Gå till innehåll

Passar mitt ljudkort till detta högtalarsystem?


Recommended Posts

Ja som rubriken säger så  har jag i dagarna skaffat  ett nytt högtalar system till min dator (Se länk) ,och nu undrar ja om detta kommer  att fungera  bra med mitt nuvarande ljud kort (Creative SB audigy 2  Zs) (WDM)satt i när jag köpte datorn är väll tre år sedan eller behöver ja ett nytt ljud kort har väll tittat på några verkar ju inte farligt dyra eller så men som sagt kan ja behålla de ja har eller ett nytt? /Master_812

http://www.dustinhome.se/pd_5010072895.aspx? <---- De som jag har köpt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De beror bara på vilket ljudsystem du kan köra med ljudkortet.

De ska va sorround till dom. Men de funkar säker med stereo med, bara att de inte blir nått sorroundljud.

De ser du ju bak på datorn, vilka ljuduttag du har.

Och i kontrollpanelen < ljud < ljudenheter < Högtalarinställningar < knappen avancerat.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt ljudkort(?):

http://www.techspot.com/reviews/hardware/audigy2zs/

Eftersom du tydligen kan välja "Digital utgång" så är det den du skall använda (översta hålet på kortet!).

Annars har du de vanliga tre 3.5mm pluggarna.

Här är annars specifikationen på Högtalarens anslutningar:

Digitala optiska för dvd- eller cd-spelare, PlayStation®2, Xbox®*

Digital koaxial för dvd- eller cd-spelare (separat koaxialkabel krävs) eller ljudkort för pc

6-kanalig direktanslutning (3 ministereokontakter) för två-, fyr- eller sexkanaliga pc-ljudkort eller

6-kanalig direkt (3 ministereokontakter) för tre analoga stereoljudkällor[/b], som cd- och dvd-spelare, Playstation 2, Xbox, eller 2-kanaliga pc-ljudkort (vissa enheter kan kräva adapter mellan stereo och dual RCA, säljs separat)

Analog stereo (på sladdkontrollens sidopanel) för bärbara cd-, mp3- och MiniDisc®-spelare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt leta upp information om hur den Digitala utgången ser ut och vilken typ av kabel som passar.

Troligen är det en 3.5mm propp som antingen har Optisk ljussignalering eller koaxial RCA koppling.

Själv har jag inget sådant kort att kolla med.

Vissa kort hade en med en separat panel med extra kontakter för frontmontering. Har du en sådan ?

Men generellt sett så är digital överföring odiskutabelt bästa sättet för optimal ljudkvalite.

Får du inte till det digitala så fungerar de tre pluggarna också utmärkt även om det kan blir brusigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog en liten bild med mobil kameran + En kass beskrivning tror jag  :D;)

20080810yj0.th.jpg

Bägge kontakterna på bilden är för digital överföring, och kräver speciell kabel. Bäst är den optiska (fyrkantig kontakt), eftersom den är okänslig för störningar utifrån, Men den optiska kabeln ger samma ljudkvallitet, och är kanske något billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm ja vilken ska man ta då tro för på kortet så verkar de som att de är bara 3,5 mm stickpropp som passar så om det finns kablar med två olika ändar så att säga en med 3,5 mm och en som passar på den där grejen jag tog kort på  :D ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog en kabel avsedd att koppla en digitalkamera till en tv med, d.v.s. en kabel med 3,5 mm-kontakt i ena änden (kopplad till ljudkortet) och RCA-kontakt i andra änden (kopplad till digitala ingången på min hörlursförstärkare). Ser ut att vara en RCA-kontakt på din bild. Tyvärr är det svårt att hitta sådana kablar i handeln. Åtminstone letade jag en hel del innan jag upptäckte att jag redan hade en passande kabel. ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har sprungit runt i olika länkar och några menade att de bara fick ut ut stereo

ur koaxial - RCA -kopplingarna. Men det beror ju på utrustningen och dess egenskaper.

De rent optiska borde vara fullständiga. Jag kan bara inte konstatera om det runda hålet

i ditt ljudkort har optisk plugg eller vanlig elektrisk 3.5mm stereoplugg för överföring till två RCA-kontakter.

Visserligen digitalt även det men bara två kanaler eftersom det då är en typ stereoplugg.

Se artikelnr: 37967  så förstår du vad jag menar.

EDIT:   Kan du sätta in en vanlig stereoplugg i bildens vänstra Digitala hål ?

           om den går in eller om hålet är för grunt. Prova samma sak i ljudkortets översta.

