Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har ett problem som jag verkligen hoppas att någon kan hjälpa till med.

Min dator är en laptop HP9091 med en AMD processor 2,0 GHz. Datorn är 1,5 år gammal.

Som många frågor här handlar om så har jag problem med att installera Service Pack 3. Problemet som uppstår är att

mitt i installationen så dyker en bluescreen upp och datorn startar om och fortsätter sedan att starta om. Det jag gjorde

då var att installera allt på nytt och det är verkligen inte något jag vill göra igen.

Jag har finkammat forumet och alla frågor berör STATIONÄRA datorer från HP med en AMD processor.

Jag har försökt att lösa med programet som beskrivs på nedanstående sida men då får jag reda på att filen som orsakar detta problem inte finns på min laptop trots att alla symptom är som hos en stationär.

http://msinfluentials.com/blogs/jesper/archive/2008/05/08/does-your-amd-based-computer-boot-after-installing-xp-sp3.aspx

Vidare har jag även försökt med denna beskrivning från HP:s hemsida men filen intelppm.syx existerar helt enkelt inte.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01457284&cc=se&lc=en&dlc=sv

Som ni ser är jag ganska uppgiven eftersom lösningen oftast finns att hitta någonstans på nätet men just nu känns det ganska hjälplöst.

Tacksam om någon orkar hjälpa till med detta.  ???

Posted

Klistra in koden nedan i antekningar. Spara som Fixa.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesIntelppm]

"Start"=dword:00000004

[HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesProcessor]

"Start"=dword:00000004

Wax som har fixat den. http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...g71169#msg71169

Bara klicka igång regfilen sen, infoga i registret.

Sen ska de gå att installera sp3. Ja har testat desamma på en pavilon och de funkar helt perfekt.  :)

Posted

Hej Landsfiskalen!

Tack för ditt svar!  ;D

Hade du samma problem på din HP laptop dvs att den startade om i all oändlighet första gången efter SP3 installationen!? Och du är helt säker att Wax lösning även fungerar på HP laptops med AMD i vilka filen intelppm.sys inte finns?

Förlåt om jag verkar misstänksam/osäker men vill helst undvika alla ominstallationer som jag gjorde igår kväll för att få datorn att fungera igen.

Tacksam om du kan återkomma.  :)

Posted

Inte min HP, men någon ja känner.  :D

Ja har inte sett någon ha problem efter att ha kört regfilen ovan. Men du måste köra den innan du installerar sp3.

Kolla även i dom andra trådarna om sp3 om du är osäker. Tror de har fixat sig för allihopa.

:)

Edit.

Och du är helt säker att Wax lösning även fungerar på HP laptops med AMD i vilka filen intelppm.sys inte finns?

De e precis de de inte gör. Och precis därför man ska köra regfilen ovan.  ;)

Posted

;D

Tack för svaren och tipsen Landsfiskalen!

Ska testa det så fort jag får lite tid.

PS!

Offtopic men jag tänkte ändå passa på och fråga.

Man har läst om andra problem som dyker upp med SP3 (när man väl har lyckats med installationen). Tycker du att man borde avvakta ett tag innan man installerar SP3?

Posted
Landsfiskalen!  ::)

Fick också tips om denna länk:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/generic...=reg_R1002_SESV

Är det något att ha tillsammans med fixen du tipsade tidigare om ovan???

Tacksam om du kan återkomma om denna fråga... Sedan kan jag känna mig lugn.  ;D

Ha det bra.

Det där är HP´s officiella fix för att lösa uppdateringsproblemen med SP3, så det ät väl inte mycket att snacka om.... bara kör den! Den gör i alla fall ingen skada, även om den inte skulle lösa ditt problem.

Posted

Hej.

Tack för era nya svar.

Då börjar jag med fixen som jag först tipsades om för att därefter även installera HP:s fix enligt ovan.

Skulle dessa två lösningar inte fungera och samma problem skulle uppstå så kommer jag aldrig att installera något mer från Microsoft.  :P

Jag tackar för all hjälp och hoppas att denna tråd hjälper fler HP AMD laptop ägare eftersom många tror att problemet vid installation av SP3 (omstarter enligt ovan) enbart berör stationära HP AMD datorer.

Skulle någon vilja lägga till något mer är det bara att hålla tråden vid liv.

Hälsningar.