humlan64 Posted August 10, 2008 Share Posted August 10, 2008 Vet inte om det är rätt ställe att fråga om detta men chansar... Min sidpanel i vista har slutat fungera!!! programmet finns men det händer inget när man försöker öppna det... Vad gör man då??? Finns det programmet separat att om installera?? Har sökt efter programmet men finns bara versioner till Xp..... Tack snälla på förhand om ni kan hjälpa mig.... Humlan64 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted August 10, 2008 Share Posted August 10, 2008 Här passar det alldeles utmärkt. Öppna Aktivitetshanteraren och se under fliken Processer om Sidebar.exe finns där. (Har du gadgets igång så skall där finnas två rader). Prova med att i Start välja Kör... och skriv in : %ProgramFiles%Windows Sidebarsidebar.exe /cpl ...med /cpl ska du få upp inställningsfönstret för sidpanelen. Kontrollera inställningar och gadgets listan. Prova med att markera "Visa alltid sidpanelen överst" för annars kan den vara dold. Tryck Verkställ ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
humlan64 Posted August 10, 2008 Author Share Posted August 10, 2008 Nej finns inte med i aktivitetshanteraren.. hittar inga filer. Enda stället är om jag öppnar mappen program på hårddisken ....där finns windows sidebar.... i den mappen ligger en exe fil men den fungerar inte.... öppnar jag via startmenyn och "kör" som du skrev är "Starta sidpanelen när windows startar, visa till vänster förbockade vid Visa sidpanelen på den här sidan står 1...." Vid underhåll är det; grått nedtonat..... :'( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted August 10, 2008 Share Posted August 10, 2008 Hummm... då har du lyckats rensa bort Windows Sidebar... Under mappen C:Program FilesWindows Sidebar skall det finnas cirka 4 filer och eventuellt 2-4 foldrar.... EDIT: Om inte sidebar.exe är igång så är fältet "Underhåll" utgråat. Men om jag ändrar något i inställningarna och trycker "Verkställ" då tänds fältet upp och Sidebar startas för mig. settings.ini [Root]SettingsVersion=00.00.00.01 SidebarShowState=Imploded SidebarDockedPartsOrder=0x1,0x2,0x3, Section0=1 Section1=2 Section2=3 [section 1] PrivateSetting_GadgetName=%PROGRAMFILES%windows sidebargadgetsClock.gadget PrivateSetting_Enabled=true [section 2] PrivateSetting_GadgetName=%PROGRAMFILES%windows sidebargadgetsSlideShow.Gadget PrivateSetting_Enabled=true [section 3] PrivateSetting_GadgetName=%PROGRAMFILES%windows sidebargadgetsRSSFeeds.Gadget PrivateSetting_Enabled=true loadFirstTime=defaultGadget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.LeNo Posted August 10, 2008 Share Posted August 10, 2008 I kontrollpanelen, har du något som heter "Egenskaper för Windows Sidpanel"? Om du har det så öppna den och se om du har "Starta Sidpanelen när Windows startas" ibockad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
humlan64 Posted August 10, 2008 Author Share Posted August 10, 2008 Här händer inget för mig... Finns 2 dll filer 1 exe fil och 2 mappar med alla gadgets i....1 fil med settings och den ser exakt ut som den du skickade med i svaret... [Root] SettingsVersion=00.00.00.01 SidebarShowState=Imploded SidebarDockedPartsOrder=0x1,0x2,0x3, Section0=1 Section1=2 Section2=3 [section 1] PrivateSetting_GadgetName=%PROGRAMFILES%windows sidebargadgetsClock.gadget PrivateSetting_Enabled=true [section 2] PrivateSetting_GadgetName=%PROGRAMFILES%windows sidebargadgetsSlideShow.Gadget PrivateSetting_Enabled=true [section 3] PrivateSetting_GadgetName=%PROGRAMFILES%windows sidebargadgetsRSSFeeds.Gadget PrivateSetting_Enabled=true loadFirstTime=defaultGadget Inget händer när jag försöker öppna programmet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted August 10, 2008 Share Posted August 10, 2008 När du har startat Sidebar's inställningsruta så måste processen sidebar.exe vara igång. Det är ju med den processen som fönstret körs. Kontrollera igen i Aktivitetshanteraren. Själv hade jag (av resurs skäl) stängt ner alla gadgets och även sidopanelen i uppstarten. Inför ditt problem så startade jag upp sidebar med /cpl och ändå visades inte panelen. Inte förrän jag valde Visa överst och Verkställ så dök panelens översta (+ <>) upp. Efter att ha lagt till en gadget så syns panelen direkt. När jag har minst en gadget igång så får jag två sidebar.exe rader i Aktivitetshanteraren. Det visar sig att alla personliga gadgets och inställningar ligger under: C:UsersWaxinatorAppDataLocalMicrosoftWindows Sidebar Om det är så att du har problem med en gadget så kan du prova med att döpa om foldern eller flytta ut dess innehåll till en tillfällig folder. Personliga settings.ini [Root]SettingsVersion="00.00.00.01" SidebarShowState="Imploded" SidebarDockedPartsOrder="0x1," SidebarAutoStart="true" SidebarDockedPartsPage1="0" OneTimeRemoveGadgetMessageShown="true" PickerPosX="352" PickerPosY="273" OneTimeExitMessageShown="true" OneTimeCloseLastDockedMessageShown="true" SidebarDockSide="2" SidebarAlwaysOnTop="true" SidebarDockMonitor="0" Section0="1" [Hashes] C:Program Fileswindows sidebargadgetsSlideShow.Gadget="%7B59359FCA-B88E-AD0A-3EB8-B038FDE8999D%7D" C:Program Fileswindows sidebargadgetsRSSFeeds.Gadget="%7B100FEFFD-986B-BC60-220F-EEA892FBB4A4%7D" C:Program Fileswindows sidebargadgetsClock.gadget="%7B5E077F07-C6CC-ED04-FC31-319239EC1788%7D" C:Program FilesWindows SidebarGadgetsStocks.Gadget="%7B918FD8B6-643B-066A-6174-F750501C7AE2%7D" ........... ...... C:UsersWaxinatorAppDataLocalMicrosoftWindows SidebarGadgetsWireless Gadget 2.1.gadget="%7B89192ED8-23DD-503F-85F9-2775BF4D4098%7D" C:UsersWaxinatorAppDataLocalMicrosoftWindows SidebarGadgetsRecycleBinByImp.gadget="%7B658D0CB4-D47D-3E74-D4E5-24BED7CB381C%7D" C:UsersWaxinatorAppDataLocalMicrosoftWindows SidebarGadgetse_QuadCoreUsage17.gadget="%7BD92BA4E5-46BB-8F37-AFB9-CE9050FC3442%7D" [section 1] PrivateSetting_GadgetName="C:%5CUsers%5CWaxinator%5CAppData%5CLocal%5CMicrosoft%5CWindows%20Sidebar%5CGadgets%5CWireless%20Gadget%202.1.gadget" PrivateSetting_Enabled="true" PrivateSetting_GadgetTopmost="false" PrivateSetting_SidebarDockedState="Docked" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts