Gå till innehåll

Simpel "portal" för Windows Vista?


Stranded Ship

Recommended Posts

Hej,

Min gamla farfar försöker på alla sätt och vis hålla sig uppdaterad, lära sig datorer, surfa, maila osv - men operativsystem från Microsoft är helt enkelt lite onödigt krångliga, så jag hade tänkt förenkla arbetet för honom. Jag försöker därför hitta någon form av portal som man får fram när man startar datorn, där man kan välja mellan utvalda applikationer (outlook, bokmärken, dokument och office-program) samt stänga av datorn. Inget mer!

Detta skulle göra allting mycket enklare för honom, utan att han behöver få mindre möjligheter att lära sig nytt.

Någon som känner till någon form av "portal" och kan tipsa om den?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du får mer träffar om du letar efter någon form av shell till windows. Kanske finns något "skal" som man kan ställa att bara visa det man vill visa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte helt enkelt skapa ett urval användbara genvägar på skrivbordet, och rensa bort dem din farfar inte använder?

Om du med bokmärken menar Favoriter i Internet Explorer, är det lätt att skapa en genväg också till den mappen.

Jag förmodar att det också i Vista går att skapa en skrivbordsgenväg som stänger av datorn, såsom man kan i XP. Dubbelklick på den genvägen stänger av datorn utan att ställa några ytterligare frågor om vad som skall göras.

Kanske någon Vista-användare kan beskriva hur en sådan genväg skapas i Vista?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Jag jobbar en del med äldre och handikappade personer.

Nåt som vi tycker fungerar är att installera en dock ex rocketdock (gratis)

I den kan du lägga genvägar till det mesta, typ: internet, stänga av datorn, program mm.

Då sköter man allt ifrån "docken" och behöver aldrig gå in på start, program mm.

Dessutom slipper man att ha en massa ikoner på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte helt enkelt skapa ett urval användbara genvägar på skrivbordet, och rensa bort dem din farfar inte använder?

Om du med bokmärken menar Favoriter i Internet Explorer, är det lätt att skapa en genväg också till den mappen.

Jag förmodar att det också i Vista går att skapa en skrivbordsgenväg som stänger av datorn, såsom man kan i XP. Dubbelklick på den genvägen stänger av datorn utan att ställa några ytterligare frågor om vad som skall göras.

Kanske någon Vista-användare kan beskriva hur en sådan genväg skapas i Vista?

Det fungerar på samma sätt i Vista!

Högerklicka skrivbordet och välj Nytt / Genväg. I fältet som kommer fram skriver du in "SHUTDOWN.exe -s -t 01" och väljer Nästa. Skriv in ett namn för genvägen och välj sedan Slutför. Man kan sedan dra genvägen till snabbstartsfältet om man vill.

Flera genvägar:

Reboot: shutdown.exe -r -t 01

Logoff: shutdown.exe -l

Standby: rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar på samma sätt i Vista!

Högerklicka skrivbordet och välj Nytt / Genväg. I fältet som kommer fram skriver du in "SHUTDOWN.exe -s -t 01" och väljer Nästa. Skriv in ett namn för genvägen och välj sedan Slutför. Man kan sedan dra genvägen till snabbstartsfältet om man vill.

Flera genvägar:

Reboot: shutdown.exe -r -t 01

Logoff: shutdown.exe -l

Standby: rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState

Tack för kompletteringen e-son! :)

Sedan kan man högerklicka på genvägen, välja Egenskaper och där fliken Genväg, knappen Byt ikon och välja en passande ikon, t.ex. strömbrytaren. Om nu även detta är lika i Vista ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Varför inte helt enkelt skapa ett urval användbara genvägar på skrivbordet, och rensa bort dem din farfar inte använder?

Om du med bokmärken menar Favoriter i Internet Explorer, är det lätt att skapa en genväg också till den mappen.

Jag förmodar att det också i Vista går att skapa en skrivbordsgenväg som stänger av datorn, såsom man kan i XP. Dubbelklick på den genvägen stänger av datorn utan att ställa några ytterligare frågor om vad som skall göras.

Kanske någon Vista-användare kan beskriva hur en sådan genväg skapas i Vista?

Precis, sen döper du om alla genvägar med lättfattliga namn som passar din farfar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack allihopa för alla era bra tips, har fått mer eller mindre användning av samtliga av era förslag.

Jag håller nu på att fixa Rocketdock (som Lasseska tipsade om) och det blir jättesnyggt och simpelt (lägger in shutdown där i).

Nu undrar jag dock om det finns något sätt att bli av med startmenyn, så att den ligger dold. Någon?

Tack igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan byta ut tidsväxeln (-t 01) till -t 00..... så går det lite fortare att starta om/stänga av 

A, men varför skriva 00 när 0 är det man menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu finns det bara ett litet problem kvar innan jag kan lämna över datorn till honom:

Säkerhetsmeddelande!

Jag har inaktiverat UAC, Defender osv, och därför får jag ett meddelande vid start som säger att datorn kan vara utsatt för risk. Hur blir jag av med detta?

Defender inaktiverar du bara i "Lokala tjänster"... Kontrollpanelen / Administrationsverktyg / Tjänster

Vad gäller säkerhetsvarningen för UAC, så måste du ändra i registret... jag vill dock inte rekomendera inaktiverad UAC till en ovan datoranvändare!

Ta en säkerhetskopia på följande Registernyckel, och spara den på lämpligt ställe. Sen kan du antingen ta bort nyckeln helt eller inaktivera den genom att döpa om den.

HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{FD6905CE-952F-41F1-9A6F-135D9C6622CC}

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...ett meddelande vid start som säger att datorn kan vara utsatt för risk. Hur blir jag av med detta?

Är det Säkerhetscentret som varnar, så kan du ändra hur du vill bli varnad.

Kontrollpanelen (Klassisk vy) -> Säkerhetscenter -> Ändra hur jag varnas av Säkerhetscenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...