Gå till innehåll

Vad ska man ha för hårdvara i en modern kraftfull stationär dator?!


Recommended Posts

Som rubriken lyder så undrar jag kort och gott vad man ska ha för hårdvara i en modern kraftfull stationär dator? Det behöver inte vara en värsting dator men typ en kraftfull hemma dator.

Måste man ha TV-kort, är det nödvändigt med plats för minneskort, hur många USB-portar är minimum, vilken storlek på ramminnet ska man ha etc., etc.

Skriv så mycket som möjligt och allt som man bör veta, gärna vilket märke på hårdvaran man ska ha t. ex. om man ska ha Intel eller Nvidia på processorn och vad för andra märken man ska ha på dom olika hårdvarugrejerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså hur menar du då?! Alla som vill får ju säga sitt vi lever i ett fritt land och alla har olika åsikter och tycker olika, så är det bara!  :D

Jag menar bara att, alla som någon gång har plockat ihop en dator, har sin egen högst privata åsikt om hur det skall göras,.... så vänta dig inga generalla tips, om vad som är "måste" och "inte måste". Förövrigt är även jag demokrat, och tycker att ordet är fritt!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

För att komma ifrån alla funderingar så skulle jag rekommendera AlienWare http://www.alienware.com

Gjorde en MAX-konfigration som gick för BARA 10.000 USD $  ;D

Area-51® ALX

Alienware P2 Chassis: Alienware® P2 ALX Chassis with AlienIce 3.0 Video Cooling - Saucer Silver

Chassis Customization : Alienware® AlienFX® System Lighting - Astral Blue

System Cooling: Alienware® ALX High-Performance Liquid Cooling

Acoustic Dampening: Alienware® Acoustic Dampening

Power Supply: Alienware® 1200 Watt Multi-GPU Approved Power Supply

Graphics Processor: Triple 1GB NVIDIA® GeForce® GTX 280

Processor: Intel® Core 2 Extreme QX9770 3.2GHz - Overclocked to 4.0GHz 12MB Cache 1600MHz FSB

Memory: 4GB Corsair Dominator Overclocked Dual Channel DDR3 SDRAM at 1600MHz - 4 x 1024MB

Motherboard: Alienware® Approved NVIDIA® nForce® 790i Ultra SLI Motherboard

Includes PCI-Express 2.0, DDR3 Memory, and Support for Intel 1600 FSB

Operating System (Office software not included): Windows Vista® Ultimate with Service Pack 1

System Drive: Extreme Performance (RAID 0) - 128GB (64GB x 2) SATA Solid State Drive

Storage Drive : Pocket Sized Duo Drive - 120GB 7,200RPM (8MB Cache) w/ Free Fall Protection

Additional Storage Drive: Additional Storage Drive - 1TB SATA 3Gb/s 7,200RPM 32MB Cache

Optical Drives : Single Drive Configuration - 4x Dual Layer Blu-ray Burner (BD-RE, DVD±RW, CD-RW)

Enthusiast Essentials: Dual High Performance Gigabit Ethernet Ports

Sound Card: High-Definition 7.1 Performance Audio

Keyboard: Gaming Keyboard - Logitech® G15 Keyboard

Mouse: Gaming Mouse - Razer Lachesis 4000dpi Laser Gaming Mouse - Phantom White

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Jag håller med E-Son...det är mycket tycka och vad man verkligen behöver.

Jag menar...ska man bara surfa och skriva lite...så tror jag att en PC för runt 4000-6000 skulle räcka :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att komma ifrån alla funderingar så skulle jag rekommendera AlienWare http://www.alienware.com

Gjorde en MAX-konfigration som gick för BARA 10.000 USD $  ;D

Area-51® ALX

Alienware P2 Chassis: Alienware® P2 ALX Chassis with AlienIce 3.0 Video Cooling - Saucer Silver

Chassis Customization : Alienware® AlienFX® System Lighting - Astral Blue

System Cooling: Alienware® ALX High-Performance Liquid Cooling

Acoustic Dampening: Alienware® Acoustic Dampening

Power Supply: Alienware® 1200 Watt Multi-GPU Approved Power Supply

Graphics Processor: Triple 1GB NVIDIA® GeForce® GTX 280

Processor: Intel® Core 2 Extreme QX9770 3.2GHz - Overclocked to 4.0GHz 12MB Cache 1600MHz FSB

Memory: 4GB Corsair Dominator Overclocked Dual Channel DDR3 SDRAM at 1600MHz - 4 x 1024MB

