återställningspartition, men eftersom jag har en riktig Vistaskriva och dessutom skivor från min tillverkare behöver jag inte denna partition och nu har jag tjänat 10gb.

Meningen med denna guide är att somliga vill tjäna 10 gb och istället ha återställningen på skiva. Förlåt mig om jag gjorde en guide som just du inte gillade. Synd för dig men jag hade för mig att guider ska finnas till för de som behöver dem?

Det är ju klart en återställningspartition tar mindre tid - den är ju redan installerad och behöver bara kopieras. Dock får du ju med alla skräpprogram som följde med din OEM dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...