Gå till innehåll

Bugg i Vista som jag vill vidarebefordra för kommande versioner?


Gäst al6

Recommended Posts

Jag vet en simpel, men jobbig bugg i utforskaren. Jag skickar med en bild för att visa det bättre, och jag har fullt uppdaterad Vista SP1. Denna buggen är på alla versioner av Vista och är simpel att fixa, bara Microsoft får reda på den och bryr sig. Det är inte bara hårddiskar utan alla klickbara saker i utforskaren.

Detta är ingen sak som ska vara där, utan en ren miss när man gjort utforskaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet vad du gör fel, det är detta som ännu mer bevisar att det är en bugg:

Om du redan har markerat den med vanlig vänsterklick, och sen testar högerklick så fattar vista att det är hårddisken du trycker på, men inte om du direkt på en omarkerad hårddisk testar att trycka högerklick i kanten.

Testa igen och kom med kommentar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej blev tvungen lite på skojskull att testa detta jag med. Om det är bugg eller inte. Men så här är det för mig (Kör med ultimate)

Om man högerklickar direkt på de olika delarna (utan att först ha markerat disken) så får jag upp menyn bara om jag högerklickar vid:

Svarta texten överst

På hårdisken till vänster och på den ifyllda färgen

Och på den gråa texten underst

Om disken däremot är markerad fungerar det överallt i de olika delerna

Kunde man föresten inte ha en tråd om buggar? Typ "Vista buggar" eller liknande om det inte redan finns en. Bara några dagar gammal här på alltomxp.se forum och inte hunnit utforskat allt än.  Men såna här trådar är och kan vara ganska intressanta och kanske kunde denna tråd fungera lite som det annars om det inte redan finns en sån tråd. För i Vista vet man kanske inte alltid om det beror på en själv eller om det bara handlar om ytterligare buggar. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är väl hårt att kalla detta en Vista bugg... :-

Detta är en kvarleva från den tiden då man använde enkelklick för att markera ikoner.

Nu för tiden används hovring för markeringen, precis som i IE7 webläsaren...

Utforskaren är inget annat än en websida där man valt att stödja det gamla markeringssättet.

Om du ställer in Mappalternativ - Allmänt - Enkelklick, så kan du inte få högerklick att missa.

Enda sättet att då få en miss, är genom att högerklicka sig utifrån och in till mitten av ikonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är väl hårt att kalla detta en Vista bugg... :-

Detta är en kvarleva från den tiden då man använde enkelklick för att markera ikoner.

Nu för tiden används hovring för markeringen, precis som i IE7 webläsaren...

Utforskaren är inget annat än en websida där man valt att stödja det gamla markeringssättet.

Om du ställer in Mappalternativ - Allmänt - Enkelklick, så kan du inte få högerklick att missa.

Enda sättet att då få en miss, är genom att högerklicka sig utifrån och in till mitten av ikonen.

Nej du har missförstått problemet, jag testade det du sa och det har inte med detta att göra. Läs mitt inlägg och gör exakt som jag skrev så komemr du fatta vad jag menar, det är ganska irriterande fel faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet vad du gör fel, det är detta som ännu mer bevisar att det är en bugg:

Om du redan har markerat den med vanlig vänsterklick, och sen testar högerklick så fattar vista att det är hårddisken du trycker på, men inte om du direkt på en omarkerad hårddisk testar att trycka högerklick i kanten.

Testa igen och kom med kommentar.

Aha.. japp det stämmer som du säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...