Gå till innehåll

Får man bättre prestanda om man ökar växlingsfilen?


Gäst fjamsetramsa

Recommended Posts

Växlingsfilen används för att lagra minne från processer som inte längre har plats i RAM-minnet.

Om du har 2GB minne och många program igång som var för sig vill  använda 2GB minne, då måste

process efter process ladda in/ut sina 2GB mellan Växlingsfilen och RAM-minnet.

Om du har 5 processer som var för sig använder 2GB så behöver du lite över 10GB växlingsfil.

Växlingsfilen är alltså ett nödvändigt ont i vissa system på grund av otillräckligt med RAM-minne.

Hade du (som jag) haft gott om fritt minne så hade du placerat växlingsfilen i minnet istället.

All användning av disken i detta sammanhang försämrar prestandan.

Normalt låter man Windows justera behovet av växlingsfil. När man vet hur mycket som behövs då

sätter man ett fixt värde på utrymmet och försöher få denna växlingsfil så defragmenterad som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows XP, kan man förbättra prestanda något genom att placera växlingsfilen på ett permanent USB-minne av lämplig storlek. Alternativt flytta den, från systemdisken, till en annan fysisk hårddisk! Bäst prestandavinst får man dock om man kan stänga av växlingsfilen helt! Min personliga rekomendation är att man bör ha minst 2GB RAM, innan man provar med avstängd växlingsfil!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa

Beställt 2gb till så jag kladdar inte med det...vet ngn om ett asus p5e3 deluxe kommer att klara mer än 1333mhz minne i framtiden när det kommer nya biosuppdateringar?

+blir det bättre prestanda nu med mer minne...alltså ska jag stänga av växlingsfilen helt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställt 2gb till så jag kladdar inte med det...vet ngn om ett asus p5e3 deluxe kommer att klara mer än 1333mhz minne i framtiden när det kommer nya biosuppdateringar?

+blir det bättre prestanda nu med mer minne...alltså ska jag stänga av växlingsfilen helt?

Verkar som du kommer att ha mer än 2GB sammanlagt då?? ...i så fall, skall du absolut prova med avstängd växlingsfil! Det har alltid ökat prestanda på mina burkar... både XP och Vista! Men jag är förstås ingen gamer, så där vet jag inte hur det påverkar. Prova dig fram.... det är inte farligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänga av växlingsfilen ska man inte göra.

Oberoende av hur mycket RAM du har i burken, så använder Vista och vissa program vid vissa tillfällen din pagefile. Att då ha avstängd pagefile kan orsaka t.ex. att en applikation kraschar.

För bästa prestanda, låt Vista eller vilket Windows du har, sköta växlingsfilens storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa

ok...olika förslag här...har nu stängt av och märker faktisk en liten ökning...kan dessutom tillägga att det enda program jag använder förutom Firefox är nero och ccleaner+regmechanic

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänga av växlingsfilen ska man inte göra.

Oberoende av hur mycket RAM du har i burken, så använder Vista och vissa program vid vissa tillfällen din pagefile. Att då ha avstängd pagefile kan orsaka t.ex. att en applikation kraschar.

För bästa prestanda, låt Vista eller vilket Windows du har, sköta växlingsfilens storlek.

Jag har kört utan växlingsfil i flera år, så jag VET vad jag talar om. Windows skapar en tillfällig växlingsfil i ram-minnet vid behov.... och att det ger ökad prestanda, kan nog alla som testat, skriva under på! Dessutom kanske Japanmannen skulle fundera över varför det överhuvudtaget är möjligt att stänga av växlingsfilen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa

Nya bud hela tiden...vad är det bästa om man har 4gb minne? är det att stänga av växlingsfilen som jag nu gjort o tycker mej märka liten prestandaskillnad eller det är inbillning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Tja, behöver inte Windows använda växlingsfilen alls så är detta bara bra eftersom det slöar ned datorn annars. Det är en sak man inte kan kosta på sig om man har för lite internminne. Med 4GB borde du klara dig utan växlingsfil, i alla fall i XP. Vista är jag mer osäker på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Skaffar jag mer minne så kommer jag definitivt slopa växlingsfilen eftersom den bara slöar ned. Du skulle se någon stackare som sitter med 128 eller 256 MB, då får den där stackars växlingsfilen jobba järnet och datorn är seg som sirap. Kvinnan jag hjälpte för ett tag sedan hade bara 128 MB internminne...stackars hårddisk. Nu har hon i alla fall 512 MB i. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...