Gå till innehåll

Program för att rätta till oskärpa när jag kopplar datorn till TV?


Recommended Posts

Tjena!

Jag har koppla in min pc till tvn och det fungera sådär. Jag får bild men om jag väljer upplösning över eller under 800x600 så blir allt svartvitt och väljer jag 800x600 blir de jätte oskärpa. Någon som känner till något sätt för att ordna detta? Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog som Landsfiskalen säger. Tveksamt om en bildrörs-tv har en verklig upplösning på ens 800×600 pixlar. Tv-bilden, som jämförelse, är ju endast 720×576 icke-kvadratiska pixlar (dras ut till 768×576).

För att kunna läsa texten, gå in på Egenskaper för bildskärm, fliken Utseende, Teckenstorlek och öka storleken där.

Du kan också försöka med att fintrimma textrenderingen med ClearType Tuner.

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloa...ppowertoys.mspx

Hur har du anslutit tv:n? Komponent (RGB), halvkomponent (S-Video) eller komposit? Det första alternativet är bäst, men sådan anslutning finns nog ej på tv:n (saknas också på de flesta grafikkort). S-Video är bättre än komposit, så välj det om du har sådana anslutningar (och sådan kabel).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

S-Video skapades för att kunna spela upp inspelade Videofilmer från gamla Super-8 filmkameror.

Kvaliteten på överföringen kommer alltid att vara dålig och då hjälper det inte hur mycket man än justerar

bilden i PC'n. Man skall inte räkna med att kunna använda överföringen till annat än rörliga bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...