Motherboard: Alienware® Approved NVIDIA® nForce® 790i Ultra SLI Motherboard

Includes PCI-Express 2.0, DDR3 Memory, and Support for Intel 1600 FSB

Operating System (Office software not included): Windows Vista® Ultimate with Service Pack 1

System Drive: Extreme Performance (RAID 0) - 128GB (64GB x 2) SATA Solid State Drive

Storage Drive : Pocket Sized Duo Drive - 120GB 7,200RPM (8MB Cache) w/ Free Fall Protection

Additional Storage Drive: Additional Storage Drive - 1TB SATA 3Gb/s 7,200RPM 32MB Cache

Optical Drives : Single Drive Configuration - 4x Dual Layer Blu-ray Burner (BD-RE, DVD±RW, CD-RW)

Enthusiast Essentials: Dual High Performance Gigabit Ethernet Ports

Sound Card: High-Definition 7.1 Performance Audio

Keyboard: Gaming Keyboard - Logitech® G15 Keyboard

Mouse: Gaming Mouse - Razer Lachesis 4000dpi Laser Gaming Mouse - Phantom White

du e bra för dryg du :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså hur menar du då?! Alla som vill får ju säga sitt vi lever i ett fritt land och alla har olika åsikter och tycker olika, så är det bara!  :D

Jag menar bara att, alla som någon gång har plockat ihop en dator, har sin egen högst privata åsikt om hur det skall göras,.... så vänta dig inga generalla tips, om vad som är "måste" och "inte måste". Förövrigt är även jag demokrat, och tycker att ordet är fritt! ;)

Men om jag formulerar om mig, tar bort ordet MÅSTE och skriver så här istället:

"Är det bra att ha TV-kort, är det nödvändigt med plats för minneskort, hur många USB-portar är minimum, vilken storlek på ramminnet ska man ha etc., etc."

Då kanske det blir lite lättare utan alla måsten ;D men vad vet jag!

Kör på istället och skriv vad man ska ha även fast det kan vara individuellt vad man behöver och vill ha ifrån person till person.

Skriv vad JUST du vill ha, behöver och tycker är bra grejer  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du skall fundera på vad du skall ha datorn till innan du börjar fundera på vad som skall finnas i den.

Tv-kort är bra om du tänker använda den som tv/"videobandspelare".

Minneskortsläsare är bra om du har tex en digitalkamera annars kan du lika gärna vänta och köpa en extern den dag det blir aktuellt.

Men satsa på ett moderbord som är uppgraderinsbart för nyare versioner av processorer

grafikkort finns bra för runt 1000-1500 kr som klarar de flesta av dagens spel och fungerar bra med bildhantering.

USb-portar 6-8 stycken där minst 2 är externa och sitter på framsidan av lådan, satsa därför på en låda med usb portat och kanske även firewire på framsidan, desktop eller minitower beror på om du tänker bygga ut den i framtiden. En nätdel om 500 - 600 W duger.

Moderbordet bör även stödja 8 Gb Ram om du vill ha ett 64-bitars OS, men du kan börja med 3-4 Gb

SATA hårddiskar naturligtvis, jag tycker om att ha en mindre 80-150 Gb för OS och applikationer och en på minst 500 Gb för data.

AMD eller Intel processor är en smaksak tycker jag, själv kör jag en Intel Quad core men om du vill hålla nere priset duger en core 2 duo om du "bara" skall ha den till surf och att skriva med men det går även att köra spel typ WoW.

Kanske detta kan vara till någon hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du skall fundera på vad du skall ha datorn till innan du börjar fundera på vad som skall finnas i den.

Tv-kort är bra om du tänker använda den som tv/"videobandspelare".

Minneskortsläsare är bra om du har tex en digitalkamera annars kan du lika gärna vänta och köpa en extern den dag det blir aktuellt.

Kan man inte lika gärna plugga in kameran via USB-kabel? förstår inte vitsen med minneskortläsare, men det kanske är bra till nåt?

Men satsa på ett moderbord som är uppgraderinsbart för nyare versioner av processorer

grafikkort finns bra för runt 1000-1500 kr som klarar de flesta av dagens spel och fungerar bra med bildhantering.

Moderbord är vadå?!

USb-portar 6-8 stycken där minst 2 är externa och sitter på framsidan av lådan, satsa därför på en låda med usb portat och kanske även firewire på framsidan, desktop eller minitower beror på om du tänker bygga ut den i framtiden. En nätdel om 500 - 600 W duger.

Vad menas med "desktop eller minitower"? Är det olika typer av datorer med olika mycket kortplats?