           Det bästa är om en kabel av typ 37987 passade (liknande 3.5 stereopluggen).

           Jag vet att ljudkort har tillverkats med kombinerad digital utgång där ljus strålen

           skjöts ut i centrum av jacket. Det är därför optiska pluggen liknar 3.5mm men med

          plast isolerad pinne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har sprungit runt i olika länkar och några menade att de bara fick ut ut stereo

ur koaxial - RCA -kopplingarna. Men det beror ju på utrustningen och dess egenskaper.

De rent optiska borde vara fullständiga. Jag kan bara inte konstatera om det runda hålet

i ditt ljudkort har optisk plugg eller vanlig elektrisk 3.5mm stereoplugg för överföring till två RCA-kontakter.

Visserligen digitalt även det men bara två kanaler eftersom det då är en typ stereoplugg.

Det finns inga kanalbegränsningar för koaxial anslutning. Alla kanaler ligger i en dataström som sedan separeras vid avkodningen. Jag tar ut dts och Dolby Digital 5.1 digitalt via 3,5 mm-kontakten på ljudkortet, och avkodar signalen i hörlursförstärkaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationsguiden du länkade till JoWa, visar även frontpanelinsatsen med

de 4-kantiga garanterat digitala jacken som även finns i högtalarsettet.

Så Master_812, har du en sådan frontpanel ?

EDIT:  Okay JoWa. Jag som sagt ingen egen erfarenhet av digital överföring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationsguiden du länkade till JoWa, visar även frontpanelinsatsen med

de 4-kantiga garanterat digitala jacken som även finns i högtalarsettet.

Så Master_812, har du en sådan frontpanel ?

Men den finns endast i Platinum-versionen

Har Master_812 Platinum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationsguiden du länkade till JoWa, visar även frontpanelinsatsen med

de 4-kantiga garanterat digitala jacken som även finns i högtalarsettet.

Så Master_812, har du en sådan frontpanel ?

Men den finns endast i Platinum-versionen

Har Master_812 Platinum?

Nej har endast de som visas på kortet (bilden) och den där som jag tog en bild på så passar ingen 3,5 mm kontakt  men  på ljud kortet så passar en 3,5 kontakt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en adapter från Creative för liknande kort...

(litet frågetecken på vad som skiljer ditt och Sound Blaster Audigy 2 Value som är supportat)

Omvandlar från 3.5mm stereoplugg till Coax och Optiskt (4-kantiga) både in och ut...

Det betyder i så fall att en stereoplugg i Digital Output på kortet överför digitalt ljud i båda riktningarna...

http://www.webhallen.com/prod.php?id=79576

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm

Kontakten på denna Sound Blaster Digital I/O Module har faktiskt fler ledare än den jag använder för enkelriktad signalöverföring Svårt att utifrån den lågupplösta bilden bestämt avgöra om den har 3 eller 4 ledare. Min har 2 ledare, liksom RCA-kontakten i andra änden

7149.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok men om man säger så här då om man ska gör de enkelt för sig

1.Köpa ett kort som verkligen är ett sådant kort som funkar till mitt högtalar system så att man kan använda

rätt kabel utan krångel och få ut max av systemet.

2.Köpa en massa extra saker som kanske inte alls är rätt saker tex adapter,kablar osv

Om du skulle välja ett ljud kort till detta högtalar system vad skulle du välja då om du skulle välja så att du får ut  bästa ljud osv osv

th_99550_Bild000_122_803lo.jpg  Dessa hade jag när jag hade 2 högtalre

th_99573_Bild001_122_755lo.jpg  Dessa har jag nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett kort som har alla normala kontakterna plud de 4-kantiga optiska, är billigt och har fått bra recensioner:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=309631

Drivrutinerna för Vista 32/64-bit:

ftp://ftp.terratec.de/Audio/Aureon/Aureon...ta_5.12.1.8.exe

Drivrutinerna för XP 32-bit:

ftp://ftp.terratec.de/Audio/Aureon/Aureon....47_2000_XP.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett kort som har alla normala kontakterna plud de 4-kantiga optiska, är billigt och har fått bra recensioner:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=309631

Drivrutinerna för Vista 32/64-bit:

ftp://ftp.terratec.de/Audio/Aureon/Aureon...ta_5.12.1.8.exe

Drivrutinerna för XP 32-bit:

ftp://ftp.terratec.de/Audio/Aureon/Aureon....47_2000_XP.exe

Men he he de där kortet har 7,1 ljud ja har ju  (5.1 högtalar system)  blir de inte knas då eller?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...