Moderbordet bör även stödja 8 Gb Ram om du vill ha ett 64-bitars OS, men du kan börja med 3-4 Gb

SATA hårddiskar naturligtvis, jag tycker om att ha en mindre 80-150 Gb för OS och applikationer och en på minst 500 Gb för data.

Du menar alltså att man ska köra på att ha en liten hårddisk får operativet och en STOOR för program, spel, musik, film, dokument, osv.? Räcker det inte då med att man kör med en extern för sånt och sedan har operativet på den hårddisken som finns i datorn, jag menar då kan man ju lättare byta eller koppla in en till när den ena blir full.

AMD eller Intel processor är en smaksak tycker jag, själv kör jag en Intel Quad core men om du vill hålla nere priset duger en core 2 duo om du "bara" skall ha den till surf och att skriva med men det går även att köra spel typ WoW.

Kanske detta kan vara till någon hjälp.

Spel kör jag aldrig så det kvittar, men vill att det ska kunna gå att se på TV/film och liknande i HD kvalité och att man ska kunna kolla på saker i 3D, som vissa kartor och så, hitta.se har någon ny 3D karta som jag ej kan se med mitt nuvarande grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja kör också kameran via usb:n. Behöver ingen minneskortsläsare.

Moderbord = Moderkort

desktop eller minitower

Desktop är en sån där platt datorlåda, som man kan ställa skärmet uppe på, typ 80-tals design.  ;D

Tower ser ut som en vanlig datorBurk alltså. (De e nog en sån du ska ha)

Hårddiskar kan man ha som man vill. Ja kör med 3 st.

Spel kör jag aldrig så det kvittar, men vill att det ska kunna gå att se på TV/film och liknande i HD kvalité och att man ska kunna kolla på saker i 3D, som vissa kartor och så, hitta.se har någon ny 3D karta som jag ej kan se med mitt nuvarande grafikkort.

Du behöver en bra processor och bra grafikkort. Räkna med att de kostar lite.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komponenter som är kraft fulla idag:

CPU: Intel Quad core // AMD Phenom x4

Ram: 3gb för 32bitars Operativsystem // 4gb för 64bitars Operativsystem

Moderkort: Ett moderkort som har stöd för SLI, (även om du inte ska köra de nu, så finns möjligheten i framtiden), moderkortet ska stödja 8gb ram och minst 4 sata portar..

Grafikkort: Geforce 9800/GTX 260/280  //  ATI 4800 Serien

Nätagg: på ca 600w, om de räcker till eventuell SLI! :)

Chassi: Inte jätte nödvändigt med ett värsting chassi, ska du klocka datorn så är de ju bra med ett chassi som kan kyla ner komponenterna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

desktop eller minitower

Desktop är en sån där platt datorlåda, som man kan ställa skärmet uppe på, typ 80-tals design.  ;D

Tower ser ut som en vanlig datorBurk alltså. (De e nog en sån du ska ha)

Men vem sjutton kör med en liggande dator idag? trodde det var borta för länge sen, visst jag förstår om man ska koppla datorn till en TV att man då kanske vill ha datorn liggande under TV:n precis som en DVD eller digitalbox men annars ska den ju vara stående  8)

Du behöver en bra processor och bra grafikkort. Räkna med att de kostar lite. :)

Med att "det kosta lite" menar du då cirka 3.000 för grafikkort och desamma för processorn? Är inte så insatt i sånt så är alltid bäst att fråga. Frågar man inget så får man ju heller inget veta!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu på andra sidan i tråden kan vi börja, då vi vet va du ska ha datorn till.  ;D

Spel kör jag aldrig så det kvittar, men vill att det ska kunna gå att se på TV/film och liknande i HD kvalité och att man ska kunna kolla på saker i 3D, som vissa kartor och så, hitta.se har någon ny 3D karta som jag ej kan se med mitt nuvarande grafikkort.

Moderkort ca 1000:-

Grafikkort ca 1000 - 1500:-

Processor Flera tusen.  :D

Hårddiskar sata 1 för windows och en för användarfiler, film mm

Tv-kort Några hundringar

Låda med nätdel

Programvara windows och nått som du kan redigera film med.

Orkar inte kolla vad allt kostar, men nu kan ju andra komma med förslag på vilka delar du behöver.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processor Flera tusen.  :D

Processorer behöver inte kosta flera tusen!

Googlade lite snabbt efter ordet processorer och fick fram denna sida som första träff: http://www.pricerunner.se/s/40/Processor-priser, om det som visas sedan är nåt att ha är en annan sak  :D

Men en processor behöver inte kosta flera tusen, nu är det bevisat  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...